Klagenemnda for merverdiavgift

KMVA 8801. Etterberegning av utgående avgift ved formidling/hjelp til reperasjoner og salg av biler, samt tilleggsavgift. Mval. §§ 18-1 (1) b, 21-3 (1)

  • Publisert:
  • Avgitt 14.02.2016
Saksnummer KMVA 8801

Klagenemndas avgjørelse av 15. februar 2016 Klager

Klagedato: 17. september 2015 (mottatt dato)

Klagenemnda stadfestet innstillingen.

Saken gjelder: Etterberegning av utgående avgift ved formidling/hjelp til reparasjoner og salg av bildeler. Tilleggsavgift

Påklaget beløp utgjør kr 654 138, inkludert tilleggsavgift Renter er beregnet i tillegg

Stikkord:
Utgående avgift                
- Ikke bokført omsetning                
Tilleggsavgift

Bransje: Formidling av reparasjoner, salg av bildeler

Mval: § 18-1 første ledd, bokstav a ,    § 21-3, første ledd

 

KLAGENEMNDA FOR MERVERDIAVGIFT

 

Avgjørelse i møte 15. februar 2016 i sak KMVA 8801 – Klager.

 

Skatt x har avgitt slik

 

I n n s t i l l i n g:

 

Klager, org.nr. xxx xxx xxx, ble registrert i Enhetsregisteret 20.01.2000 med næringskode 45.192 Detaljhandel med andre motorvogner, unntatt motorsykkel. Formålet er oppgitt å være: Kjøp, salg av brukte biler og deler og det som hører under dette. Bilpleie og reparasjoner.

Virksomheten har aldri vært registrert i Merverdiavgiftsmanntallet. I forbindelse med bokettersyn foretok skattekontoret tvangsregistrering i avgiftsmantallet fra 4.termin 2010.

På bakgrunn av bokettersyn for årene 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014, jf. bokettersynsrapport av 24.03.2015, fattet skattekontoret den 17.06.2015 vedtak om etterberegning av avgift og renter. Vedtaket ble sendt A 26.08.2015.

Etterberegning av avgiften utgjorde følgende:

 

 

 

 

 

Tilleggsavgift ble beregnet til kr 245 302.

Det ble beregnet renter i samsvar med skattebetalingsloven sine regler.

Klage fra A er mottatt 17.09.2015. Klagefristen er overholdt.

Skattekontorets innstilling har vært forelagt klager. Det har ikke kommet merknader til innstillingen.

Kopi av følgende dokumenter er vedlagt innstillingen:

Dok. nr.

Dokument

Dato

1

Rapport etter kontroll

24.mars 2015

2

Vedlegg 1 Referat fra åpningsmøte

24.mars 2015

3

Vedlegg 2 Brev fra A

24.mars 2015

4

Vedlegg 3 Oversikt over kjøpte og solgte biler

24.mars 2015

5

Vedlegg 4 Annonser på Finn.no

24.mars 2015

6

Vedlegg 5 Beregning av tilbakeførte kostnader, jf. sktl. § 6-51

24.mars 2015

7

Varsel om endringssak skattekontor

27.mars 2015

8

Svar varsel om endring av ligning og merverdiavgift

30. april 2015

9

Oversendelse vedtak endring u/klage skattekontor

26. august 2015

10

Klage til klagenemnda for merverdiavgift

17. september 2015 (mottatt-dato)

11

Innstilling til klagenemnda for merverdiavgift på innsyn

14. desember 2015

 

Klagen gjelder

Klagen omfatter følgende forhold: 1. Skjønnsmessig økning av utgående avgift vedrørende formidling av reparasjoner av biler i Polen og salg av bildeler. 2. Tilleggsavgift

 

1. Ikke bokført omsetning ved formidling av reparasjoner av biler i Polen og salg av bildeler

1.1 Sakens faktum

Virksomheten Klager ble registrert i Enhetsregisteret 20.01.2000.

Virksomheten har ikke vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Innehaver har heller ikke oppgitt næringsinntekt på sin selvangivelse.

Det ble foretatt bokettersyn for årene 2010 – 2014. Det ble avdekket at det ikke er ført regnskap for virksomheten eller tatt vare på bilag.

Virksomheten tilbyr å ta med andres biler til Polen for å få dem reparert eller lakkert der, for så å frakte dem hjem igjen. I de tilfellene bilene ikke kan kjøres, blir de fraktet på lastebil. A har opplyst at han også har ordnet med reparasjoner av båter, noe som også fremgår av fakturaer. I tillegg har A solgt bildeler, som han skaffer i Polen på bestilling fra kunder i Norge. A har også drevet med salg av bruktbiler i Norge. Noen vrak er blitt satt i stand i Polen før de er solgt i Norge.

I hht. Merverdiavgiftsloven (mval.) § 3-1 skal det beregnes merverdiavgift ved omsetning av varer og tjenester. Mval. § 6-6 gir unntak for omsetning av kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift, dersom kjøretøyet har vært registrert her i landet. Det skal derfor ikke beregnes merverdiavgift av bilsalget.

Skattekontoret la i sitt vedtak til grunn at tjenester som består i formidling av reparasjoner i Polen måtte anses som en tjeneste i hht. merverdiavgiftsloven § 3-1 og omsetning av slik virksomhet skal avgiftsberegnes. Likeledes er omsetning ved salg av bildeler avgiftspliktig.

Det ble i forbindelse med bokettersynet fattet vedtak om skjønnsmessig fastsettelse av utgående merverdiavgift.

 

1.2 Skattekontorets vedtak og begrunnelse

Det siteres fra skattekontorets vedtak:

"Det er under kontrollen påvist at skattyter har drevet med formidling av verkstedtjenester i Polen både for biler og skip, salg av deler kjøpt i Polen samt noe salg av bruktbiler.

1) Innhentede fakturaer
Skattekontoret har tilskrevet mange av de næringsdrivende som har overført penger til As bankkonto og bedt om reskontroopplysninger vedrørende Klager og A. Det er mottatt tilsammen 31 fakturaer;

     
 

Dato

Oppdragsgiver

Faktura nr

Beregnet MVA

Grunnlag

Inn på konto

Gjelder

 

02.03.2011

Selskap 1

268

6 650

26 600

33 250

Deler

 

25.11.2011

Selskap 2

299

5 250

21 000

26 250

Motor

 

12.12.2011

Selskap 2

300

4 500

18 000

22 500

Motor

 

15.08.2011

Selskap 3 AS

301

0

23 900

23 900

Transport

 

04.11.2011

B

298

0

3 500

3 500

Bakfanger

 

09.11.2011

Selskap 3 AS

303

0

21 400

21 400

Transport

 

24.12.2011

Selskap 4

302

0

34 000

34 000

Lakkering

 

 

 Summert 2011

 

16 400

148 400

164 800

 
 

02.08.2012

Selskap 3 AS

311

0

26 500

26 500

Transport

 

 

Summert 2012

 

 

26 500

26 500

 
 

 

 

 

 

 

 

 
 

08.01.2013

Selskap 5 AS

314

0

3 560

3 560

Transport

 

08.01.2013

Selskap 5 AS

315

0

6 585

6 585

Transport

 

07.03.2013

Selskap 5 AS

317

0

9 800

9 800

Reparasjon

 

10.04.2013

Selskap 5 AS

319

0

13 587

13 587

Frakt

 

24.05.2013

Selskap 5 AS

321

0

7 527

7 527

Depositum

 

24.05.2013

Selskap 5 AS

322

0

2 867

2 867

Batterier

 

02.07.2013

Selskap 3

325

0

12 808

12 808

Transport

 

13.08.2013

Selskap 5 AS

326

0

7 800

7 800

Dekk/rep

 

03.09.2013

Selskap 3

327

0

12 790

12 790

Transport/lager

 

18.06.2013

Selskap 6

322

5 900

23 600

29 500

Lakkering

 

20.12.2013

Selskap 6

323

16 600

66 400

83 000

Lakkering/seter

 

 

Summert 2013

 

22 500

167 324

189 824

 
 

 

 

 

 

 

 

 
 

01.01.2014

Selskap 6

324

6 760

27 040

33 800

Lakkering mv

 

05.02.2014

Selskap 6

001/2014

4 000

16 000

20 000

Lakkering

 

10.03.2014

Selskap 6

026/2014

4 500

18 000

22 500

Lakk/rep

 

10.03.2014

Selskap 6

028/2014

4 200

16 800

21 000

Lakkering

 

10.03.2014

Selskap 6

027/2014

3 600

14 400

18 000

Lakkering

 

01.06.2014

Selskap 6

031/2014

5 300

21 200

26 500

Lakk/rep

 

05.06.2014

Selskap 7 As

10007

2 000

8 000

10 000

Reparasjon

 

25.06.2014

Selskap 7 As

10008

4 000

16 000

20 000

Kuldemedie

 

23.01.2014

Selskap 8

332

0

6 000

6 000

Girkasse

 

17.02.2014

Selskap 9 AS

334

0

39 000

39 000

Motor

 

31.03.2014

Selskap 9 AS

387

0

28 000

28 000

Motor

 

24.04.2014

B

389

0

14 800

14 800

Lakk/retting

   

Summert 2014

 

34 360

225 240

259 600

 
   

Summert 2011 – 2014

 

73 260

567 464

640 724

 

 

A sa i åpningsmøtet at han anså dette kun som kvittering til kunden. Han var ikke klar over at det var fakturert med mva og hevdet at flere av hans oppdragsgivere lagde sine egne fakturaer på vegne av ham. Det forekommer minst tre forskjellige serier med fakturaer, noe som kan underbygge påstanden om at enkelte av hans kunder har laget fakturaene selv og beregnet mva for å kunne føre fradrag for inngående mva.

A opplyste at han hadde laget fakturaer på et gratis fakturaprogram som han hadde lastet ned fra internett. PCen han hadde laget disse på var på reparasjon i Polen. Han skulle be reparatøren om å finne igjen de fakturaene som lå på PC-en. A opplyste senere til skattekontoret at det ikke lot seg gjøre å hente ut slik informasjon fra den defekte PC-en.

Skattekontoret har også innhentet opplysninger fra bank. I forbindelse med gjennomgang av bankkonto, ble det funnet opplysninger om ytterligere fem fakturaer; 

Dato

Kunde

faktura nr.

Beløp

03.10.2011

Selskap 10. AS

294

15 000

05.03.2012

Selskap 11

207

26 500

18.04.2012

C

309

31 000

27.06.2013

C/O D

323

37 375

26.11.2013

E

330

34 375

 

Sum 5 stk fakturaer

 

144 250

 

Tilsammen foreligger det minst 36 fakturaer med en samlet verdi på kr 784 974. På minst 13 fakturaer er det beregnet mva, uten at det er levert terminoppgaver eller innbetalt utgående mva.

For faktura nr. 322 og 323 foreligger det to forskjellige eksemplarer. En av hver hvor det er oppkrevd mva. For faktura nr. 322 foreligger en datert 20.12.2013 til Selskap 6 der beløpet er kr 83 000, hvorav mva utgjør kr 16 600 og et bilag av 27.06.2013 på kr 34 375, som er et bankbilag der det ikke fremgår om mva er inkludert i beløpet.

31 stk innhentede fakturaer er summert og fordelt på hvert enkelt år, det er oppkrevd mva på flere av fakturaene, sum mva framgår i linje 2 i tabell nedenfor.

Tekst

2010

2011

2012

2013

2014

Faktura 31 stk eks. mva

0

148 400

26 500

167 324

225 240

Oppkrevd MVA

 

16 400

0

22 500

34 360

Inn på bankkonto

 

164 800

26 500

189 824

 

 

Ingen av de innhentede fakturaer gjelder salg av biler.

2)Næringsinntekt beregnet ut i fra bankutskrifter. Skattekontoret har summert innkomne beløp på As bankkonto 7195.10.xx og tatt hensyn til hans opplysninger om lån, tilbakebetalinger og penger fra slekt og venner som ikke er knyttet til virksomheten, slik han opplyste i åpningsmøte. Beløpene gjelder transport til Polen av ting som skal repareres, lakkering og deler kjøpt i Norge. I tillegg er det innskudd knyttet til salg av biler. Disse beløpene er tatt med i beregningen, da man med sikkerhet kan si at dette er inntekter knyttet til næring.

Tabellen under tar utgangspunkt i skattekontorets beregning og summerte beløp (linje 1) som sannsynlig har tilknytning til hans skattepliktige virksomhet. I linje 2 tas det hensyn til beløp fra kjente fakturaer, og av det resterende foreslår vi å kunne godkjenne As argumentasjon om at det i en del tilfeller dreier seg om vennetjenester uten noen fortjeneste eller mva. plikt for han, jf. forklaring fra daglig leder i Selskap 5 medtatt i pkt 3.1 i rapporten. Andelen skattefrie vennetjenester settes skjønnsmessig til 40 % av innskudd redusert med beløp fra kjente fakturaer.

Det resterende vil da utgjøre 60 % av innskudd og inneholde merverdiavgift og noe fortjeneste for A.

Tekst

2010

2011

2012

2013

Innskudd etter fradrag iflg opplysning

332 426

1 180 216

1 279 629

979 324

Funnet faktura 31 stk egen beregn

0

164 800

26 500

189 824

Innskudd redusert m fakturert

332 426

1 015 416

1 253 129

789 500

40 % utgjør vennetjenester u/mva

132 970

406 166

501 252

315 800

Utført verkstedtjenester/andre oppdrag foreslås å utgjøre 60 %

199 456

609 250

751 877

473 700

Herav unndratt mva

39 891

121 850

150 375

94 740

Vekstedtj./andre oppdrag eks mva

159 564

487 400

601 502

378 960

 

I tabellen nedenfor framgår den 60 % andelen som utgjør grunnlag for skjønnsmessig fastsatt netto næringsinntekt og hvor det gjøres tillegg for de tidligere nevnte og kjente 31 fakturaer.

Tekst

2010

2011

2012

2013

Vekstedtj./andre oppdrag eks. mva

159 564

487 400

601 502

378 960

31 stk faktura ekskl. mva

 

148 400

26 500

167 324

Beregnet omsetn verkst.tj/ eks.mva

159 564

635 800

628 002

546 284

 

A hevder at den eneste fordelen han har hatt er gratis skyss til og fra Polen, men han har erkjent at han noen ganger plusset på småbeløp for telefon og andre utgifter. Med hans bakgrunn fra diverse tidligere forretningsforetak, synes det lite sannsynlig at han ikke har sikret seg selv en andel av fortjenesten ved å få utført billige reparasjoner og oppdrag i Polen.

Skattekontoret tar hensyn til As påstander om at fortjenesten har vært beskjeden og fastsetter skjønnsmessig fortjeneste til netto 15 % av 60 % andelen av bankinnskudd. 

Tekst

2010

2011

2012

2013

Herav fortjeneste verksted/ oppdrag 15 %

23 935

95 370

94 200

81 943

Fortjeneste på vennetjenester 0 %

0

0

0

0

Skjønn fortjeneste utfra bankinnskudd

23 935

95 370

94 200

81 943

 

..........  

          Omsetning – beregning av grunnlaget for utgående avgift

Bokettersynet har påvist at virksomheten formidler reparasjon av biler og skip i Polen. Formidling av verkstedtjenester og salg av deler i Norge er avgiftspliktig omsetning, jf. merverdiavgiftsloven § 3-1.

 

           Fakturert og oppkrevd MVA

Mval § 11-4, har en bestemmelse om at oppkrevd merverdiavgift skal innbetales, selv om merverdiavgiften er uriktig oppkrevd.

Det forutsettes at virksomheten foregår tilnærmet jevnt gjennom hele året. Samlet endring for hele inntektsåret tas med på 4. termin det enkelte år i perioden 2010 - 2013. For året 2014 foreligger det 8 stk utgående fakturaer utstedt i 1. og 2. termin hvor det er oppkrevd mva. Sum oppkrevd mva i 2014 medtas på 2. termin. Se pkt 1) under kapitlet om ligning ovenfor. 

Tekst

2010

2011

2012

2013

2014

Utgående fakturaer

0

148 400

26 500

167 324

225 240

Oppkrevd MVA på 13 fakturaer

 

16 400

0

22 500

34 360

 

Skattekontoret finner derfor at utgående merverdiavgift skal medtas med henholdsvis kr 16 400 i 2011, kr 22 500 i 2013 og kr 34 360 i 2014. Alle endringer blir foretatt på 4. termin, unntatt 2014 der endringer blir gjort på 2. termin.

 

           Beregnet mva skjønnsmessig

Samme utgangspunkt som foran ved beregning av inntekt under kapitlet om ligning.

Tekst

2010

2011

2012

2013

Vekstedtj./bil eks mva

159 564

487 400

601 502

378 960

 

Det er funnet 3 norske bruktbiler som inngår i beregningen med utgangspunkt i bankinnskudd: ZExx, HBxx og CFxx. Det skal ikke beregnes mva på disse og det må hensyntas i grunnlag for utgående mva. ZExx er solgt til Selskap 12 med F som mellommann. Han har satt inn 2 beløp på As konto kr 40 000 og kr 32 400 = 72 400 i 2011 som antagelig gjelder denne bilen. Mva-grunnlaget blir kr 72 400/1,25 = 57 920. Vedrørende HBxx er det kommet inn kr 215 000 fra Santander og den siste bilen er betalt med kr 69 000 av Selskap 12 begge beløp i 2012 = 284 000. Mva-grunnlag blir 284 000/1,25 = 227 200. Skattekontorets grunnlag for utgående mva blir derfor redusert med henholdsvis kr 57 920 i 2011 og kr 227 200 i 2012.

Tekst

2010

2011

2012

2013

Vekstedtj./bil eks mva

159 564

487 400

601 502

378 960

Bilsalg 3 bruktbiler i Norge ikke mva

 

57 920

227 200

 

Korrigert mva grunnlag

159 564

429 480

374 302

378 960

Utgående mva ihht summert bankinnsk

39 891

107 370

93 576

94 740

 

Utgående merverdiavgift fastsettes som følger: 

Tekst

2010

2011

2012

2013

2014

Oppkrevd MVA

 

16 400

0

22 500

34 360

Utgående mva ihht summert

bankinnsk

39 891

107 370

93 576

94 740

 

Sum utgående mva

39 891

123 770

93 576

117 240

34 360

 

Alle endringer blir gjort på 4. termin unntatt for inntektsåret 2014, der endringen vil bli gjort på 2. termin.
Skattekontoret legger til grunn at grunnlaget for beregning av utgående merverdiavgift totalt fastsettes til henholdsviskr 159 564, kr 429 480, kr 374 302og kr 378 960 for årene 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014. Utgående merverdiavgift utgjør henholdsvis kr 39 891, kr 123 770, kr 93 576, kr 117 240 og kr 34 360.
Fradrag inngående MVA Det er ikke framlagt et eneste utgiftsbilag og dermed er fradragsrett avskåret, jf. Merverdiavgiftsloven § 15-10 (1): Inngående merverdiavgift må dokumenteres med bilag for å være fradragsberettiget. Det har ikke kommet inn slike bilag."

 

1.3 Klagers innsigelser

I brev av 14.09.2015 påklages skattekontorets vedtak. Fra klagen siteres:

"Som jeg tidligere har sagt har jeg ikke drevet butikk av noe slag. Jeg har gjort tjenester gratis. Er dette ulovlig? Har det blitt slik i denne verden vi lever i at det ikke er lov å gjøre noe gratis? Hvis jeg hadde drevet butikk hadde jeg ikke latt folk sette penger på kontoen sin å så ikke betale skatt av det. Jeg hadde vel da også hatt penger til å gjøre opp regningene mine etc. Har ikke penger til advokat så skriver rett fra hjertet. Men er vel bare noe dere ler av allikevel. Jeg er helt nede økonomisk. Huset er på tvangssalg nå. Har ikke mere å ta så hva dere krever har jeg ikke mulighet til å betale. Men tråkk meg lengere ned i søla! Dere hører jo ikke etter hva jeg prøver å si uansett. Står til og med at jeg har drevet med formidling av reparasjon av båter og transport av båter til verft i Polen. Helt latterlig. Det jeg fortalte var at mange båter er i Polen for reparasjon og at jeg hjalp en nordmann en gang med frakt av noen deler. Har aldri hvert om bord i annet enn normale ferger og heller aldri vært på et verft. Har ikke tjent penger!"

 

1.4 Skattekontorets vurderinger av klagen

Skattekontorets vedtak ble sendt avgiftspliktig 26.08.2015 med klagefrist tre uker etter mottak. Klagen er innkommet 17.09.2015. Klagen er innkommet innen klagefristen.

Vurdering av om aktiviteten er næringsvirksomhet I hht. merverdiavgiftsloven (mval.) § 3-1 skal det beregnes merverdiavgift ved omsetning av varer og tjenester. Vilkåret for avgiftsplikt er at omsetningen skjer i næring. Skattyters påstand er at den aktiviteten han har drevet er gratistjenester og ikke næringsvirksomhet. Han hevder han ikke har tjent penger på sine aktiviteter.

Det er ingen definisjon i merverdiavgiftsloven av hva som anses som næringsvirksomhet. Vurderingen av om det foreligger næringsvirksomhet vil stort sett være den samme som foretas i relasjon til skattelovgivningen og folketrygdloven.

 

På bakgrunn av folketrygdloven § 1-10 første ledd og rettspraksis kan det legges til grunn enkelte vilkår som må være oppfylt for at en inntektsgivende aktivitet skal anses som næringsvirksomhet. Aktiviteten må:
- ta sikte på å ha en viss varighet
- ha et visst omfang
- være egnet til å gi overskudd
- drives for skattyters regning og risiko 

As aktivitet går ut på at han tar med seg biler for andre ned til Polen for å få dem reparert der, da det er mye billigere enn i Norge. Han har selv opplyst at han tar med seg 2-3 biler i måneden. I følge opplysninger gitt i åpningsmøtet, jf. klagen, har han også ordnet med deler til båter. I tillegg har han solgt bildeler som er skaffet i Polen. A har også solgt norske brukte biler.

I hht. bankutskrifter har det gått mange beløp inn på As konto som kan relateres til nevnte aktiviteter. For 2010 er det 47 innskudd på konto 7195 10 x utenom pensjon, lån og overføringer fra nær familie og venner. For 2011 er det 144 innskudd, for 2012 70 innskudd og for 2013 78 innskudd. Av bilag for mange av innskuddene fremgår det at dette er betaling for deler, reparasjoner og salg av biler. Flere av de som har overført penger er virksomheter/selskaper. Innskuddene beløper seg til flg:

 

2010 kr 332 426
2011 kr 1 180 216
2012 kr 1 279 629
2013 kr 979 324

I tillegg fremgår det av annonser på Finn.no og i Autosys at det er kjøpt og solgt biler.

For 31 av innskuddsbeløpene foreligger det faktura fra Klager. På disse fremkommer det at betalingen bl.a. gjelder deler, motor, transport, bakfanger, lakkering, reparasjon, frakt, batterier, dekk/rep. Det er oppkrevd merverdiavgift på 13 av fakturaene. I tillegg er det henvist til fakturanummer på 5 av de øvrige bankinnskuddene. A hevder at han ikke tenkte på fakturaene som fakturaer, men som en kvittering til folk som ba om det. Han hevder videre han ikke var klar over at han hadde fakturert med mva. på en del av fakturaene og at flere av fakturaene er laget av dem han har gjort en tjeneste for. Han innrømmer at fakturaene hvor det står "Klager" øverst eller "Min logo" er hans fakturaer.

Av bankutskrifter og valutaregisteret fremgår at A har vært i Polen store deler av året. De fleste innskudd på bank er tatt ut i Polen. A har opplyst at bilverksteder i Polen vil ha betalt i kontanter. Omfanget av fakturaer, bankinnskudd og uttak tilsier en stor aktivitet som er drevet over flere år.

Virksomheten drives også for skattyters egen regning og risiko. Avgjørende for om aktiviteten i dette tilfellet må anses som næringsvirksomhet er om aktiviteten objektivt sett er egnet til gi overskudd når en ser aktiviteten over en passende tid. Selv om skattyter opplyser at han selv ser på sin aktivitet som gratistjenester er ikke dette avgjørende.

De fleste beløpene som kommer inn på konto tas ut kontant i Polen. A har forklart at verkstedene stort sett tar i mot betaling kontant. En del av uttakene er gått til privat. På grunn av manglende dokumentasjon er det vanskelig å fastslå fortjenesten på tjenestene. A opplyser at intensjonen var å få gratis transport til og fra sin samboer i Polen. Skattekontoret finner det imidlertid lite sannsynlig at A har drevet denne aktiviteten i så stort omfang uten noe fortjeneste ut over dekning av reiseutgifter.

Klager registrerte virksomheten Klager 20.01.2000. Han har i tillegg drevet virksomhet innen bil, reparasjoner, bensinstasjon og dagligvare og har i tillegg til Klager hatt 5 foretak registrert i enhetsregisteret i perioden 1996 - 2012. 2 av virksomhetene gikk konkurs. 3 ble oppløst etter ca. 4-5 års drift. Dette viser at A hadde erfaring med å drive næringsvirksomhet og at han ved å registrere Klager må ha hatt en intensjon om å drive en aktivitet med økonomisk preg. Prisnivået i Polen er lavt, sammenlignet med Norge. Ut fra omfanget av aktiviteten, anser skattekontoret at denne er egnet til å gi overskudd.

Skattekontoret innstiller på å fastholde at den aktiviteten A har drevet med å formidle reparasjoner og salg av biler/bildeler må anses som næringsvirksomhet både skattemessig og avgiftsmessig.

Avgiftsplikt I hht. merverdiavgiftsloven (mval.) § 3-1 skal det beregnes merverdiavgift ved omsetning av varer og tjenester. All omsetning av varer og tjenester som ikke enten er særskilt unntatt fra loven eller særskilt fritatt (avgiftspliktig med 0-sats), utløser plikt til å beregne avgift etter loven. Unntakene for omsetning fremgår av §§ 3-2 til 3-20. Fritak fremgår av kapittel 6.

A utfører tjenester med å ordne med/formidle reparasjoner av biler i Polen, herunder å bringe bilene dit. Han selger også bildeler som han kjøper i Polen. Disse tjenestene/salget er omfattet av mval. § 3-1.

I hht. mval. § 6-28 er omsetning av transporttjenester som finner sted i merverdiavgiftsområdet, fritatt for merverdiavgift dersom transporten skal skje direkte til eller fra steder utenfor merverdiavgiftsområdet, dvs. utenfor det norske fastlandet og områder innenfor territorialgrensen. Formålet med å bringe bilene til Polen er for å få dem reparert. Skattekontoret legger til grunn at tjenesten med å bringe bilene fra Norge til verksted i Polen og tilbake ikke kan anses som en transporttjeneste, men som en del av reparasjonstjenesten. Det er ingen fritak for slike tjenester.

Skattekontoret innstiller på å fastholde at den tjenesten A utfører i forbindelse med reparasjoner i Polen er en avgiftspliktig tjeneste, jf. mval. § 3-1.

Salg av bildeler er avgiftspliktig som omsetning av varer i hht. mval. § 3-1.

I hht. mval. § 6-6, 2.ledd er omsetning av kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift fritatt for merverdiavgift dersom kjøretøyet har vært registrert her i landet. A selger brukte omregistrerte biler og omsetningen av disse er fritatt for merverdiavgift.

Det er fra kunder mottatt kopi av 31 fakturaer som er fakturert fra Klager for tjenester som er utført. 13 av disse fakturaene er inkludert merverdiavgift. A hevder at flere av hans oppdragsgivere selv har skrevet fakturaer for å få fradrag for inngående merverdiavgift. Han innrømmer at fakturaene hvor det står "Klager" øverst eller "Min logo" er hans fakturaer. Dette gjelder 19 fakturaer. A hevder at han ikke tenkte på fakturaene som fakturaer, men som en kvittering til folk som ba om det.

I hht. mval. § 11-4, 1.ledd skal uriktig oppgitt merverdiavgift i salgsdokumentasjon innbetales. Dette innebærer at uavhengig av spørsmålet om A driver avgiftspliktig virksomhet, må den oppgitte merverdiavgiften innbetales.

Omsetningens størrelse
Fakturaer for 2011, 2012, 2013 og 2014 Det foreligger kopi av 31 fakturaer som er utstedt av A eller hans kunder. Omsetning på disse er samlet kr 640 724 inkl. mva. Av disse er det 13 fakturaer hvor det er oppkrevd merverdiavgift. Disse 13 fakturaene, med omsetning kr 366 300 inkl. mva., er i vedtaket i sin helhet tatt med som avgiftspliktig omsetning. De øvrige fakturaene er imidlertid ikke med i grunnlaget for avgiftspliktig omsetning, jf. beregningen i skattekontorets vedtak side 18 og 19. Omsetningen på disse fakturaene utgjør kr 274 424. Merverdiavgift for disse fakturaene skulle utgjort kr 54 885. Beløpene har gått inn på bankkonto.

Bankinnskudd for 2010, 2011, 2012 og 2013
Videre er det ved fastsettelse av avgiftspliktig omsetning tatt utgangspunkt i innskudd på bankkonto som kan relateres til de omtalte tjenestene. Det er sett bort fra utbetaling fra NAV, innskudd og lån fra familie og venner, overføringer mellom egne konti, samt innskudd som gjelder fakturaene. Innskuddene beløper seg da til flg. beløp:

 

2010 kr 332 426
2011 kr 1 015 416
2012 kr 1 253 129
2013 kr 789 500

Skattekontoret har så hensyntatt As påstand om at han har utført vennetjenester/gratistjenester og ansett at 40 % av innskuddene kan være slike tjenester. Det vil si at 60 % av innskuddene er tatt med som omsetning i virksomheten. Det er så trukket ut beløp som gjelder salg av 3 bruktbiler, da disse er fritatt for merverdiavgift, jf. mval. § 6-6, 2.ledd.

Skattekontoret vil bemerke at i utgangspunktet er alle innskuddsbeløp ovenfor mest sannsynlig relatert til de tjenester A bedriver. Når det kun er tatt med 60 % som avgiftspliktig omsetning, utover de beløp det foreligger faktura på, mener skattekontoret dette er en forsiktig beregning av omsetningen. For 2011, 2012 og 2013 er det betydelige beløp som har gått inn på konto og reduksjonen utgjør derfor også et stort beløp.

Skattekontoret har ved klagebehandlingen gjennomgått bankutskrifter og ser at det kan være ytterligere innskudd som gjelder salg av bruktbiler, utover de tre innskuddene som er hensyntatt i skattekontorets rapport og vedtak. For 2012 er det to innskudd som sannsynlig gjelder salg av bruktbil: kr 75 000 fra Santander og kr 100 000 fra Selskap 13 AS. Merverdiavgiftsgrunnlaget blir kr 175 000 x 60 % = 105 000/1,25 = kr 84 000. Dette tilsier at det er beregnet utgående merverdiavgift med kr 21 000 for mye. For de øvrige årene er det ut fra de foreliggende opplysninger vanskelig å se hvilke innskudd som eventuelt gjelder salg av bil. Det foreligger ikke dokumentasjon som positivt viser at innskuddene gjelder salg av bil. Som opplyst ovenfor er det imidlertid beregnet for lite utgående merverdiavgift av fakturaene med kr 54 885. I tillegg har skattekontoret ved ikke å redusere salgssummen med 60 % for de 3 bilene som ble trukket ut i grunnlaget, trukket ut et for høyt grunnlag. Når man i tillegg allerede har foretatt en reduksjon av innskuddsbeløpene til 60 %, legger skattekontoret til grunn at det ikke skal foretas reduksjon av beregnet avgiftspliktig omsetning.

Avgiftspliktig har ikke ført regnskap, tatt vare på bilag eller medvirket under kontrollen med dokumentasjon eller sannsynliggjøring av innskuddene. Det mest sannsynlige faktum legges derfor til grunn.

Skattekontoret innstiller etter denne vurderingen på å fastholde at det ikke skal foretas endring av grunnlaget for utgående merverdiavgift for noen av kontrollårene.

Kostnader – inngående merverdiavgift Etter mval. § 8-1 har et registrert avgiftssubjekt rett til fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelse av varer og tjenester som er til bruk i den registrerte virksomheten.

Et vilkår for fradrag er at den inngående merverdiavgiften dokumenteres med bilag. Det er i dette tilfelle ikke fremlagt ett eneste bilag. Det fremgår kun av bankopplysninger at virksomheten har hatt kostnader. De fleste kostnadene er betalt i Polen, og det er ikke betalt innførselsmerverdiavgift ved innførsel av varen til Norge, noe virksomheten er pliktig til etter mval. § 3-29.

Skattekontoret har derfor i sitt vedtak ikke gitt fradrag for inngående merverdiavgift på grunn av manglende bilag.

Da det ikke har innkommet noen form for ytterligere dokumentasjon, innstiller skattekontoret på at å fastholde at det ikke skal foretas endring av inngående merverdiavgift for noen av kontrollårene.

 

2. Tilleggsavgift

2.1 Sakens faktum

Skattekontoret ila tilleggsavgift med 60 % for forsettlig overtredelse av merverdiavgiftsloven. Tilleggsavgiften utgjør kr 245 302.

 

2.2 Skattekontorets vedtak og begrunnelse

Fra vedtaket siteres:

"Det følger av merverdiavgiftsloven § 21-3 at den som "forsettlig eller uaktsomt overtrer denne loven eller forskrifter gitt i medhold av loven, og ved det har eller kunne ha påført staten tap" kan ilegges tilleggsavgift med inntil 100 % som en reaksjon på overtredelsen.

Dersom overtredelsen av merverdiavgiftsreglene har vært uaktsom, er beviskravet for ileggelse av tilleggsavgift klar sannsynlighetsovervekt. Har overtredelsen vært grovt uaktsom eller forsettlig, må vilkårene for tilleggsavgift bevises utover enhver rimelig tvil.

Både de objektive og subjektive vilkårene i mval. § 21-3 må være oppfylt for at tilleggsavgift kan ilegges. Beviskravet knytter seg således til begge vilkårene, dvs. faktum, herunder beregningsgrunnlaget og skyldkravet.

Objektive vilkår
Det første vilkåret for bruk av tilleggsavgift er at det rent faktisk foreligger en overtredelse av merverdiavgiftsloven eller tilhørende forskrifter.

Tilleggsavgift kan kun ilegges dersom overtredelsen "har eller kunne ha påført staten tap", jf. mval. § 21-3. Vilkåret er oppfylt dersom overtredelsen objektivt sett har eller kunne ha påført staten tap.

A har ikke vært registrert i merverdiavgiftsregisteret, til tross for at han har drevet næringsvirksomhet i mange år, jf. mval § 2-1 og omsetningen har oversteget kr 50 000. Det er dermed bevist utover enhver rimelig tvil at han ved å ha drevet avgiftspliktig virksomhet uten å ha vært registrert, har påført staten tap, da han blant annet ikke har innbetalt oppkrevd avgift.

Videre anses det bevist utover enhver rimelig tvil at skattyter har unnlatt å beregne utgående mva, slik mval §§ 3-1 og 11-1 krever når det foregår avgiftspliktig virksomhet. Staten har dermed blitt påført et tap.

Det subjektive vilkåret
I tillegg til at overtredelsen har eller kunne ha påført staten tap, må det fra avgiftssubjektets side foreligge forsett eller uaktsomhet for at tilleggsavgift skal kunne anvendes. Ved vurderingen av om tilleggsavgift skal anvendes, er det ikke nødvendig å ta stilling til graden av skyld, så lenge det foreligger uaktsomhet hos avgiftssubjektet. Skyldgraden er imidlertid et forhold av betydning ved fastsettelsen av satsen for tilleggsavgift.

Skyldkravet referer seg kun til overtredelsen av lov eller forskrift, og ikke følgen – "har eller kunne ha påført staten tap".

Det foreligger uaktsomhet når avgiftssubjektet burde forstått at handlingen kunne medføre overtredelse av lov eller forskrift.

Enhver som driver virksomhet plikter å sette seg inn i de regler som gjelder beregning av avgift for sin egen virksomhets del, og en unnlatelse av å søke kunnskap om regelverket, eventuelt unnlate å sørge for å engasjere den nødvendige hjelp, kan i seg selv anses som uaktsomt.

Det foreligger grov uaktsomhet der overtredelsen av lov eller forskrift anses som kvalifisert klanderverdig og avgiftssubjektet er sterkt å bebreide for den manglende aktsomheten. Grov uaktsomhet er typisk aktuelt der det ikke foreligger dokumentasjon for forsettlig overtredelse, men den avgiftspliktige måtte forstå at handlingen/unnlatelsen medførte overtredelse av lov eller forskrift.

Forsett foreligger når avgiftssubjektet er klar over at han har overtrådt loven ved for eksempel enten å ha sendt en uriktig oppgave, eller at han bevisst har unnlatt å sørge for å bli registrert i Merverdiavgiftsregisteret til tross for at han har avgiftspliktig omsetning. Forsett foreligger også når avgiftssubjektet velger å sende inn en oppgave han vet det er en liten, men reell mulighet for at kan inneholde feil, men leverer oppgaven uten å ha forespurt skattekontoret eller redegjort for sin forståelse i oppgaven.

Skattekontoret kom ovenfor til at virksomhetseier hadde overtrådt loven ved å unnlate å registrere seg i merverdiavgiftsregisteret. Dette til tross for at han var en erfaren næringsdrivende som hadde hatt virksomhet innen ulike bransjer tidligere.

Når det gjelder mval § 2-1 om registrering i merverdiavgiftsregisteret må virksomhetseier utover enhver rimelig tvil anses å ha opptrådt forsettlig. Han har gjennom mange år drevet ulike virksomheter som bensinstasjon, Joker-butikk, billakkering og bilsalg. Han må derfor kjenne til reglene om registrering i mva-registeret.

Når det gjelder overtredelse av mval §§ 3-1 og 11-1 anses virksomhetseier også utover enhver rimelig tvil å ha opptrådt forsettlig. Han har gjennom sine tidligere virksomheter blitt kjent med at han skal beregne merverdiavgift av varer og tjenester og ved eventuelle uttak av varer og tjenester.

Unntak fra tilleggsavgift
Mval. § 21-3 er en "kan" bestemmelse. Selv om vilkårene for ileggelse av tilleggsavgift er til stede, betyr ikke det at tilleggsavgift tilsiktes anvendt ved enhver uaktsom overtredelse. Det må vurderes om den aktuelle overtredelsen er så vidt klanderverdig at en reaksjon i form av tilleggsavgift er på sin plass. Det kan således ses bort fra bagatellmessige feil hos det ellers aktsomme og lojale avgiftssubjekt.

Skattekontoret finner ikke at det foreligger omstendigheter i denne saken som berettiger noe unntak for ileggelse av tilleggsavgift. Overtredelsen av regelverket er så klanderverdig at en reaksjon i form av tilleggsavgift skal ilegges.

Satser for tilleggsavgift
Tilleggsavgift kan fastsettes med inntil 100 % av det beløp som er eller kunne vært påført staten tap. Satsen skal vurderes særskilt for det enkelte forhold.

Det følger av Skattedirektoratets retningslinjer av 10. januar 2012 at satsen for tilleggsavgift som hovedregel skal være 20 % der overtredelsen anses som uaktsom. Der avgiftssubjektets overtredelse anses som grovt uaktsom eller forsettlig, skal satsen for tilleggsavgift som hovedregel være 40 % eller 60 %. Satsene ved grov uaktsomhet og forsett er i utgangspunktet de samme. Valget av sats avgjøres ut fra en totalvurdering av avgiftssubjektets forhold, herunder om det foreligger skjerpende omstendigheter.

Skattekontoret kom ovenfor til at virksomhetseier hadde opptrådt forsettlig ved ikke å la seg registrere i merverdiavgiftsmanntallet og heller ikke beregne avgift på alle utgående fakturaer. Det anses også skjerpende at han har oppkrevd merverdiavgift uten å være registrert og at han ikke har ført regnskap for virksomheten.

Ilagt tilleggsavgift
Grunnlaget for tilleggsavgiften er det beløp som skattekontoret utover enhver rimelig tvil kan fastsette etter mval. § 18-1 eller § 18-4 første og andre ledd.

Skattekontoret finner at det for kontrollperioden utenfor enhver rimelig tvil er bevist at virksomheten har unnlatt å innberette netto fastsatt avgift med minst kr 408 837. Overtredelsen av regelverket har vært forsettlig og det ilegges derfor 60 % tilleggsavgift for forholdet, jf. foregående punkt. Ilagt tilleggsavgift for dette forholdet utgjør med dette kr 245 302.

Totalt er det ilagt tilleggsavgift med til sammen kr 245 302."

 

2.3 Klagers merknader

A har ikke knyttet konkrete anførsler til ileggelse av tilleggsavgift. Skattekontoret legger imidlertid til grunn at de anførsler som er gitt i forhold til det materielle spørsmålet bør drøftes opp mot hvorvidt tilleggsavgift skal ilegges.

 

2.4 Skattekontorets vurdering

Etter merverdiavgiftsloven § 21-3 kan tilleggsavgift med inntil 100 % ilegges dersom noen "forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lov eller forskrifter gitt i medhold av loven, og ved det har eller kunne påført staten tap".

Skattekontoret har i sitt vedtak lagt til grunn at det skal ilegges tilleggsavgift med 60 %.

Det fremgår av retningslinjene avgitt av Skattedirektoratet 10. januar 2012 at normalsatsen for tilleggsavgift ved grov uaktsomhet og forsett er 40 % eller 60 %. Retningslinjene innebærer at tilleggsavgift i utgangspunktet ilegges med faste satser på 20, 40 eller 60 %. For at det skal ilegges tilleggsavgift med 40 eller 60 %, må det være bevist ut over enhver rimelig tvil at merverdiavgiftsloven eller forskriften er overtrådt, at staten på grunn av overtredelsen er eller kunne vært påført tap, og at overtredelsen er utført i det minste ved grov uaktsomhet. Også avgiftens størrelse må bevises utover enhver rimelig tvil.

I dette tilfellet har klager ikke registrert sin virksomhet i merverdiavgiftsregisteret og har dermed heller ikke levert omsetningsoppgaver for noen av kontrollårene. Ut fra vurderingen i punkt 1 ovenfor må den aktivitet A har bedrevet anses som avgiftspliktig virksomhet. Skattekontoret mener det bevist utover enhver rimelig tvil at merverdiavgiftsloven er overtrådt, jf mval § 3-1, og at staten har lidd et tap. Når det gjelder skyldkravet, må det for ileggelse av tilleggsavgift med 60 % være bevist utover enhver rimelig tvil at overtredelsen i det minste er utført ved grov uaktsomhet. Det er i skattekontorets vedtak lagt til grunn at A har opptrådt forsettlig.

A har tidligere drevet flere andre virksomheter og har levert omsetningsoppgave for disse. A registrerte virksomheten Klager i Enhetsregisteret i 2000 og har brukt dette navnet på fakturaer. Skattekontoret mener at A visste at den aktivitet/virksomhet han bedrev var avgiftspliktig. Fakturaene er påført organisasjonsnummer og betegnelsen MVA og det er oppgitt merverdiavgift på 13 av fakturaene som er utstedt. Noen av disse er skrevet av A selv. Ut fra opplysninger i åpningsmøtet, hvor skattyter påsto at flere av hans oppdragsgivere laget sine egne fakturaer på vegne av han, legger skattekontoret til grunn at han visste at det også ble ført merverdiavgift på disse fakturaene.

Skattekontoret fastholder at klager har opptrådt forsettlig og at dette er bevist utover enhver rimelig tvil. Det må anses skjerpende at virksomheten har foregått over flere år og at det ikke er ført regnskap eller tatt vare på bilag.

Også beløpet for merverdiavgiften må anses bevist utover enhver rimelig tvil. Skattekontoret har i sitt vedtak lagt til grunn at det fastsatte beløp i sin helhet kan anses bevises utover enhver rimelig tvil.

Fastsettelse av avgiftspliktig omsetning bygger på innskudd på bankkonto som ikke kan henføres til NAV, innskudd fra familie og venner og overføringer mellom egne konti. Det er så trukket ut beløp det foreligger faktura på, samt beløp som gjelder omsetning av bruktbiler. Av resterende innskudd er 60 % ansett som avgiftspliktig omsetning.

Som vurdert i pkt. 1 overfor må alle de summerte innskudd i utgangspunktet anses å relateres til As tjenester. Når man kun medtar 60 % av innskuddene som avgiftspliktig omsetning, utover beløp det foreligger faktura på, må dette anses å være et meget forsiktig beløp. Som opplyst ovenfor er det heller ikke beregnet merverdiavgift på alle fakturaer og dette beløpet overstiger for mye beregnet avgift på grunn av at salgssum for to sannsynlige bruktbiler er tatt med i grunnlaget. På den annen side er det ikke foretatt reduksjon av salgssum til 60 % for de tre bilene som er trukket ut i grunnlaget, slik at de er trukket ut med et for høyt beløp i forhold til at kun 60 % av salgssummen er tatt med som omsetning.

Ut fra de foreliggende opplysninger fastholder skattekontoret at beløpene må anses bevist utover enhver rimelig tvil.

Skattekontoret finner på dette grunnlag å innstille på å fastholde at det er grunnlag for ilegge tilleggsavgift med 60 %.

 

Skattekontorets innstilling til vedtak

Skattekontoret foreslår etter dette at det fattes slikt

 

V e d t a k:

 

Den påklagede del av etterberegningen stadfestes.

 

KLAGENEMNDAS AVGJØRELSE:

 

Nemndas medlem Frøystad har avgitt slikt votum:

 

"Uenig. Jeg kan ikke se at man har gjort en tilfredsstillende vurdering av hva som utgjør selve formidlingstjenesten, hva som er betaling for selve reparasjonen og hva som er transport. Klassifisering av tjenestene vil ha betydning for om og hvor det skal beregnes mva og med hvilke beløp.

Reparasjon av gjenstander er en typisk stedbundet tjeneste, som gjør at den er avgiftspliktig der den utføres – i dette tilfelle i Polen. Formidling i Norge av reparasjonstjenester som utføres i utlandet er avgiftspliktig.

Skattekontoret har skrevet at transportunntaket ikke kommer til anvendelse fordi transporten er en del av reparasjonen. Jeg er ikke enig i standpunktet fordi man ved sammensatte ytelser som hovedregel må vurdere hvert element separat. Skulle man legge til grunn skattekontorets syn om at transporten inngår i reparasjonstjenesten ville transporten omfattes av polske mva-regler og ikke norske, fordi reparasjonen foregår i Polen.

Jeg er uenig i skjønnsutøvelsen ved at det med henvisning til manglende bilag og formalbestemmelsen i mval. § 15-10 (1) ikke er tatt høyde for inngående mva. Skjønnsutøvelsen skal baseres på hva som er sannsynlig. Skattekontoret har ikke sannsynliggjort at virksomheten ikke har pådratt seg inngående merverdiavgift på kostnader i Norge.

Vurderingen av vennetjenester synes også å være uriktig da slike tjenester vil være uttakspliktige.

Det skurrer også for meg når grunnlaget for vedtaket er utpreget skjønnsmessig, men man bruker normen "bevist utover enhver rimelig tvil" når det ilegges straffesanksjon i form av tilleggsavgift.

Etter mitt syn er vedtaket beheftet med mangler som gjør at det bør oppheves og fattes nytt vedtak."

 

Nemndas medlem Hines Grape sluttet seg til Frøystad sitt votum.

Nemndas medlemmer Rivedal, Ongre og Stenhamar sluttet seg til skattekontorets innstilling.

Det ble etter dette fattet slikt

 

V e d t a k:

 

Som innstilt.