Bindende forhåndsuttalelse

Spørsmål om en kommunes skatteplikt ved salg av fallrettigheter og rett til fremtidig overtakelse av kraftverk (skatteloven § 2-5)

  • Publisert:

Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt oktober 2002 (BFU 64/02)

Innsenders fremstilling av faktum og jus

I 1979 inngikk X fylkeskommune (heretter kalt X) en avtale med eierne av et vannfall. Avtalen ga X rett til å utnytte fallet gjennom utbygging av et kraftverk.

Volt kraftverk ble bygget i siste halvdel av 1980-tallet og ble satt i drift i 1988. Kraftverket ble bygget av Vekselstrøm Energiverk, som var eiet av X.

Vekselstrøm Energiverk er senere omdannet til Svakstrøm Energi AS med datterselskapet Sterkstrøm Energi AS. Det sistnevnte selskapet har overtatt Vekselstrøm Energiverks produksjonsanlegg, herunder også Volt kraftverk.

I 1981 ble det inngått en Rammeavtale om utbygging av Volt kraftverk mellom Y kommune (heretter kalt Y) og X. Denne avtalen, som er undertegnet hhv. 18. og 22.12.1981, vil heretter bli benevnt som Rammeavtalen. Xs rettigheter og forpliktelser etter Rammeavtalen er i dag overført til Sterkstrøm Energi AS.

Av Rammeavtalen pkt. 4 følger at X forpliktet seg til å overdra sine rettigheter til fallene til Y mot at X får bruksretten til å utnytte fallene i 25 år. Etter pkt. 5 i avtalen skulle Y søke konsesjon for erverv av fallrettighetene på ubegrenset tid, og X skulle søke brukskonsesjon for et tidsrom av 25 år. Y forpliktet seg til å erverve all grunn og rettigheter som for øvrig var nødvendig for kraftverket, og stille dette til disposisjon for Volt kraftverk. Eventuelle utgifter belastes kraftverket. X disponerer all kraften, men forplikter seg til å levere til Y all kraften som Y har behov for til dekning av alminnelig forbruk innen kommunens grenser. Det forutsettes at Y først nytter konsesjonskraften fra Watt kraftverk, som også var eiet av X.

Av Rammeavtalen pkt. 6 følger at Volt kraftverk med tilhørende rettigheter og forpliktelser skal tilfalle Y kommune vederlagsfritt etter 25 år, dvs. i år 2013. I perioden 2013-2018 vil Sterkstrøm Energi AS ha rett til å kjøpe kraftproduksjonen til selvkost tillagt 20 % av Statkraftprisen, jf. Rammeavtalen pkt. 8 og i årene 2018-2038 vil Sterkstrøm Energi AS ha rett til å kjøpe kraft til Statkraftprisen fratrukket 20 prosent, jf. Rammeavtalen pkt. 9.

Med unntak for omsetning av konsesjonskraft utøver Y ikke selv noen form for virksomhet innenfor kraftsektoren. Y eier imidlertid 33,4 prosent av aksjene i Y Energi AS.

Sterkstrøm Energi AS har gitt uttrykk for interesse i å kjøpe/innløse Ys rettigheter etter Rammeavtalen for 45 millioner kroner. Det er også andre selskaper som har vist interesse for å overta Ys rettigheter.

Ys advokat viser til at kommuner som hovedregel ikke er skattepliktig for sine inntekter, jf. skatteloven § 2-30 første ledd. Etter advokatens vurdering vil ikke det vederlaget Y måtte motta ved et eventuelt salg av fallrettighetene og et salg av retten til å bli eier av Volt kraftverk vederlagsfritt, omfattes av noen av de to alternativene i skatteloven § 2-5 første ledd bokstav a jf. første ledd bokstav a og b, jf. annet ledd bokstav a. Dette fordi vederlaget verken kan anses som:

1. "inntekt knyttet til produksjon...av vannkraft", jf. bokstav a, eller som

2. "gevinst ved realisasjon av aksjer og andeler i aksjeselskap, allmennaksjeselskap eller annet selskap...som driver virksomhet som nevnt i a", jf. bokstav b.

Ys advokat viser til merknad i Ot.prp. nr. 23 (1995-96) vedrørende skatteloven av 1911 § 26 bokstav c, forgjengeren til bestemmelsen i § 2-5 annet ledd:

"Kommuner og fylkeskommuners utvidede skatteplikt etter forslaget omfatter inntekt av produksjon, omsetning, overføring eller distribusjon av elektrisk kraft. For selskaper som selskapslignes, og der kommuner har eierandeler, følger tilsvarende skatteplikt av de alminnelige regler, jf. skatteloven § 15 b.

Gevinst ved salg av driftsmidler eller andeler i selskaper som ikke er egne

skattesubjekter, må anses som inntekt knyttet til produksjon, omsetning, overføring eller distribusjon av elektrisk kraft. Salg av aksjer eller andeler i selskaper som er egne skattesubjekter vil derimot ikke omfattes."

Advokaten mener disse uttalelsene fra forarbeidene gir støtte for det syn at kommuner bare er skattepliktige når kommunen driver virksomhet i form av "produksjon, omsetning, overføring eller distribusjon", mao. at det er kommunens næringsvirksomhet innenfor kraftsektoren som er gjenstand for beskatning.

Dette hevdes å understøttes av ordlyden i skatteloven § 2-5 første ledd bokstav b ved at det her heter at kommunen blir skattepliktig for gevinst ved realisasjon av aksjer og andeler i aksjeselskap, allmennaksjeselskap eller likestilt selskap "som driver virksomhet som nevnt i a" .

Det bes om en bekreftelse at det vederlaget Y måtte motta ved et eventuelt salg av fallrettighetene og et salg av retten til å bli eier av Volt kraftverk vederlagsfritt ikke blir skattepliktig.

Skattedirektoratets vurderinger

Skattedirektoratet skal bemerke at kommuner er i utgangspunktet fritatt for skatteplikt, jf. skatteloven § 2-30 første ledd bokstav c.

Etter skatteloven § 2-5 annet ledd, jf. første ledd bokstavene a og b er kommuner likevel skattepliktig for:

"a. inntekt knyttet til produksjon, omsetning, overføring eller distribusjon av vannkraft utover omsetning av konsesjonskraft. Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av bestemmelsen i forrige punktum, herunder om fordeling av inntekter og kostnader mellom den skattefrie og den skattepliktige delen av kraftomsetningen,

b. gevinst ved realisasjon av aksjer og andeler i aksjeselskap, allmennaksjeselskap eller annet selskap som er eget skattesubjekt og som på tidspunktet for fylkeskommunens erverv eller senere driver virksomhet som nevnt i a eller direkte eller indirekte eier aksjer og andeler i selskap som driver slik virksomhet. "

Ordlyden i skatteloven § 2-5 første ledd bokstav a er meget generell og omfatter i utgangspunktet enhver inntekt knyttet til produksjon mv. av vannkraft. Uttrykket "knyttet til produksjon...av vannkraft" er etter Skattedirektoratets oppfatning meget vidt og vil i utgangspunktet også omfatte salg av rettigheter til et kraftverk og salg av fallrettigheter som kraftverket benytter.

I merknadene til forslag til skatteloven av 1911 § 26 bokstav c (nåværende § 2-5), sitert ovenfor under "innsenders fremstilling av faktum og jus" , sies det også uttrykkelig at gevinst ved salg av driftsmidler i tilknytning til kraftproduksjon faller inn under bestemmelsen.

Direktoratet kan ikke finne holdepunkter for at det nevnte bare skulle gjelde i tilfeller hvor kommunen selv driver kraftvirksomhet. Det er tvert i mot momenter som taler i motsatt retning. Etter skatteloven § 2-5 første ledd bokstav b omfattes også gevinst ved realisasjon av andeler og aksjer i selskaper som driver virksomhet i form av produksjon mv. av vannkraft av skatteplikten. Både denne bestemmelsen og forarbeidene taler for at lovgiver ønsker en bredest mulig skatteplikt for kommuners inntekter i tilknytning til produksjon mv. av kraft, uavhengig av hvordan virksomheten er organisert Det er ønsket at private og offentlige aktører innen kraftsektoren skal likestilles skattemessig. Dette er understreket flere steder i Ot.prp nr. 23 (1995-96), bl.a. på s. 62:

"Etter departementets vurdering ville det ikke være i samsvar med de grunnleggende prinsipper om likebehandling ved beskatningen dersom forskjellige gevinstbeskatningsregler skulle gjelde for salg av kommunalt kraftforetak avhengig av hvordan foretaket er organisert. Skattefrihet for aksjegevinsten ville gi forskjellsbehandling i forhold til private eiere av kraftforetak og i forhold til kommuner og fylkeskommuner som eier energiverket direkte eller gjennom selskaper som ikke er selvstendig skattesubjekt."

Gevinst som følge av salg av fallrettighetene og retten til å overta kraftverket vederlagsfritt i 2013 ville klart nok vært å anse som en skattepliktig gevinst for en privat aktør. Som beskrevet ovenfor har gevinsten etter Skattedirektoratets oppfatning en klar tilknytning til produksjon og omsetning av kraft. Alternativet for Y ville vært å overta kraftverket etter Rammeavtalen for så å produsere kraft for å få inntekten av det, eventuelt selge rettighetene etter 2013. At Y i stedet oppebærer inntekter ved å selge fallrettighetene og retten til å overta kraftverket før 2013, kan ikke være avgjørende for skatteplikten.

Skattedirektoratet har på denne bakgrunn kommet til at Y vil bli skattepliktig for en ev. gevinst ved salg av fallrettighetene og salg av retten til å erverve Volt kraftverk, jf. skatteloven § 2-5 annet ledd, jf. første ledd bokstav a.

Konklusjon

Y vil bli skattepliktig for en eventuell gevinst ved salg av fallrettighetene og salg av retten til å overta Volt kraftverk.