Important information

This page is not available in English.

For leverandører av sluttbrukersystemer

Skatteetatens skjema og tjenester flyttes fra Altinn til skatteetaten.no før overgangen til ny versjon av Altinn, men vi skal fortsatt benytte fellesfunksjonalitet i Altinn for å sikre best mulig flyt mellom tjenestene.

Her finner du informasjon om endringene for deg som tilbyr tjenester og systemer for sluttbrukere, og som har integrasjon mot Skatteetatens eksterne tjenester og API. 

Important information
Innhold på denne siden:

Dette må du gjøre

Vi oppfordrer sluttbrukersystemleverandører til å sette seg godt inn i endringene, legge en plan for overgangen og komme i gang med testing så snart som mulig.

Teknisk informasjon, blant annet om tjenestene som er lagt ut i test, finner du på våre GitHub-sider.

Tidsplan

Skatteetaten planlegger å være ferdig med reetableringen av våre tjenester innen årsskiftet 2025/26, slik at rapportering for inntektsåret 2025 kan skje i nye tjenester.

Nye Altinn skal være ferdig innen dagens løsning saneres i juni 2026.

Dette blir nytt

  • Skatteetatens tjenester reetableres på Skatteetatens egen plattform, på skatteetaten.no.
  • Vi produksjonssetter våre tjenester fortløpende gjennom 2025, og tar sikte på å være ferdig innen årsskiftet 2025/2026.
  • Flere av tjenestene får nye maskin-til-maskin grensesnitt (M2M). Dette tilrettelegger i større grad for at opplysningspliktige og virksomheter kan utføre oppgaver i egne fagsystem.
  • Overgangen til nye Altinn medfører også ny løsning for autentisering gjennom Maskinporten, som Skatteetatens tjenester også vil basere seg på. Dagens virksomhetsbruker vil bli erstattet av systembruker og dagens Altinn-roller erstattes av tilgangspakker.

Autentisering

For å ta i bruk maskin-til-maskin innsending på de reetablerte tjenestene til Skatteetaten, vil det kreves at systemleverandører benytter autentisering gjennom maskinporten og oppretter systembruker. Dette sikrer systemintegrasjon mellom sluttbrukersystemet og Skatteetaten, det vil si maskin-til-maskin-grensesnittet til Skatteetatens tjenester.

Systembruker er en ny type bruker i Altinn som lar virksomheten gi fullmakter til en upersonlig bruker, slik at den kan løse oppgaver på vegne av virksomheten. Det er systemleverandørens ansvar å identifisere at riktige personer har tilgang.

For å ta i bruk systembruker, må systemleverandører registrere sine systemer i Altinn og angi hvilke tilganger som er nødvendige for å bruke systemene. Tilgangene er gruppert i såkalte tilgangspakker, som leverandørene må be om tilgang til. Virksomheten som bruker systemet må godta at tilgangene benyttes på deres vegne ved at det opprettes en systembruker.

Sluttbrukersystemer som ønsker tilgang til testmiljøet, må følge denne prosedyren for autentisering: Kom i gang i testmiljøet (TT02) (Samarbeidsportalen).

Innsendingsmønster og endring i tjenester

Innsendingsmønsteret endrer seg ved at Skatteetaten tilgjengeliggjør egne tjenester direkte. Flere tjenester får nye maskin-til-maskin-grensesnitt og innsending bytter i all hovedsak til JSON-format og OpenAPI.

Utviklerressurser får enklere tilgang og bedre verktøystøtte.

  • Skatteetaten tilbyr APIer direkte med autentisering via Maskinporten. Virksomhetssertifikat-pålogging direkte mot REST blir ikke videreført. 
  • Umiddelbar tilbakemelding på syntaks-/formatfeil og kvittering på mottak. Asynkron tilbakemelding på innsending vil varsles gjennom Dialogporten, og vil tilgjengeliggjøres gjennom eget API for uthenting (gjelder ikke ved bruk av vedleggstjenesten).
  • Noen tasteskjema erstattes av maskin-til-maskin-innsending eller får dette som en tilleggsmulighet.
  • For noen tjenester erstattes innsending gjennom RF-1301 av nye tasteskjema eller maskin-til-maskin-innsendinger.
  • For innrapportering av grunnlagsdata vil en innsending kun være for en oppgavegiver/opplysningspliktig om gangen.
  • Vedleggsfunksjonen vil bli begrenset til manuell innsending og beholder dagens XML-format.

Se teknisk informasjon på Github for hver enkelt tjeneste. Informasjon oppdateres fortløpende etter hvert som tjenester legges ut i testmiljøet.

Tjenesteområde

Maskin til maskin (API)

Taste-skjema

Vedlegg

SFTP

Tredjeparts-opplysninger

X*

X

X

X**

Aksjonærregisteret

X

   

X**

Toll

 

X

   

Innkreving

 

X

   

Motorvogn/ Særavgifter

 

X

   

A-ordningen

X

X

X

 

Skatteområdet

X

X

   

Publikumstjenester

 

X

   

Øvrige

 

X

   

 

* Gjelder ikke for ordninger som er planlagt endret/utfaset innen få år.

** Gjelder kun videreføring for de som leverer via denne innsendingsmetoden per i dag.

Testplan for systemleverandører

Skatteetaten tilrettelegger for testing av alle tjenestene som vi skal reetablere, før produksjonssetting. Tjenestene vil bli lagt ut puljevis for test gjennom hele 2025, de fleste vil legges ut i testmiljøet før sommeren. Her følger en oversikt over tjenestene for maskin-til-maskin innsending, som er relevante for systemleverandører.  Vi oppfordrer til å legge en plan og starte testing tidlig.

All dokumentasjon for testing blir lagt ut på GitHub. Vi tilbyr en Slack-kanal for dialog mellom utviklere i prosjektet og utviklere hos systemleverandører og virksomheter. Lenke finner du på GitHub.

Desember 2024

  • Aksjonærregisteroppgaven (RF-1086)
  • Boligselskap (RF-1139) og boligsameier (RF-1140) (pilot pågår)
  • Grunnlagsdata, pulje1 (RF1183, RF1241, RF1309, RF1310, RF1360)

Første kvartal 2025

  • Grunnlagsdata, pulje 2 (RF1319, RF1322, RF1357, RF1352, RF1354)

Andre kvartal 2025

  • Grunnlagsdata, pulje3 (RF1295, RF1320, RF1231, RF1348)
    • Aksjesparekonto
    • Drosjesentraler (RF1301)
    • Finansprodukter (RF1301)
    • Fondskonto (RF1301)
    • Individuelle pensjonsordninger (RF1301)
    • Livsforsikring (RF1301)
    • Skattepliktig kundeutbytte (RF1301)
    • Verdipapirfond (RF1301)
  • Skatteprosessen (søknad utsatt frist, Skattekort til arbeidsgiver)
  • A-ordningen (A2, A3, A6, A7 og RF-1199)

Fjerde kvartal 2025

Vedlegg og SFTP (store filer) vil bli tilgjengelig tidlig i fjerde kvartal.

Tidsplan for testing av maskin-til-maskin-innsending for systemleverandører kan bli endret og vil bli løpende oppdatert.

Kontakt oss

Har du spørsmål til Skatteetaten om reetablering av våre tjenester, kan du sende e-post til [email protected].

Vi tilbyr en Slack-kanal for dialog mellom utviklere i Skatteetaten og utviklere hos systemleverandører og virksomheter. Lenke finner du på GitHub.

Webinarer for systemleverandører

Digitaliseringsdirektoratet, i samarbeid med Skatteetaten, Brønnøysundregistrene og Statistisk sentralbyrå, inviterer jevnlig til webinarer for systemleverandører med informasjon om status og fremdrift.

Se møteplan og opptak:

Webinar for leverandører av sluttbrukersystem (Samarbeidsportalen)

Kort om endringene

Endringene vil gi økt fleksibilitet for utvikling, tilrettelegge for modernisering på sikt og gi Skatteetaten mulighet til å agere raskere på endringsbehov. Samspillet mellom nye Altinn og de reetablerte tjenestene på skatteetaten.no skal sikre en helhetlig brukeropplevelse.

Ny teknologi vil blant annet gi mer brukervennlige løsninger og økt sikkerhet. For eksempel vil nye Altinn bedre kunne oppfylle dagens krav til universell utforming og ulike skjermstørrelser oggi muligheter for modernisering på sikt. 

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) har etablert programmet Nye Altinn, der Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Statistisk sentralbyrå og Digdir har hvert sitt prosjekt som koordineres via programmet.

Skatteetaten har valgt å reetablere våre tjenester på skatteetaten.no og samtidig benytte fellesfunksjonalitet i nye Altinn (autentisering via Maskinporten, autorisasjon og tilgangspakker, og felles arbeidsflate via Dialogporten).

Alle som bruker Skatteetatens tjenester, vil bli påvirket av reetableringen.

Endringene omfatter disse tjenestene fra Skatteetaten:

  • Tredjepartsopplysninger (alle ordninger for grunnlagsdata)
  • Aksjonærregisteroppgaven
  • A-ordningen
  • Diverse skattetjenester
  • Særavgifter
  • Motorvogn
  • Innkreving
  • Toll
  • Kontaktskjema, attestbestilling m.m.

Listen er ikke uttømmende.

Tjenester som allerede er modernisert, som skattemeldingen og mva-meldingen, blir også berørt i forbindelse med overgangen til nye Altinn (Altinn 3).

Tilgangspakker vil erstatte dagens Altinn-roller.

Tilgangspakkene knyttes til en ressurs (tjeneste, skjema) for å styre hvem som skal kunne bruke tjenesten.​ Delegeringer gjort i dagens Altinn må gjøres på nytt. Mer informasjon om dette kommer etter sommeren. Unntaket er roller man har fått via Enhetsregisteret og spesialroller for regnskapsførere og revisorer som er planlagt automatisk overført.

Mer informasjon om de forskjellige tilgangspakkene

Systembruker vil erstatte dagens virksomhetsbruker. En systembruker er en upersonlig bruker som lar virksomheter gi fullmakter til f.eks en systemleverandør, slik at denne kan løse oppgaver på vegne av virksomheten. Det er leverandørens ansvar å tilse at kun de som skal ha tilgang, faktisk har det.

Samarbeidsportalen: Systembruker

Arbeidsflate erstatter dagens Altinn innboks og arkiv. På arbeidsflaten vil du ha tilgang til den samme dialogen fra Skatteetaten, enten du logger på Altinn eller på skatteetaten.no.

Samarbeidsportalen: Arbeidsflate

Dialogporten er et nytt API som gir offentlig sektor mulighet til å tilgjengeliggjøre og sammenstille digitale dialoger, tjenester, data og post på tvers av virksomheter og tekniske plattformer. Dialogporten gjør det for eksempel mulig for systemleverandører å presentere dialoger direkte i sine systemer.

Samarbeidsportalen: Dialogporten

Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data maskin-til-maskin– ogsørger for sikker autentisering og tilgangskontroll. Dette er altså en sikkerhetsmekanisme for trygg deling.

Samarbeidsportalen: Maskinporten

For mer informasjon om produktene i nye Altinn, se modernisering av Altinn (Samarbeidsportalen).

Har du spørsmål til Skatteetaten om reetablering av våre tjenester, kan du sende e-post til [email protected].

Vi tilbyr en Slack-kanal for dialog mellom utviklere i prosjektet og utviklere hos systemleverandører og virksomheter. Lenke finner du på GitHub.

For dokumentasjon og test, se våre GitHub-sider.

 

Se også

Du kan også lese hva du må gjøre hvis du har andre roller: