Important information

This page is not available in English.

Høring

Opplysningsplikt for tredjeparter om kryptoeiendeler og endringer i skatteforvaltningsforskriften § 7-3

  • Published:
  • Avgitt 13 December 2024

Høringen gjelder forslag om nye regler i skatteforvaltningsforskriften om tredjeparters opplysningsplikt om kryptoeiendeler. I tillegg foreslås endringer i delkapittel § 7-3, som gjelder tredjeparters opplysningsplikt om finansielle forhold og forsikringer.  Forslaget må ses i sammenheng med Finansdepartementets høringsnotat om endringer i skatteforvaltningsloven, som ble sendt på høring 15. november 2024.

Endringene har til hensikt å gjennomføre OECDs internasjonale standard for automatisk utveksling av opplysninger om kryptoeiendeler, Crypto-Asset Reporting Framework (CARF) og endringer i reglene som gjennomfører OECDs internasjonale standard for automatisk utveksling av finansielle kontoopplysninger, kjent som Common Reporting Standard (CRS).

Opplysningsplikt om kryptoeiendeler (CARF)

Den digitale økonomiens vekst har vært betydelig de siste årene, spesielt med økningen av bruken av kryptoeiendeler basert på blokkjede- og registerteknologi. I motsetning til konvensjonelle finansielle instrumenter tillater kryptoeiendeler overføringer og oppbevaring uten behov for tradisjonelle mellommenn som banker mv. Videre er det ingen sentral aktør som har full oversikt over transaksjonene eller beholdningene. Kryptomarkedet har til nå i stor grad operert uten omfattende reguleringer, og plikt til rapportering for mellommenn eller tilbydere av kryptoeiendeler har vært begrenset til det som følger av hvitvaskingsloven.

Transaksjoner med kryptoeiendeler kan være pseudonyme eller anonyme, noe som gjør det vanskelig for skattemyndighetene å spore og verifisere inntekter og transaksjoner. Videre overføres kryptoeiendeler ofte på tvers av jurisdiksjoner. Siden det ikke foreligger noen internasjonal rapporteringsplikt er risikoen stor for at kryptoeiendeler brukes for å unndra skatteforpliktelser.

I april 2021 ble OECD gitt et mandat til å utvikle et rammeverk som skal sørge for automatisk utveksling av relevant informasjon om kryptoeiendeler for skatteformål. Dette arbeidet munnet ut i standarden CARF som ble godkjent av OECD i august 2022. Denne standarden tar sikte på å lette skattemyndighetenes arbeid med fastsetting av skatt på kryptoeiendeler ved å etablere klare retningslinjer for rapportering og utveksling av informasjon mellom jurisdiksjoner.

Ved å tiltre avtalen, vil norske skattemyndigheter motta opplysninger om norske skattepliktiges transaksjoner med kryptoeiendeler hos utenlandske vekslingstjenester. Tilsvarende skal norske vekslingstjenester rapportere opplysninger til norske skattemyndigheter om personer, selskaper og andre enheter som er bosatt eller hjemmehørende i utlandet. Disse opplysningene vil så utveksles med skattemyndigheten i landet der den skattepliktige er bosatt eller hjemmehørende. Det er forventet at rapportering og automatisk utveksling av opplysninger om kryptoeiendeler vil gjelde fra og med 2026, slik at første rapportering skjer i 2027.

Avtalen bygger i stor grad på de samme reglene og prinsippene som CRS, og vil bidra til at CRS ikke undergraves ved at verdier flyttes fra tradisjonelle verdipapirer til kryptoeiendeler. Den nye standarden for automatisk informasjonsutveksling for kryptoeiendeler inneholder blant annet regler om hvem som omfattes av opplysningsplikten, hvilke transaksjoner som er opplysningspliktige og gjennomføring av prosedyrer for å identifisere brukere og reelle rettighetshavere. Gjennomgangskravene er tilsvarende de som finnes i CRS, med blant annet krav om innhenting av egenerklæring og identifisering av fysiske brukere, enheter som er brukere og reelle rettighetshavere. Bestemmelsene som følger av CARF foreslås inntatt i skatteforvaltningsforskriften.

CARF legger opp til innhenting av opplysninger om brukernes transaksjoner knyttet til kryptoeiendeler. Tjenestetilbydere med tilknytning til Norge plikter å gi opplysninger om sine brukere som er skattemessig bosatt eller hjemmehørende i utlandet. Disse opplysningene vil bli utvekslet med andre jurisdiksjoner som har tiltrådt CARF. Utover forpliktelser etter CARF har norske skattemyndigheter også behov for opplysninger om egne borgere og deres transaksjoner knyttet til kryptoeiendeler for at skattefastsettingen skal bli korrekt. Det foreslås derfor at tilbyderne skal gi opplysninger om norske skattepliktiges transaksjoner med tillegg av opplysninger om innestående verdier for formuesbeskatning.

Opplysningsplikt om finansielle forhold og forsikringer (CRS)

Parallelt med utarbeidelsen av CARF, har OECD også revidert CRS og kommentarene til CRS. Endringene i CRS ble godkjent av OECD i 2023 og publisert i Crypto-Asset Reporting Framework and 2023 update to the Common Reporting Standard. Endringene skyldes til dels innføringen av CARF, og behovet for å sikre at indirekte investeringer i kryptoeiendeler gjennom derivater og andre finansielle instrumenter omfattes av CRS. Samtidig har man sett et behov for å forbedre visse bestemmelser i CRS. Sistnevnte forbedringer er ikke knyttet til innføringen av CARF, men er et resultat av grundige vurderinger på bakgrunn av erfaringer siden innføringen av CRS i 2014.

Endringene i CRS som knyttes til innføringen av CARF innebærer blant annet at nye digitale pengeprodukter, herunder spesifiserte elektroniske pengeprodukter og digitale sentralbankpenger, nå omfattes av CRS. I tillegg er derivater med kryptoeiendeler som referanseverdi nå opplysningspliktige etter CRS, og investeringsenheter som investerer i kryptoeiendeler anses nå som opplysningspliktige finansielle institusjoner.

Når det gjelder forbedring av allerede eksisterende bestemmelser i CRS, har man utvidet opplysningskravene for finansielle institusjoner om kontohavere, reelle rettighetshavere og finansielle konti. Det er også gjort endringer i kravene for gjennomgang av konti for å fastslå reelle rettighetshavere i tilfeller der gyldig egenerklæring ikke er innhentet. Hvilke konti som anses som fritatte konto er utvidet slik at visse kapitalinnskuddskonti nå omfattes.

Endringene i CRS foreslås gjennomført i norsk rett ved endringer i relevante bestemmelser i skatteforvaltningsforskriften delkapittel § 7-3.

Høringsuttalelser

Vi ber om at den enkelte høringsinstans vurderer om saken bør sendes til berørte underinstanser, medlemsorganisasjoner mv.

Fristen for å sende inn høringsuttalelser er 14. mars 2025.

Høringsinnspillene sendes til: [email protected]

Vi ber om at vår referanse 2024/446 oppgis ved henvendelser i saken.

Skattedirektoratet
Juridisk avdeling

Høringsdokumenter