Important information

This page is not available in English.

Domskommentar

Regjeringen foreslår endringer i rederibeskatningen etter Høyesteretts dom av 12. februar 2010

  • Published:

I 2007 ble det innført skattefritak for skipsfartsinntekter som opptjenes innenfor rederiskatteordningen. Samtidig ble det vedtatt en overgangsordning som medførte at to tredjedeler av skatteforpliktelsene som var opparbeidet i den ordningen som gjaldt frem til 2007 skulle innbetales over 10 år. I en plenumsdom av 12. februar 2010 kom flertallet i Høyesterett til at dette pålagte oppgjøret av skatteforpliktelsene er i strid med tilbakevirkningsforbudet i Grunnloven § 97. Regjeringen har på denne bakgrunn gjennomgått rederibeskatningen på nytt, og vil senere i vår fremme en proposisjon med forslag til endringer. Forslagene til endringer i overgangsordningen må på vanlig måte notifiseres til EFTAs overvåkningsorgan (ESA).

Høyesteretts dom av 12. februar 2010

I plenumsdommen av 12. februar i år kom Høyesterett til at overgangsreglene fra 2007 om obligatorisk innbetaling av latente skatteforpliktelser opparbeidet innenfor rederiskatteordningen av 1996, er i strid med Grunnlovens forbud mot å gi lover med tilbakevirkende kraft.

Flertallet i Høyesterett på seks dommere kom til at overgangsreglene var i strid med forbudet mot tilbakevirkende lover i Grunnloven § 97. Flertallet la til grunn at ordningen innebar en markert tilbakevirkning, som var knyttet opp til tidligere inntektsår med fastsatte skatteposisjoner. For at denne tilbakevirkningen kunne tillates, mente flertallet at det måtte foreligge sterke samfunnsmessige hensyn. Flertallet fant ikke at det forelå slike hensyn. Det var da ikke nødvendig for flertallet å gå inn på vernet av eiendomsretten i tilleggsprotokoll 1 artikkel 1 til Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK).

Mindretallet på fem dommere vurderte tilbakevirkningen i overgangsordningen annerledes, og la til grunn at utgangspunktet etter Grunnloven § 97 måtte være om tilbakevirkningen var klart urimelig eller urettferdig. Etter en rimelighetsvurdering kom mindretallet til at overgangsordningen ikke var i strid med Grunnloven § 97. Mindretallet kom også til at overgangsordningen ikke krenket EMK tilleggsprotokoll 1 artikkel 1.

Regjeringens forslag til endringer i rederibeskatningen

På bakgrunn av dommen anser Regjeringen det nødvendig at rederibeskatningen revideres. Regjeringen er opptatt av å støtte utviklingen av de norske maritime næringer, og vil fortsatt sikre gode rammebetingelser. Regjeringen vil derfor videreføre skattefritaksordningen som ble innført i 2007.

Høyesteretts dom innebærer ikke fritak for de latente skatteforpliktelsene opparbeidet innenfor rederiskatteordningen av 1996. Disse vil bli beskattet dersom de tas ut eller dersom rederiet går ut av ordningen. Dette vil gjelde også ved utdeling til konsernforbundet, rederibeskattet selskap. Siden fremtidig inntjening i rederiene vil være skattefri, ser Regjeringen det som ønskelig å få gjort opp de gamle skatteforpliktelsene på en rimelig måte. Regjeringen vil derfor foreslå en frivillig oppgjørsordning der rederiselskapene kan velge en endelig beskatning med 10 pst. av sine oppgjørskonti for gevinst beregnet per 1. januar 2007. Skatten skal innbetales i årene 2011 til 2013.

For selskaper som ikke velger oppgjørsordningen, vil basisordningen i overgangsreglene for behandling av de latente skatteforpliktelsene fortsatt gjelde. Dette innebærer 28 pst. skatteplikt ved utdeling til eiere eller ved uttreden fra rederiskatteordningen. Det foreslås noen nødvendige justeringer i basisordningen, blant annet en rekkefølgeregel om at utdeling fra selskapene først anses å komme fra de gamle skipsfartsinntektene. De konkrete lovforslagene vil bli fremmet i en proposisjon senere i vår.

Se nærmere omtale av Regjeringens forslag.