Bindende forhåndsuttalelse
Skatteplikt for stiftelse som ivaretar privatøkonomiske interesser (skatteloven § 2-32)
Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt juli 2002 (BFU 46/02)
Saksforholdet:
Innsender har opplyst at man ønsker å opprette en stiftelse som vil ha til formål å stille midler til rådighet for vedlikehold av en bestemt families fritidseiendom. Stiftelsen vil ha sitt sete i X kommune, og vil bli etablert og forvaltet etter bestemmelsene i stiftelsesloven av 23. mai 1980. Stiftelsen forutsettes etablert så snart en bindende forhåndsuttalelse foreligger.
Stiftelsens formål er å vedlikeholde eiendommen slik at denne blir sikret for de generasjoner som kommer etter de nåværende eiere. Avkastningen av fondets midler er tenkt å dekke vedlikeholdet og bevaringen av husene og omgivelsene.
Herr A, en av de tidligere eierne av familieeiendommen Fritid, stilte ved sin død et betydelig beløp til rådighet for å sikre det fremtidige vedlikeholdet av eiendommen. En millioner kroner av dette beløpet ønsker de ovenfor nevnte sameierne å benytte som grunnkapital i en stiftelse som skal etableres med det formål å vedlikeholde eiendommen.
Det er videre opplyst at grunnkapitalen (kr 1 mill.) vil bli plassert på en rentebærende konto, og stiftelsen vil oppebære kapitalinntekter. For å sikre eiendommens fremtidige vedlikehold, er det ønskelig å bevare grunnkapitalen intakt, og følgelig så langt som mulig kun forbruke avkastningen etter at det er satt av tilstrekkelig til å kompensere for inflasjon.
Stiftelsens vedtekter skal lyde som følger:
§1. Fritid stiftelse er etablert på basis av en testasjon fra Herr A, .. Overensstemmende med Herr As testamente er stiftelsens formål å stille midler til rådighet for vedlikehold av eiendommen. Eiendommen er klassifisert som verneverdig, og det inngår i stiftelsens formål å bidra til at eiendommen på best mulig måte kan oppfylle de krav som kommunens verneplan stiller. §2. Stiftelsens sete er X kommune. §3. Stiftelsens grunnkapital er kr. 1 mill. Grunnkapitalen kan ikke røres. §4. Stiftelsens styre består av eierne av eiendommen. Styret treffer vedtak ved simpelt flertall. Ved avstemninger har eierne stemmerett i forhold til eierandel i eiendommen. §5. Disse statuttene kan bare endres ved enstemmighet mellom eierne. Det fremkommer av anmodningen at eiendommen prosentlignes som fritidseiendom med ¼ på hver av sameierne i dag.
Innsender har på vegne av skattyterne stilt følgende spørsmål:
Man ønsker en bekreftelse på at stiftelsen vil falle inn under skattefritaket for inntekt og formue i skatteloven § 2-32 første ledd.
Det bes videre bekreftet at bruk av midler fra stiftelsen i samsvar med stiftelsens vedtekter til vedlikehold av eiendommen ikke vil utløse skatteplikt på sameiernes hånd.
Det bes bekreftet at opprettelse av en stiftelse som har til hensikt å sikre eiendommens løpende/fremtidige vedlikehold ikke vil medføre endringer i ligningen av sameierne – som prosentlignes etter reglene i skatteloven kap. 7 om fritidsbolig for hver sin eierandel i eiendommen.
Skattedirektoratets vurderinger:
Innledningsvis bemerkes at Skattedirektoratet ikke har kompetanse eller myndighet til å avgjøre om den planlagte stiftelsen vil tilfredsstille kravene i stiftelsesloven av 23. mai 1980 § 2 til stiftelsens selvstendighet, samt Grunnlovens § 108 og forbudet mot opprettelsen av fideikomisser. Vi legger til grunn at dette har vært vurdert av innsender og forutsetter derfor i det følgende at den planlagte stiftelsen vil være en lovlig stiftelse. For skattemessige formål må vi derimot avgjøre om den planlagte disponeringen av midlene (kr 1 mill.) innebærer at det etableres en innretning etter skatteloven § 2-32 første ledd, og om denne innretningen har erverv til formål etter skatteloven § 2-32 første ledd.
Det følger av skatteloven § 2-32 første ledd at innretninger som ikke har erverv til formål, er fritatt for formues- og inntektsskatt. Skattedirektoratet vil derfor først vurdere om den planlagte innretningen (heretter benevnt stiftelsen) har erverv til formål eller ikke. Avgjørelsen beror på en konkret vurdering hvor mange momenter vil være av betydning.
For å avgjøre om stiftelsen har erverv til formål er den naturlig å ta utgangspunkt i det vedtektsbestemte formålet. Det følger av stiftelsens utkast til vedtekter at stiftelsens formål er å stille midler til rådighet for vedlikehold av fritidseiendommen. Det følger også av den øvrige dokumentasjon at dette vil være stiftelsens eneste formål.
Eiendommen eies i dag av fire sameiere som er i familie. Det fremkommer også av vedlagte dokumentasjon at det her dreier seg om en eiendom som medlemmene av en bestemt familie benytter som sin fritidsbolig. Det som i realiteten skjer når stiftelsen utbetaler avkastningen til vedlikehold, er at de familiemedlemmene som til enhver tid eier eiendommen slipper å betale for vedlikeholdet.
Det har i rettspraksis og i ligningspraksis vært en klar oppfatning om at innretninger som skal ivareta noens privatøkonomiske interesser anses for å ha erverv til formål i relasjon til skatteloven § 2-32 første ledd. Det vises i denne sammenheng bl.a. til Rt. 1927 side 869 og Lignings-ABC 2001 side 898 hvor det sies at:
”Institusjonen anses for å ha erverv til formål dersom hovedformålet er å tjene medlemmenes: -private, økonomiske eller forbruksmessige interesser…”
Skattedirektoratet ser det slik at stiftelsens formål i realiteten vil være å ivareta en bestemt familiens privatøkonomiske interesser og finner derfor at den ikke kommer inn under reglene i skatteloven § 2-32 første ledd om skattefrie institusjoner.
Skattedirektoratet finner det etter dette ikke nødvendig å avgjøre om stiftelsen oppfyller kravene til en innretning etter skatteloven § 2-32 første ledd.
Innsender ønsker videre bekreftet at bruk av midler fra stiftelsen i samsvar med stiftelsens vedtekter til vedlikehold av eiendommen ikke vil utløse skatteplikt på sameiernes hånd.
Slik vi forstår faktum har dagens eierne av eiendommen mottatt en pengegave/-arv som de velger å overføre til stiftelsen mot at avkastningen utbetales til vedlikehold av deres fritidseiendom. Selv om en stiftelsen er ment å være en selveiende institusjon, så er realiteten at man gjennom stiftelsens formål sørger for at avkastningen kommer eierne av fritidseiendommen til gode. Det er derfor naturlig å likestille dette med en kapitalinvestering hvor eiere mottar avkastning på investeringen. Fordelen i form av avkastning på stiftelsens grunnkapital som er bestemt til vedlikehold og investeringer/oppgraderinger av fritidseiendommen, er etter Skattedirektoratets oppfatning kapitalavkastning for sameierne i overensstemmelse med skatteloven § 5-1.
Det neste spørsmålet er om opprettelse av en stiftelse som har til hensikt å sikre eiendommens løpende/fremtidige vedlikehold vil medføre endringer i ligningen av sameierne – som prosentlignes etter reglene i skatteloven kap. 7 om fritidsbolig for hver sin eierandel i eiendommen.
Det er ikke opplyst noe om selve bruken av eiendommen og Skattedirektoratet forutsetter derfor i det følgende at vilkårene for prosentligning etter skatteloven § 7-10 er til stede. I tråd med ovennevnte vurderinger antar Skattedirektoratet at det faktum at stiftelsen dekker vedlikeholdsutgifter på fritidseiendommen ikke i seg selv medfører at man går bort fra prosentligning og over til direkte ligning. En annen sak er at påkostninger kan medføre en økning i grunnlaget for prosentligningen, men det er ikke temaet i denne sammenheng og utdypes derfor ikke nærmere.
Skattedirektoratet gjør for ordens skyld oppmerksom på at det oppstår en rekke ytterligere skattespørsmål i forbindelse med opprettelsen av en stiftelse som beskrevet, men at vi på bakgrunn av at det ikke er reist spørsmål om dette, kombinert med de svar som ovenfor er gitt, ikke finner grunn til å gå inn på dette i denne omgang.
Konklusjon:
Den planlagte stiftelsen vil ikke omfattes av reglene i skatteloven § 2-32 første ledd om skattefrie institusjoner.
Avkastning på stiftelsens grunnkapital som er bestemt til vedlikehold og oppgraderinger av fritidseiendommen er å anse som kapitalavkastning for sameierne i overensstemmelse med skatteloven § 5-1.
Det faktum at stiftelsen betaler for vedlikehold av fritidseiendommen, medfører ikke i seg selv at man går bort fra prosentligning og over til direkte ligning.