This page is not available in English.
Bindende forhåndsuttalelse
Vurdering av om en stiftelse kan anses som en skattefri institusjon (skatteloven§ 2-32 første ledd)
Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt april 2003 (BFU 26/03)
Innsenders fremstilling av faktum og jus
Skattedirektoratet legger til grunn at stiftelsen A er en internasjonal stiftelse med hovedsete i det nordiske landet Z. Stiftelsen ble opprettet på 1980-tallet gjennom et tilskudd fra en entreprenør i det asiatisk land X. Stiftelsens overordnede formål er å fremme de vennskapelige båndene mellom land X og de nordiske landene, fremme utvikling og kontakt mellom disse landenes folk, øke den internasjonale forståelsen, samt bidra til fred i verden. Ordningen omfatter Danmark, Sverige, Island, Finland og Norge (omtales heretter som de nordiske landene).
Stiftelsens overordnede formål fremmes ved at enkeltpersoner, bedrifter, institusjoner og organisasjoner mottar bidrag/stipendier fra stiftelsen. Bidrag gis til forskning, utvikling og utdanning innen medisin og naturvitenskap.
Videre gis det støtte til kulturelle tiltak, for eksempel konserter og utstillinger.
Etter det opplyste har stiftelsen utbetalt flere tusen bidrag/stipendier, og både studenter, lærere, forskere, kunstnere og musikere har mottatt støtte. Det legges vekt på at støtte til bidragsmottakeren skal sikre ringvirkninger i tråd med det overordnede formål som fremgår av statuttene. Stiftelsen tilstreber å fordele bidrag mest mulig likt mellom fagområdene medisin og naturvitenskap, og kulturformål.
Teknologi relatert til bygg- og anleggsbransjen er særskilt nevnt i statuttene, men det er opplyst at disse områdene kun ble særskilt tilgodesett de første tre til fire årene etter at stiftelsen ble stiftet. At disse områdene er nevnt særskilt, har sammenheng med at stiftelsen A ble opprettet av styreformannen i et entreprenørselskap, der også bidraget til opprettelsen av stiftelsen kom fra. Innsender har opplyst at vedtektene vil bli endret på dette punkt slik at teknologi knyttet til givers næringsvirksomhet ikke lenger skal tilgodeses. Vedtektenes ordlyd vil da komme i samsvar med etablert praksis. I følge innsender er kommersielle prosjekter ikke blitt støttet.
Stiftelsens kapital har de senere år ligget på ca. 250 millioner kr. Midlene har vært betydelige helt siden stiftelsen ble grunnlagt, og det er et mål at midlene skal opprettholde sin nominelle verdi. Midlene forvaltes av en bank. Hoveddelen av kapitalen er satt i rentebærende obligasjoner, mens en mindre del er investert i aksjer. Investeringene er gjort både i de nordiske landene og i land X. Forvaltningsaktiviteten er etter det opplyste svært begrenset.
Inntil 2001 har stiftelsen årlig bevilget ca. 12 millioner kr til gjensidige studieturer og kulturutveksling mellom land X og de nordiske landene. Målet er det skal deles ut midler som minst tilsvarer stiftelsens årlige avkastning. Dette har også blitt praktisert i "normalår" . De siste par årene har de utdelte midler, på ca. 9 millioner kr, ligget noe under avkastningen bl.a. for å dekke opp for skattekrav.
Stiftelsen ble ikke skattlagt til og med 1997. Etter en gjennomgåelse av dens aktiviteter i 1998, konkluderte landet Z`s skattemyndigheter med at stiftelsen ikke kvalifiserte til skattefritak.
Styret i stiftelsen vurderer på denne bakgrunn å flytte stiftelsen til et annet nordisk land.
Styret i stiftelsen A ønsker en bindende forhåndsuttalelse der det fremkommer om stiftelsen vil være fritatt for inntekts- og formuesskatt etter skatteloven § 2-32 første ledd ved en eventuell etablering i Norge. Stiftelsens midler skal overføres til en nyopprettet norsk stiftelse. De gjeldende statutter, med de ovenfor foreslåtte endringer, skal videreføres. Utdeling av midler skal skje i henhold til de endrede vedtekter og gjeldende praksis. Ved en eventuell etablering i Norge forutsettes det at stiftelsen skal opprettes i tråd med gjeldende norsk stiftelseslovgivning, og at midler i stiftelsen ved en eventuell oppløsning skal tilfalle stiftelsens formål.
Skattedirektoratets vurderinger
Skattedirektoratet skal i det følgende ta stilling til om stiftelsen A ved en eventuell etablering i Norge kan anses skattefri etter skatteloven § 2-32 første ledd. Det følger av bestemmelsen at: "....selskap eller innretning som ikke har erverv til formål, er fritatt for formues- og inntektsskatt".
Etter skatteloven § 2-32 første ledd er vurderingstemaet om stiftelsen har erverv til formål. Den økonomiske virksomhet som skjer innenfor rammen av et ikke-ervervsmessig formål, skal være fritatt for formues- og inntektsskatt. Det er institusjonens samlede virksomhet som skal være avgjørende, jf. Høyesterett i Veritas II-dommen inntatt i Utv. 1991 s. 941. Avgjørelsen beror på en konkret vurdering hvor mange momenter vil være av betydning.
Ved vurderingen av om stiftelsen har erverv til formål etter skatteloven § 2-32 første ledd, er det naturlig å ta utgangspunkt i stiftelsens vedtekter. Innsender har opplyst at vedtektene vil bli endret, slik at teknologi relatert til bygg- og anleggsbransjen ikke skal tilgodeses.
Innsender viser til at vedtektene etter endringen vil samsvare med etablert praksis. Dette innebærer bl.a. at kommersielle prosjekter ikke skal støttes.
Skattedirektoratet forstår det presenterte faktum slik at stiftelsens overordnede formål er å styrke de vennskapelige relasjonene mellom land X og de nordiske landene. Det overordnede formål vil etter direktoratets oppfatning ikke være av ervervsmessig karakter. Bidrag til forskning, utvikling og utdannelse innen medisin og naturvitenskap vil i utgangspunktet også være et ikke-ervervsmessig formål. I tillegg skal det gis støtte til kulturelle tiltak. Direktoratet viser til Lignings-ABC 2002 side 912 hvor det legges til grunn at bl.a. fremme av kulturelle og vitenskapelige interesser, for eksempel allmennvitenskapelig forskning, anses som ideelle (ikke-ervervsmessige) formål. Det er opplyst at prosjekter relatert til bygg- og anleggsteknologi ikke skal tilgodeses, og at vedtektene vil bli endret på dette punkt, se ovenfor. Direktoratet forutsetter derfor at utdelingene ikke har noen direkte tilknytning til stifterens inntektserverv, jf. Finansdepartementets uttalelse inntatt i Utv. 1963 s. 320.
Det fremkommer av sakens opplysninger at stiftelsens midler er i størrelsesorden 250 - 290 millioner kr, og at midlene forvaltes av en bank. Etter Skattedirektoratets oppfatning må aktiviteten som utøves av banken på vegne av stiftelsen sidestilles med aktivitet utøvet av skattyter selv. Basert på innsenders informasjon om at forvaltningsaktiviteten er svært begrenset, forutsetter direktoratet at forvaltningen av kapitalen er å anse som passiv kapitalforvaltning, og at det også vil være tilfelle i fremtiden.
Stiftelsen tar etter dette sikte på å opprettholde nominell kapital gjennom en kapitalforvaltning som forutsettes å være passiv, og i " normalår" dele ut bidrag som minst tilsvarer årlig avkastning. Etter Skattedirektoratets oppfatning kan det da ikke legges avgjørende vekt på at stiftelsen har en betydelig kapital.
Direktoratet legger til grunn at A ved en eventuell etablering i Norge vil følge gjeldende norsk stiftelseslovgivning. Ved en eventuell oppløsning av stiftelsen, skal overskuddet tilfalle formålet. Skattedirektoratet forutsetter at fagområdene medisin og naturvitenskap, samt kulturformål i et slikt tilfelle skal tilgodeses. Det forhold at stiftelsens midler ikke skal utdeles til stifterne ved en eventuell oppløsning av A, taler også for at stiftelsen ikke har erverv til formål.
Endelig kan nevnes at stiftelsens aktivitet er basert på gaver og gratis arbeid fra styremedlemmer, hvilket peker i samme retning.
Skattedirektoratet finner etter en samlet vurdering at stiftelsen ved en eventuell etablering i Norge ikke vil ha erverv til formål etter skatteloven § 2-32 første ledd.
Direktoratet gjør for ordens skyld oppmerksom på at selskapet ved en eventuell etablering i Norge må kunne sannsynliggjøre overfor det lokale ligningskontor at kapitalplasseringen er av passiv karakter.
Konklusjon
Basert på forutsetningene som fremkommer ovenfor, herunder endring av vedtektene, er Skattedirektoratet kommet til at stiftelsen A ved en eventuell etablering i Norge, vil være en skattefri institusjon etter skatteloven § 2-32 første ledd.