Important information

This page is not available in English.

Klagenemnda for merverdiavgift

KMVA 7958

  • Published:
  • Avgitt 12 December 2013
Whole serial number KMVA 7958

Klagenemndas avgjørelse ved skriftlig votering 13. desember 2013.

Klagenemnda stadfestet enstemmig innstillingen.

Saken gjelder: Skattekontorets skjønnsfastsettelse av inngående avgift på virksomhet som ikke har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret.  Samlet påklaget beløp inkludert tilleggsavgift utgjør kr 28 125.

  Stikkord:  Inngående avgift, tilleggsavgift.

Bransje:  Salg og reparasjon av spillebokser.

Mval:   § 18-1 første ledd bokstav A

 

Skatteetaten.no: Fradrag

 

 

        Innstillingsdato: 25. november 2013

KLAGENEMNDA FOR MERVERDIAVGIFT

Avgjørelse ved skriftlig votering 13. desember 2013 i sak KMVA 7958 - Klager.

Skatt x har avgitt slik

I n n s t i l l i n g:

Klager, org. nr. xxx xxx xxx, har ikke vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret.

Virksomheten driver med salg og modifisering av spillbokser samt salg av diverse datautstyr på nettsteder som QXL.NO og FINN.NO.

På bakgrunn av bokettersyn for perioden 2007 - 2009, jf. bokettersynsrapport av 17.10.2011, fattet skattekontoret den 19.06.2012 vedtak om etterberegning av avgift, tilleggsavgift og renter.

Klage fra innehaver NN er mottatt 10.11.2012. Klagen har imidlertid vært litt diffus når det gjelder spørsmålet om mva er påklaget. Skattekontoret har derfor misforstått klagen på dette punkt. Først ved utfyllende klage av 31.08.2013 ble dette klarlagt.

Klager har oversittet klagefristen betydelig. Da klagen skattemessig har vært behandlet av skatteklagenemnda, finner skattekontoret under noe tvil å behandle klagen. Påklaget beløp utgjør:

Termin Inngående avgift Tilleggsavgift Sum 2009 18 750 9 375 28 125

Det er beregnet renter i samsvar med skattebetalingslovens regler. Det vises til vedtaket. Forholdet er ikke anmeldt.

Skattekontorets innstilling har vært forelagt klager som har kommentert denne i brev datert 12.11.2013. Merknadene er innarbeidet i innstillingen. Kopi av følgende dokumenter er vedlagt innstillingen:

Dok. nr. Dokument Dato 1 Rapport 17.10.2011 2 Varsel 24.10.2011 3 Vedtak 19.06.2012 4 Foreløpig klage 10.11.2012 5 Endelig klage skatt 15.01.2013 6 Vedtak skatteklagenemnd 13.06.2013 7 Endelig klage merverdiavgift 31.08.2013 8 Merknader til innstillingen 12.11.2013

Klagen gjelder Klagen gjelder skattekontorets skjønnsfastsettelse av inngående avgift for 2009 vedrørende virksomhet som ikke har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret.

Sakens faktum Skattekontoret har avholdt bokettersyn i virksomheten for inntektsårene 2007, 2008 og 2009. Det er under kontrollen påvist at avgiftspliktige har drevet virksomhet i perioden selv om virksomheten ikke har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Dette har blant annet fremkommet ved innhenting av kontoopplysninger og reskontroopplysninger. Virksomheten har ikke ført regnskap. For å fastslå virksomhetens kostnader har skattekontoret gått igjennom virksomhetens bankkonti og forsøkt å identifisere varekostnader og andre kostnader.

Skattekontorets vedtak og begrunnelse Det siteres fra vedtaket: Registrering i Merverdiavgiftsregisteret Virksomheten har ikke vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret i kontrollperioden, dvs. 2007, 2008 og 2009.

Registrering i Merverdiavgiftsregisteret forutsetter at de alminnelige krav til omsetning i næring er oppfylt, jf. merverdiavgiftsloven §§ 2-1 og 14-1 (tidligere §§ 10 og 27). Etter merverdiavgifts-loven § 2-1 (tidligere § 28) må den næringsdrivendes omsetning og uttak ha oversteget kr 50.000 i en periode på 12 måneder.

Skattekontorets kontroll har påvist at virksomheten i kontrollperioden har hatt avgiftspliktig omsetning av varer og/eller tjenester, jf. merverdiavgiftsloven § 3-1 (tidligere § 13), som overskrider grensen på kr 50.000 i en periode på 12 måneder.

Det er kun innhentet opplysninger om virksomheten for årene 2007 – 2009. Idet virksomheten ikke har vært registrert i Enhetsregisteret foreligger det noe usikkerhet med hensyn til når skattyter startet virksomheten. Skattyter har imidlertid vært medlem av QXL siden 06.04.1999, og det anses dermed som overveiende sannsynlig at beløpsgrensen på kr 50 000 anses oppfylt ved et tidligere år.

Skattekontoret finner etter dette å registrere virksomheten i Merverdiavgiftsregisteret fra og med 1. termin 2007.

Skattekontoret er enig i skattyters anførsel om at det ikke er lov til å kreve inn merverdiavgift så lenge man ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret. Som ovenstående viser, skulle skattyter vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret fordi hans omsetning oversteg kr 50.000 i løpet av en 12-månedersperiode, og deretter skulle han ha begynt å oppkreve merverdiavgift.

Skjønnsadgang Etter merverdiavgiftsloven § 18-1 nr. 1 bokstav a kan avgiftsmyndighetene fastsette beregningsgrunnlaget for utgående merverdiavgift og beløpet for inngående merverdiavgift ved skjønn når omsetningsoppgave ikke er kommet inn til avgiftsmyndighetene.

Virksomheten har ikke vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret i 2007, 2008 og 2009 til tross for at virksomheten har utøvd avgiftspliktig virksomhet i hele perioden. Dette innebærer at det heller ikke er levert omsetningsoppgaver.

Skattekontoret legger til grunn at det foreligger adgang til å fastsette beregningsgrunnlaget for utgående avgift og beløpet for inngående avgift ved skjønn, jf. merverdiavgiftsloven § 18-1 nr. 1 bokstav a.

Det vises til de forhold som er påvist gjennom kontrollen og som er lagt til grunn ovenfor ved vurdering av skjønnsadgang etter ligningsloven § 8-2 nr. 1 og nr 3.

Skjønnsutøvelse Skattekontoret skal etter en samlet og fri bevisbedømmelse finne frem til det mest sannsynlige beregningsgrunnlaget for utgående avgift og beløpet for inngående avgift.

Omsetning – beregning av grunnlaget for utgående avgift Bokettersynet har påvist at virksomheten omsetter avgiftspliktige varer og/eller tjenester, jf. merverdiavgiftsloven § 3-1 (tidligere § 13).

Virksomheten har i kontrollperioden omsatt spillbokser, chipper og modifiseringstjenester på nettstedene QXL.no og Finn.no. Omsetning av spillbokser og modifiseringstjenester er ikke særskilt fritatt eller unntatt beregning av merverdiavgift, og faller inn under hovedregelen for beregning av høy merverdiavgiftsats (25 %),  jfr. mval. kap. 5. Omsetningen anses i sin helhet å være avgiftspliktig etter merverdiavgiftsloven § 3-1 (tidligere § 13).

Det er ved skjønnsutøvelse under avsnittet ligning lagt til grunn at virksomheten har hatt en omsetning ekskl. mva på henholdsvis kr 597.040, kr 339.200 og kr 256.880 for årene 2007, 2008 og 2009.  Skattekontoret legger til grunn at grunnlaget for beregning av utgående merverdiavgift fastsettes i henhold til dette.

 

Kostnader – beregning av inngående merverdiavgift Etter merverdiavgiftsloven § 8-1 (tidligere § 21) har et registrert avgiftssubjekt rett til fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser av varer og tjenester som er til bruk i den registrerte virksomheten.

Som det fremgår tidligere i vedtaket, er også kostnadene fastsatt ved skjønn, basert på hva som fremgår av skattyters kontoutskrifter. Det er i tillegg gitt skjønnsmessig fradrag med 5 % av fastsatt omsetning for administrative kostnader som for eksempel kostnader til telefon, internett og bil/transportkostnader.

I avsnittene vedrørende ligning ble det lagt til grunn at skjønnsmessig fastsatte kostnader iht. bankutskrifter og administrative kostnader beløper seg til følgende:

 2007 2008 2009 Sum kostnader inkl. mva Kr 325 678 Kr  193 102 Kr 138 456 -herav 25 % fradragsberettiget inngående mva Kr   65 135 Kr    38 620 Kr   27 691

Ved å beregne 25 % fradrag for inngående merverdiavgift av alle fastsatte kostnader, anser skattekontoret at det innrømmes et romslig skjønn, all den tid det ikke foreligger merverdiavgift på alle kostnader. Dette gjelder for eksempel kostnader til bil og betalte tollavgifter.

I tillegg ble det gitt fradrag for enkelte fakturaer det ikke var innrømmet fradrag for under kontrollen. Merverdiavgift av disse fakturaene utgjorde henholdsvis kr 14.153, kr 5.541 og kr 1.475.

Skattekontoret legger etter dette til grunn at beløpet for inngående merverdiavgift fastsettes til henholdsvis kr 79.288, kr 44.161 og kr 29.166 for årene 2007, 2008 og 2009.

Fastsettelse av skyldig merverdiavgift Skattekontoret legger til grunn at det etterberegnes netto merverdiavgift som følger:

Skjønnsm. fastsatt omsetning ekskl. mva Kr   597.040 Kr    339.200 Kr  256.880 25 % utgående mva herav Kr   149.260 Kr      84.800 Kr    64.220 25 % fradragsberettiget inngående mva Kr     79.288 Kr      44.161 Kr    29.166 = Netto etterberegnet merverdiavgift Kr     69.972 Kr      40.639 Kr    35.054

Totalt etterberegnet merverdiavgift utgjør kr 145.665.

Merverdiavgiften henføres til 4. termin for de gjeldende år, jfr. mval. § 18-1 (2).

1.3 Klagers innsigelser Klager viser til at han i skatteklagenemnda har fått redusert næringsinntekten for 2009 med kr 75 090, fra kr 318 595 til kr 243 505.

Det anføres at det ikke ble betalt mva i 2009 da klager ikke var mva-registrert. Det ble fastsatt inntekt utifra utgående poster minus inngående poster, og på netto inntekt ble det så fastsatt at han skulle betale 25 % merverdiavgift. Når nå skatteklagenemnda har kommet til å innrømme virksomheten ytterligere kostnader for 2009 med kr 75 090, så må dette også få betydning for merverdiavgiften.

Klager mener at differansen på utgående merverdiavgift etter korrigering av næringsinntekten er en reduksjon på kr 18 750. Det er i tillegg betalt 50 % tilleggsavgift på dette. Dette betyr at han skal ha tilbake kr 28 125 pluss renter.

I klagen til skatteklagenemnda er det redegjort for at dette er kostnader han har hatt ved kjøp av spillbokser fra privatpersoner (dokument 5 og 6).

Etter å ha mottatt innstillingen til orientering, har klager i brev av 12. november 2013 presisert at han fortsatt anser skattekontorets vedtak som feil, og at skattekontoret ikke har skjønt hans klage på vedtaket.   1.4 Skattekontorets vurderinger av klagen Klager har ikke ført regnskap og i begrenset omfang tatt vare på bilag på anskaffelser. Skattekontoret har derfor tatt utgangspunktet hensyntatt kjøp foretatt fra andre næringsdrivende som fremgår av kontoutskriftene. Det er under saksbehandlingen gitt fradrag for enkelte fakturaer det ikke var innrømmet fradrag for i bokettersynsrapporten. Det er i vedtaket i tillegg gitt skjønnsmessig fradrag med 5 % av fastsatt omsetning for administrative kostnader som for eksempel kostnader til telefon, internett og bil/transportkostnader.

Som anført i vedtaket anser skattekontoret at det ved å beregne 25 % fradrag for inngående merverdiavgift av alle fastsatte kostnader, innrømmes et romslig skjønn, all den tid det ikke foreligger merverdiavgift på alle kostnader. Dette gjelder for eksempel kostnader til bil og betalte tollavgifter.

De kostnadene avgiftspliktige i klagen vil ha fradrag for, gjelder alle kjøp fra privatpersoner (se vedlagt oversikt, dokument 5 ). Skatteklagenemnda har innrømmet ytterligere fradrag på dette grunnlag med kr 75 090. Vedrørende merverdiavgift påløper det imidlertid ikke merverdiavgift på kjøp fra privatpersoner. Det foreligger således ingen merverdiavgift å gi fradrag for.

Det siteres fra innstillingen til skatteklagenemnda: "Kostnader Skattekontoret har gått igjennom skattyters liste over betalinger fra bankkontoen i Skandiabanken. De postene som skattyter har angitt at han regner med at skattekontoret har tatt med som varekostnad, har skattekontoret tatt med. Dette gjelder stort sett utbetalinger til firmaer, f.eks. Modnet, Payex AS, UPS of Norway osv.

Når det gjelder utbetalinger til privatpersoner har skattekontoret stort sett ansett disse som kreditnotaer (tilbakebetaling til kunder) og ikke som varekostnad, i mangel av opplysninger fra skattyter. I skattekontorets beregning av virksomhetens inntekt er det dermed gitt fradrag for mange av disse kostnadene, som kreditnota.

Dette fremkommer i bokettersynsrapporten på side 11: "I åpningsmøte den 29.04.2011 ble innehaver forespurt hvorvidt det forekommer varereklamasjoner/retur av varer. Til dette svarte NN at det forekom i svært liten grad.  Skattekontoret har imidlertid hensyntatt tilbakebetalinger til kunden, samt private transaksjoner, der dette fremkommer av kontoutskriftene."

Skattekontoret har også tatt med enkelte av utbetalingene som kreditnota eller varekostnad, som skattyter i sin oppstilling oppgir ikke skal medtas. Dette gjelder følgende poster:

30.04.2007 kr    104 18.05.2007 kr    100 03.05.2007 kr      65 30.07.2007 kr      89 02.07.2007 kr    104 29.08.2007 kr      89 07.03.2007 kr    300 23.10.2007 kr    311 23.10.2007 kr    113 Totalt 2007 kr 1 275

15.05.2009 kr    215 13.05.2009 kr    215 13.05.2009 kr    939 03.06.2009 kr    217 19.08.2009 kr      99 Totalt 2009 kr 1 685

For inntektsåret 2009 er det imidlertid en rekke utbetalinger til privatpersoner som ikke er hensyntatt av skattekontoret.

Dette gjelder følgende poster: 20.07.2009 kr   3 200 09.07.2009 kr   3 200 24.07.2009 kr   3 200 31.08.2009 kr   3 200 10.08.2009 kr   3 200 04.08.2009 kr   3 200 04.08.2009 kr   3 200 15.09.2009 kr   3 750 14.09.2009 kr   3 200 14.09.2009 kr   3 200 01.09.2009 kr   3 200 19.10.2009 kr   3 000 16.10.2009 kr   5 500 08.10.2009 kr   3 000 27.11.2009 kr   2 500 20.11.2009 kr   3 400 19.11.2009 kr   5 500 11.11.2009 kr   2 700 02.11.2009 kr   2 400 14.12.2009 kr   3 300 10.12.2009 kr   2 700 07.12.2009 kr   3 600 07.12.2009 kr   4 700 Totalt kr 78 050

Skattyter har ikke sannsynliggjort kostnadene til kjøp fra privatpersoner nærmere, men skattekontoret finner under noen tvil å godkjenne ovennevnte kostnader.

Skattekontoret har gått igjennom de postene skattyter i brev av 26. april 2013 mente ikke var tatt med i skattekontorets utkast til innstilling til vedtak. Skattekontoret fant to poster på tilsammen kr 6 400 som skulle vært med i utkastet. Disse er innarbeidet i oversikten over.

På den annen side har skattekontoret gitt fradrag for kostnader som skattyter mener det ikke skal gis fradrag for. Dette vil redusere det beløpet som innrømmes til fradrag. Når det gjelder slike poster for 2007 skulle dette medført at skattepliktig inntekten for dette året økes, men skattekontoret finner av enkelthetsgrunner å ta dette med ved beregningen av inntekten for 2009. Å øke inntekten for inntektsåret 2007 ville medført større renteomkostninger for skattyter.

Kostnadene for 2009 økes dermed slik: Kostnader for kjøp fra privatpersoner   kr 78 050 For mye fradragsført for inntektsåret 2007 kr   1 275 For mye fradragsført for inntektsåret 2009 kr   1 685 Til sammen     kr 75 090

Alminnelig inntekt og personinntekt reduseres dermed med kr 75 090 i forhold til skattekontorets vedtak."

Sitatet fra skatteklagenemnda sitt vedtak er tatt inn for å vise at bakgrunnen for at virksomheten er tilkjent en større andel kostnader skattemessig for 2009, er kostnader relatert til kjøp av varer fra privatpersoner. Merverdiavgift blir ikke beregnet ut fra netto skattemessig næringsinntekt, men ut fra differansen mellom utgående og inngående merverdiavgift. Når det således påberopes fradrag for inngående merverdiavgift for kjøp av spillbokser fra privatpersoner som ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret og som ikke har fakturert med merverdiavgift, så blir dette feil. Det har aldri påløpt merverdiavgift på disse kostnadene og det kan derfor heller ikke innrømmes fradrag på merverdiavgift. Det foreligger derfor ingen uoverenstemmelse ved at det skattemessig er gitt et større fradrag for kostnader.

Skattekontoret kan ikke se at det foreligger noe grunnlag for å innrømme ytterligere fradrag for inngående avgift.

Skattekontorets innstilling til vedtak

Skattekontoret foreslår etter dette at det fattes slikt

V e d t a k:

Den påklagede del av etterberegningen stadfestes

KLAGENEMNDAS AVGJØRELSE:

Nemndas medlemmer Rivedal, Ongre, Kloster, Stenhamar og Nordkvist har alle sluttet seg til skattekontorets innstilling

V e d t a k:

Som innstilt.