Important information

Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.

Important information

This page is not available in English.

Boligsameie

Boligsameier skal rapportere opplysninger til Skatteetaten om sameiers andel av felles inntekter, utgifter, formue og gjeld. Opplysningene vil fremkomme på sameierne sin forhåndsutfylte skattemelding.

Hvem gjelder det?

Boligsameier med 9 eller flere eierseksjoner skal levere tredjepartsopplysninger.

Det er styret i boligsameiet som har plikt og ansvar til å rapportere opplysningene. Styret kan få hjelp av en forretningsfører som kan rapportere på vegne av sameiet.

Send inn opplysninger

Det er tre måter å rapportere tredjepartsopplysninger for boligsameie: Velg den metoden som passer ditt behov.

Dette skjemaet kan du bruke til å:

  • sende inn et mindre antall oppgaver
  • korrigere eller slette tidligere innsendte oppgaver med feil
  • slette en tidligere innsendt leveranse
  • melde fra om at du ikke har oppgaver å levere

Hvis du skal sende inn veldig mange oppgaver anbefaler vi at du bruker en av de andre innsendingsmetodene.

Merk! Du kan korrigere og slette oppgaver på denne måten, selv om de opprinnelig ble sendt inn med andre metoder, for eksempel filvedlegg.

Important information

Når du sender tredjepartsopplysninger på denne måten må filvedlegget være i XML-format, og i henhold til de tekniske spesifikasjonene:

Rapportering via datasystem (sluttbrukersystem) forutsetter at din dataleverandør har laget støtte for å sende tredjepartsopplysninger.

For sluttbrukersystemer:

Leverandører som ønsker å utvikle støtte for innsending av tredjepartsopplysninger finner informasjon om integrasjon mot skatteetatens API-løsninger på informasjonssiden for sluttbrukersystemer.

Noe om tilganger

....

...

Hjelp til utfylling og levering

Slik foregår det

Her er en steg for steg-oversikt over hvordan rapporteringen fungerer:

For å fylle ut oppgaven trenger du:

  • påloggingsopplysninger til Altinn
  • en Altinn-rolle med innsendings- og signeringsrettigheter
  • sameiernes fødselsnummer, d-nummer eller organisasjonsnummer
  • navnet på eieren av boligseksjonen
  • å vite antall måneder sameieren har eid boligseksjonen dette året
  • boligsameiets matrikkelnummer, altså kommunenummer, gårdsnummer, bruksnummer og seksjonsnummer
  • beløpene som du skal rapportere

Beløpeme som skal rapporteres finner du i årsoppgave fra banken med tall fra 31. desember.

Beløpspostene skal hovedsakelig bestå av;

  • Formue: Sameiets bankinnskudd
  • Inntekter: Renteinntekter på formue
  • Gjeld: Sameiets gjeld
  • Kostnader: Rentekostnader på sameiets gjeld

Hvis sameiet har andre inntekter, se rettledningen.

Når oppgavene er sendt inn, vil du få en tilbakemelding om at oppgavene er mottatt og kontrollert. Hvis det er noen feil, vil du få beskjed i tilbakemeldingen om hva du må rette opp.

Hvis du har gjort feil i rapporteringen, må du sende inn en ny oppgave med riktige opplysninger. Den nye oppgaven erstatter den gamle oppgaven. Les mer om å korrigere feil i rettledningen.

Huskeregel: Det er alltid den siste oppgaven du har sendt inn på en sameier som er den gjeldende.

Du skal sende en årsoppgave til sameierne. Årsoppgaven skal inneholde:

  • Opplysningene som du har rapportert
  • Informasjon om at opplysningene er sendt til Skatteetaten
  • Henvisning til tema i skattemeldingen hvor opplysningene fremkommer

Når rapporteringen er utført korrekt vil sameierne få opplysningene forhåndsutfylt i skattemeldingen sin.

Sameierne bør sjekke at det som står i skattemeldingen stemmer overens med årsoppgaven de har fått fra boligsameiet.

 

Datoer og frister

  • Leveringsfrist for ordinære oppgaver er 31. januar.
  • Frist for å sende årsoppgave til den skattepliktige er 15. februar.
  • Siste frist for å få korreksjoner med på forhåndsutfylt skattemelding er 1. mars.

Når fristen faller på en helg eller helligdag er det første virkedag etter fristen som gjelder.

Oppdater kontaktopplysninger

Skatteetaten har et oppgavegiverregister over opplysningspliktige og andre som sender inn tredjepartsoplysninger. 

Du må sende inn skjema hvis du skal:

  • registrere en ny opplysningspliktig
  • melde en opplysningspliktig ut av oppgavegiverregisteret (benyttes bare når opplysningsplikt opphører)
  • endre navn eller telefonnummer til deres kontaktperson

Vi henter automatisk organisasjonsnavn og adresse til opplysningspliktige fra Enhetsregisteret.

Kontakt oss

For spørsmål om rapportering av tredjepartsopplysninger:

E-post: [email protected]
Telefon: 800 80 000

Vennligst oppgi organisasjonsnummer ved henvendelser til oss.