Bindende forhåndsuttalelse
Lønnsbeskatning og arbeidsgiveravgift for forsikringspremie til kredittforsikring
Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet BFU 45/07. Avgitt 18.09.2007
(skatteloven § 5-1, jf. § 5-10 og folketrygdloven § 23-2)
Spørsmål om forsikringspremie som arbeidsgiver betaler til Kredittforsikringsselskapet skal behandles som lønn for en ansatt og om det skal betales arbeidsgiveravgift av premien. Skattedirektoratet la til grunn at den aktuelle kredittforsikringsavtale innebar og hadde som hovedformål å gi skattyter økt sikkerhet for at hun faktisk får utbetalt den pensjon hun har krav på iht. en driftspensjonsordning. I et forsikringstilfelle ville forsikringsselskapet kjøpe en tilsvarende pensjonsdekning i et forsikringsselskap. Skattedirektoratet la til grunn at premien til Kredittforsikringsselskapet, er skattepliktig som fordel vunnet ved arbeid, jf. skatteloven § 5-1, jf. § 5-10 og at det skal betales arbeidsgiveravgift av forsikringspremien, jf. folketrygdloven § 23-2.
Innsenders fremstilling av faktum og jus
På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i anmodningen, legges det til grunn at Selskapet planlegger å inngå en kredittforsikringsavtale med Kredittforsikringsselskapet. Skattyter som er ansatt i Selskapet har i dag krav på fremtidige pensjonsytelser fra Selskapet. Pensjonen skal ytes over driften i Selskapet.
Den planlagte kredittforsikringsavtale skal sikre at skattyters oppsparte pensjonsrettigheter ikke forsvinner som følge av eventuell fremtidig dårlig likviditet hos Selskapet. Dersom Selskapet går konkurs og ikke kan dekke sine pensjonsforpliktelser, vil Kredittforsikringsselskapet etter det opplyste kjøpe en pensjonsdekning i et forsikringsselskap som så vil dekke pensjonen til bl.a. skattyter.
Selskapet har oversendt kopi av en løpende kredittforsikringsavtale som er inngått 25. april 2005. Vilkårene i den planlagte kredittforsikringsavtale som anmodningen gjelder, skal være lik de som er benyttet i den inngåtte avtale. Om avtalepartene i den planlagte avtale er det opplyst at forsikringstaker er Selskapet, forsikringsgiver er Kredittforsikringsselskapet og det er etter det opplyste Selskapet (ikke de ansatte) som er sikret. Selskapet skal betale en forsikringspremie for kredittsikringen og det er i tvil om premien for kredittsikringen skal behandles på lik linje med pensjonspremien i kollektive livrenteordninger, det vil si om den skal behandles som lønn for den ansatte og om Selskapet må betale arbeidsgiveravgift av den.
Selskapet er av den oppfatning at dette er en forsikring på lik linje med andre forsikringer som Selskapet har tegnet for å sikre seg mot fremtidige likviditetsproblemer/uheldige hendelser. Dermed er den heller ikke en fordel vunnet ved arbeid/livrente etter skatteloven § 5-1 for den ansatte eller arbeidsgiveravgiftspliktig etter folketrygdlovens § 23-2 for Selskapet.
Selskapet anmoder etter dette om en bindende forhåndsuttalelse på at forsikringspremien ikke er å anse som lønn for den ansatte og heller ikke arbeidsgiver-avgiftspliktig for Selskapet.
Skattedirektoratets vurderinger
Skattedirektoratet skal i det følgende ta stilling til spørsmål om fremtidig forsikringspremie som Selskapet betaler til Kredittforsikringsselskapet skal behandles som lønn for den ansatte.
Skattedirektoratet vil deretter ta stilling til spørsmål om Selskapet skal betale arbeidsgiveravgift av forsikringspremien.
Skattedirektoratet presiserer innledningsvis at vi ikke kan ta stilling til løpende kredittforsikringsavtaler som Selskapet har inngått, jf. forskrift om bindende forhåndsuttalelser § 5 femte ledd. Forsikringspremien som vurderes må således gjelde en ny forsikringsdekning for skattyter.
Skattedirektoratet legger etter det opplyste til grunn at den aktuelle kredittforsikringsavtale som skissert over, innebærer og har som hovedformål at skattyter får økt sikkerhet for at hun faktisk får utbetalt den pensjon hun har krav på.
Det taler etter direktoratets syn for at det foreligger en skattepliktig fordel etter skatteloven § 5-1, jf. § 5-10 at selve forsikringsordningens hovedformål er å beskytte skattyters personlige økonomiske interesse knyttet til kredittrisikoen hun løper ved å ha et usikret pengekrav mot Selskapet. Skattedirektoratet har i denne forbindelse lagt vekt på at Kredittforsikringsselskapet i et forsikringstilfelle vil kjøpe en tilsvarende pensjonsdekning til skattyter i et forsikringsselskap. Skattyter vil i realiteten dermed nyte godt av forsikringsdekningen ved at hun får dekket sin pensjon fra forsikringsselskapet. At Selskapet etter det opplyste er forsikringsrettslig ”sikret” kan på denne bakgrunn ikke ha noen betydning ved vurdering av om det foreligger en fordel i skattemessig forstand. Det vil videre ikke være avgjørende at den aktuelle avtale ikke nødvendigvis vil få noen praktisk betydning for skattyter dersom pensjonsdebitors finansielle stilling forblir sterk. Skattedirektoratet viser her til hvordan for eksempel premie for syke- og ulykkesforsikring lønnsbeskattes på ansattes hånd, jf. Lignings-ABC 2006 pkt. 3.2 side 515. For en ansatt som unngår sykdom og ulykker vil heller ikke denne type forsikring få noen praktisk betydning utover det faktum at et forsikringsselskap i forsikringstiden har overtatt den ansattes økonomisk risiko knyttet til visse hendelser, mot vederlag (premie).
Skattedirektoratet legger etter dette til grunn at premie til Kredittforsikringsselskapet som kan henføres til skattyter, er skattepliktig som fordel vunnet ved arbeid for henne etter skatteloven § 5-1, jf. § 5-10.
Skattedirektoratet går så over til spørsmålet om Selskapet skal betale arbeidsgiveravgift av forsikringspremien. Premien vil i skattemessig forstand være en naturalytelse fordi den utgjør noe annet enn ytelse i kontanter, sjekker og lignende betalingsmidler, jf. skatteloven § 5-12 første ledd.
Det følger av folketrygdloven § 23-2 første ledd at arbeidsgiver skal betale arbeidsgiveravgift av lønn og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som han plikter å innberette. Av bestemmelsens tredje ledd følger at naturalytelser inngår i grunnlaget for beregning av arbeidsgiveravgift i den utstrekning de skal medtas ved beregningen av forskuddstrekk etter skattebetalingsloven §§ 5 og 6, jf. forskrift av 21. juni 1993 nr. 546 om forskuddstrekk i naturalytelser mv. I forskriften § 1-1 fremgår det at skattepliktig naturalytelse som er godtgjørelse for arbeid, skal med i grunnlaget for beregning av forskuddstrekk med mindre noe annet følger av forskriften.
Som det fremgår over har direktoratet kommet til at premien er skattepliktig som lønn for skattyter. Det følger av dette at Selskapet skal betale arbeidsgiveravgift av forsikringspremien til Kredittforsikringsselskapet.
Konklusjon
Selskapets betaling av forsikringspremie til Kredittforsikringsselskapet for å sikre Skattyters krav på pensjon over driften fra Selskapet, er skattepliktig som fordel vunnet ved arbeid for henne, jf. skatteloven § 5-1 jf. § 5-10.
Selskapet skal betale arbeidsgiveravgift av forsikringspremien, jf. folketrygdloven § 23-2 første ledd, jf. tredje ledd og skattebetalingsloven §§ 5 og 6, jf. forskrift av 21. juni 1993 nr. 546 om forskuddstrekk i naturalytelser mv. § 1-1.