Skatteetatens tjenester kommer i nye utgaver, og vi tar i bruk moderniserte Altinn 3-løsninger
Dagens teknologi er utdatert og våre tjenester reetableres på vår egen plattform. Dette gir økt fleksibilitet for utvikling, tilrettelegger for modernisering på sikt, og gir oss større mulighet til å raskere agere på endringsbehov. Det vil si at alle Altinn-tjenestene som skal videreføres kommer i ny utgave innen juni 2026.
Her får du informasjon om hvordan endringene treffer sluttbrukersystemleverandører, virksomheter og andre sluttbrukere.
Områder som omfattes
Endringen omfatter følgende tjenester:
- Tredjepartsopplysninger (alle ordninger for grunnlagsdata)
- Aksjonærregisteroppgaven
- A-ordningen
- Diverse skattetjenester
- Særavgifter
- Motorvogn
- Innkreving
- Toll
- Kontaktskjema, attestbestilling m.m.
Listen er ikke uttømmende.
Tjenester som allerede er modernisert, som skattemeldingen og mva-meldingen, blir også berørt i forbindelse med overgangen til Altinn 3.
Overgang fra Altinn II til Altinn 3
Dagens Altinn (Altinn II) skal saneres i juni 2026 og erstattes av Altinn 3, blant annet fordi supportavtale på eksisterende plattform går ut. Ny teknologi vil gi større grad av kontroll med hensyn på ytelse, fleksibilitet og sikkerhet. I tillegg til endringer som nå innføres, legger programmet til rette for modernisering på sikt.
Digitaliseringsdirektoratet har etablert programmet Nye Altinn, der Skatteetaten er ansvarlig for ett av fire prosjekter.
Skatteetaten har valgt å reetablere våre tjenester på skatteetaten.no og samtidig utnytte fellesfunksjonalitet i Altinn (autentisering via Maskinporten, autorisasjon og tilgangspakker, og felles arbeidsflate via Dialogporten). Tjenestene kommer i ny utgave innen 2026, og alle som bruker Skatteetatens tjenester vil bli påvirket av flyttingen.
For mer informasjon om Altinn 3-produktene, se Modernisering av Altinn | Samarbeidsportalen (digdir.no).
Slik forbereder du deg
Alle som benytter Skatteetatens tjenester, bør sette seg inn i endringene som kommer i god tid før årsskiftet 2025/2026 for å gjennomføre nødvendige tilpasninger.
Nedenfor ser du de viktigste brukergruppene.
Leverandører av sluttbrukersystemer
Maskinporten blir utvidet med den nye løsningen «systembruker for virksomheter» som støtter detaljert tilgangsstyring ved maskin-til-maskin kommunikasjon.
For å ta i bruk systembruker må systemtilbydere registrere sine systemer i Altinn og angi hvilke tilganger som er nødvendig for å bruke systemene. Kundene, det vil si brukerne av systemene, må så godta at tilgangene benyttes på deres vegne og det vil da opprettes en systembruker på vegne av kunden (brukeren), med tilgangene kunden trenger for å bruke systemet. Se brukerguide til hvordan man tar i bruk systembruker som systemleverandør (Digitaliseringsdirektoratet).
Løsningen utvikles for å samarbeide sømløst med Maskinporten for maskin-til-maskin-innsending (M2M) og for å være kompatibel på tvers av offentlig sektor.
Innsendingsmønsteret endrer seg ved at Skatteetaten tilgjengeliggjør egne tjenester direkte, og maskin-til-maskin innsending bytter til JSON-format og OpenAPI. Utviklerressurser får enklere tilgang og bedre verktøystøtte.
- Skatteetaten tilbyr API-er direkte med autentisering via Maskinporten. Virksomhetssertifikat-pålogging direkte mot REST blir ikke videreført.
- Umiddelbar tilbakemelding på syntaks-/formatfeil og kvittering på mottak. Asynkron tilbakemelding på innsending vil varsles gjennom Dialogporten, og vil tilgjengeliggjøres gjennom eget API for uthenting.
- Innsending må skje ved én innsending per oppgavegiver/opplysningspliktig.
Teknisk informasjon på Github legges ut for hver enkelt tjeneste.
Noen tasteskjema erstattes av maskin-til-maskin-innsending eller får dette som en tilleggsmulighet.
For noen tjenester erstattes innsending gjennom RF-1301 av nye tasteskjema eller maskin-til-maskin-innsendinger.
Virksomheter og andre sluttbrukere
Tilgangspakker vil erstatte dagens Altinn-roller. Delegeringer gjort i Altinn må gjøres på nytt.
Unntaket er roller man har fått via Enhetsregisteret og spesialroller for regnskapsførere og revisorer. Disse er planlagt automatisk overført.
Dagens Altinn II skjema utgår og erstattes av nye navngitte tjenester levert direkte fra Skatteetaten. Skatteetatens skjema får nytt design med noen funksjonelle endringer. Altinn II-skjemaer som ikke er i bruk, eller som erstattes av andre løsninger, utgår.
Innsending av data fra sluttbrukersystem sendes direkte til Skatteetaten via mottaks-API og ikke via Altinn som i dag.
For innsending av data utenfor sluttbrukersystem vil vi fortsatt tilby tasteskjema og filopplastning på skatteetaten.no.
Endret innsendingsmønster for noen tjenester:
- Maskin-til-maskin-innsending vil erstatte noen tasteskjema
- Flere tjenester får innsending via maskin-til-maskin som tilleggsmulighet
- Skatteetaten ønsker å fase ut løsning for filopplasting. For noen tjenester erstattes derfor filopplasting gjennom RF-1301 av nye tasteskjema eller maskin-til-maskin API-er allerede nå.
En innsending vil gjelde kun én oppgavegiver av gangen ved innsending av tredjepartsopplysninger. Dette gjelder for alle innsendingsmønstre (Det er fortsatt mulig å splitte opp i flere innsendinger for hver oppgavegiver). Endringen er en konsekvens av økte krav til å verifisere at innsender kan representere oppgavegiver.
Større skjema som for eksempel RF-1306 Kontaktskjema, splittes opp i flere mindre, og mer spissende tjenester.
Den nye løsningen «systembruker for virksomheter» vil støtte detaljert tilgangsstyring ved maskin-til-maskin-kommunikasjon.
Systemtilbydere kan registrere sine systemer, samt hvilke tilganger som er nødvendige for å bruke systemene. Brukerne kan godta at tilgangene benyttes på deres vegne og det vil da opprettes en systembruker som representerer brukeren, med de tilgangene som trengs for å bruke systemet.
Løsningen utvikles for å samarbeide sømløst med Maskinporten og for å være kompatibel på tvers av offentlig sektor.
- Innboksen får tekniske og funksjonelle endringer, både ved bruk maskin-til-maskin og i Altinn-portalen.
- Ny "hub" i Dialogporten vil gi oversikt over alle hendelser som naturlig hører sammen for bruker (dialoger).
- Tilgjengeliggjøring av dialoger for bruker kan presenteres i den brukerflaten bruker er, oppdatert og med samme informasjon.
- Alle dokumenter og underlag som følger med i en dialog er tilgjengelig uavhengig av hvilken brukerflate bruker er i.
- Tilbakemeldinger (bekreftelse på brukers innsending, korrigeringer, eller liknende) produseres av Skatteetaten og tilgjengeliggjøres via API.
Privatpersoner
Som privatperson trenger du ikke å forberede deg, men du vil merke at enkelte tjenester og skjemaer får noen endringer i funksjon og utseende.
Nye begreper
Felles sluttbrukerløsning på altinn.no som leser dialoger og meldinger fra Dialogporten og tilgjengeliggjør innholdet. Erstatter dagens Altinn innboks og arkiv.
Tilbyr API som gir offentlig sektor mulighet til å tilgjengeliggjøre og sammenstille digitale dialoger, tjenester, data og post på tvers av virksomheter og tekniske plattformer. Dialogporten tillater plattformuavhengig tilgang til dialoger og muliggjør samordnet bruk av andre nasjonale fellesløsninger.
Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data. Løsningen sørger for sikker autentisering og tilgangskontroll for datautveksling mellom virksomheter (maskin-til-maskin).
Identifiserer en leverandør med Maskinporten, utvidet med Altinn autorisasjon.
Styrer hvem som skal ha tilgang til en tjeneste. Erstatter tidligere rolle og rettighetsoppsett i Altinn. Tilgangspakken knyttes opp til en ressurs for å styre hvem som skal kunne bruke tjenesten.
Tidsplan
![](/globalassets/innforing/reetablering-altinn/realt-tidsplan.png?w=1650)
Vår - høst 2024
Utvikling, testing og pilotering.
Hele året 2025
Testing og tilgjengeliggjøring av tjenester hos Skatteetaten.
Vår 2025
Tilgangspakker og autorisasjon for nye Altinn 3 tilgjengeliggjøres.
Årsskiftet 2025/2026
Alle reetablerte tjenester fra Skatteetaten er tilgjengelige for bruk.
Juni 2026
Altinn II går ut av drift.
Testplan for systemleverandører
Skatteetaten ønsker å teste alle tjenestene som vi skal reetablere, før lansering. Tjenestene vil bli lagt ut puljevis for test gjennom hele 2025. Her følger en oversikt over tjenestene for maskin-til-maskin innsending, som er relevant for systemleverandører.
Dokumentasjon
All dokumentasjon for testing blir lagt ut på Github:
Skatteetatens API-er: Innrapportering av tredjepartsopplysninger (Github)
Tidsplan for test
Tidsplan for testing av maskin-til-maskin-innsending for systemleverandører kan bli endret og vil bli løpende oppdatert:
Desember 2024
- Aksjonærregisteroppgaven (RF-1086)
- Boligselskap (RF-1139) og boligsameier (RF-1140) (pilot pågår)
- Grunnlagsdata, pulje 1
(RF-1183, RF-1241, RF-1309, RF-1310, RF-1360)
Første kvartal 2025
- Grunnlagsdata, pulje 2
(RF1319, RF1322, RF1357, RF1352, RF1354)
Andre kvartal 2025
- Grunnlagsdata, pulje 3
(RF-1295, RF-1320, RF-1231, RF-1348) - Skatteprosessen (søknad utsatt frist, skattekort til arbeidsgiver)
Tredje kvartal 2025
- A-ordningen (A2, A3, A6, A7 og RF-1199)
Kontaktinformasjon
Har du spørsmål til Skatteetaten om dette, kan du sende e-post til: