Klagenemnda for merverdiavgift

KMVA 8803 Mval. § 18-1

  • Publisert:
  • Avgitt 19.06.2016
Saksnummer KMVA 8803

Klagenemndas avgjørelse av 20. juni 2016

Klagedato: 14. august 2015.

Klagenemnda stadfestet enstemmig innstillingen.

Saken gjelder: Etterberegning av utgående merverdiavgift i forbindelse med bokettersyn.

Påklaget beløp utgjør kr 42 439.

Stikkord: Utgående avgift – uteholdt omsetning

Bransje: Næringskode 47.912 Postordre/Internett handel med tekstiler, utstyrsvarer, klær osv. 

Mval.: § 18-1

KLAGENEMNDA FOR MERVERDIAVGIFT

Avgjørelse i møte 20. juni 2016 i sak KMVA 8803 - Klager.

Skatt x har avgitt slik

I n n s t i l l i n g:

Enkeltpersonforetaket Klager, org.nr. xxx xxx xxx ble registrert i Enhetsregisteret 15. juni 2006.

 

Selskapet ble registrert i Merverdiavgiftsregisteret 18.03.2009.

 

På bakgrunn av bokettersyn for årene 2010 – 2012, jf. bokettersynsrapport av 23.06.2014, fattet skattekontoret den 28.04.2015 vedtak om etterberegning av merverdiavgift med totalt kr 281 165, økt utgående avgift kr 209 910 og redusert inngående avgift kr 71 255.

 

Klage fra virksomheten, ved A, er datert 14.08.2015. Foreløpig klage var datert 18.05.2015. Klagefristen er således overholdt.

 

Det ble med bakgrunn i klagen og innsendte bilag fattet endringsvedtak 17.02.2016.

Det ble med bakgrunn i innsendte merknader til innstilling skatteklagenemnd fattet nytt endringsvedtak 27.04.2016.

 

Påklaget beløp utgjør etter dette:

 

2010

2011

2012

Sum

Fastsatt utg.avg. i vedtak

181 244

188 295

177 689

547 228

Påstand klage

155 045

174 478

175 266

504 789

Påklaget beløp

26 199

13 817

2 423

42 439

 

Saken er ikke innbrakt for domstolene.

 

Kopi av følgende dokumenter er vedlagt innstillingen:

Dok.nr.

Dokument

Dato

1

Rapport etter stedlig kontroll

23.06.2014

2

Varsel om endring av ligning og etterberegning av merverdiavgift for inntektsårene 2005 - 2011

26.06.2014

3

Svar på henvendelse

20.08.2014

4

Skattekontorets vedtak om endring av ligningen for inntektsårene 2010 - 2012

03.03.2015

5

Nytt varsel

13.04.2015

6

Nytt vedtak om endring av ligningen for inntektsårene 2010 - 2012

28.04.2015

7

Foreløpig klage

18.05.2015

8

Skattekontorets brev vedrørende foreløpig klage

03.06.2015

9

Klage på skattekontorets vedtak

14.08.2015

10

Bekreftelse mottatt klage

18.09.2015

11

Svar på innstilling til skatteklagenemnd

25.01.2016

12

Henvendelse fra revisor

26.01.2016

13

Mail vedrørende utsatt svarfrist

08.02.2016

14

Minkingsvedtak

17.02.2016

15

Merknader til endringsvedtak inngående mva

03.03.2016

16

Svar på henvendelse

10.03.2016

17

Henvendelse fra revisor

29.03.2016

18

Svar på henvendelse

29.03.2016

19

Henvendelse fra innehaver

30.03.2016

20

Minkingsvedtak

27.04.2016

Klagen gjelder

Klagen omfatter følgende forhold:

Skjønnsmessig fastsettelse av utgående avgift.

Sakens faktum

Virksomheten har i kontrollperioden drevet med salg av, i hovedsak, barneklær fra nettsiden adorables.no, og har benyttet en rekke forskjellige nettbaserte salgskanaler.

 

Enkeltpersonforetaket Klager, org.nr. xxx xxx xxx ble registrert i Enhetsregisteret 15. juni 2006 med næringskode 47.912 Postordre/Internett handel med tekstiler, utstyrsvarer, klær osv.

 

Alle oppgaver i kontrollperioden unntatt to terminer i 2011 er levert for sent. Grunnlaget for utgående avgift og beløpet for inngående avgift ble for den enkelte termin fastsatt/oppgitt til:

Oppgaver og fastsettelser:

2010

Termin 1

Termin 2

Termin 3

Termin 4

Termin 5

Termin 6

Sum

Fastsatt/oppgitt gr. lag avg.fri oms.

0

0

0

0

0

0

0

Fastsatt/oppgitt gr. lag utg. mva

74 643

75 500

114 370

79 532

129 200

151 036

624 281

Fastsatt/oppgitt utg. mva

18 661

18 875

28 592

19 883

32 300

37 759

156 070

Fastsatt/oppgitt beløp inng. mva

7 604

21 199

15 803

3 952

9 573

15 006

73 137

Ilagt tilleggsavgift

 

 

 

590

960

 

1 550

               

2011

Termin 1

Termin 2

Termin 3

Termin 4

Termin 5

Termin 6

Sum

Fastsatt/oppgitt gr. lag avg.fri oms.

0

0

0

0

0

0

0

Fastsatt/oppgitt gr. lag utg. mva

65 365

116 793

54 838

71 754

51 825

79 093

439 668

Fastsatt/oppgitt utg. mva

16 341

29 198

13 710

17 939

12 956

19 773

109 917

Fastsatt/oppgitt beløp inng. mva

17 169

23 579

6 080

14 191

6 547

2 325

69 891

Ilagt tilleggsavgift

 

870

 

 

 

 

870

               

2012

Termin 1

Termin 2

Termin 3

Termin 4

Termin 5

Termin 6

Sum

Fastsatt/oppgitt gr. lag avg.fri oms.

1 806

0

0

0

0

0

1 806

Fastsatt/oppgitt gr. lag utg. mva

69 274

85 381

57 299

20 786

33 198

15 296

281 234

Fastsatt/oppgitt utg. mva

17 318

21 345

14 325

5 196

8 300

3 824

70 308

Fastsatt/oppgitt beløp inng. mva

6 659

9 137

4 870

2 422

12 322

4 526

39 936

Ilagt tilleggsavgift

 

640

430

250

 

 

1 320

Skatt øst gjennomførte i perioden oktober 2013 – april 2014 bokettersyn hos Klager for inntektsårene 2010 – 2012. Kontrollen resulterte i rapport datert 23.06.2014.

 

Det var ikke ført regnskap for virksomheten for noen av årene. Det ble på åpningsmøte 13.11.2013 innlevert 5 esker og 2 ringpermer med usorterte bilag. Dette ble returnert for sortering og systematisering med henvisning til bokføringsloven § 10.

 

Virksomheten innleverte regnskapsmaterialet på nytt til avtalt tid. Bilagene var arkivert i permer, men var ikke fortløpende arkivert etter dato og fakturanummer. En «standardrapport» var vedlagt for 2011 og 2012. Den 08.05.2014 mottok skattekontoret salgsdokumentasjon for mai – oktober 2012.

 

Virksomheten har oppgitt følgende totale omsetning hhv ved innlevering av omsetningsoppgaver og under ettersynet:

Påstand

2 010

2 011

2 012

Sum

Omsetningsoppgave

624 281

439 668

281 234

1 345 183

brev 15.02.2014

 

250 694

281 236

 

 Det har vært nødvendig å innhente oppgaver fra bankforbindelser for å få oversikt over omsetning og kostnader.

 

Tallene i innsendte merverdiavgiftsoppgaver (og næringsoppgaver) stemte ikke med det som ble summert ut fra bilag som ble fremlagt eller fra opplysninger på bankutskrifter.

 

Det har ikke vært mulig å avstemme oppgitte omsetningstall i de innsendte oppgaver, da det ikke forelå fullstendig salgsdokumentasjon for noen av årene. Det ble også benyttet flere ulike serienummer på fakturaer til kunder, og salgsdokumentasjonen hadde flere huller i nummerrekkefølgen.

 

En betydelig mengde innbetalinger fra kunder var gjort til norske bankkonti som virksomheten benytter. I tillegg var store deler av innskuddene til konti i norske banker overføringer fra konto som virksomheten har hos Paypal i utlandet.

 

Oversikt over kjøp av varer for de kontrollerte årene ble under kontrollen sammensatt ved summering og oppstilling med bakgrunn av fremlagte bilag, bankoverføringer og verifisering gjennom tolletatens Twinn-register som viser hva som faktisk er innfortollet fra utenlandske leverandører. Varetellingslister er ikke utarbeidet for noen av årene.

 

Andre virksomhetsrelaterte kostnader ble på samme måte vurdert utifra fremlagte bilag, bankutskrifter og opplysninger forøvrig.

 

Bokettersynet har avdekket at virksomheten har hatt avgiftspliktig omsetning som ikke er innrapportert.

 

Virksomheten ble varslet om etterberegning av merverdiavgift og endring av næringsinntekt den 26.06.2014 , med fordeling av næringsinntekt mellom ektefellene. Det ble varslet om at ileggelse av tilleggsavgift og tilleggsskatt ville bli vurdert. Det ble også varslet om at skattekontoret ville vurdere anmeldelse for overtredelsene.

 

Innehaver sendte den 20.08.2014 en mail til kontrollør, hvor hun opplyser at hun har fått seg regnskapsfører, og at «...I found more papers, receips etc. For 2010, 2011 and 2012, should I send these to you or not?» Skattekontoret svarte på denne mailen den 21.08.2014, og opplyste at dersom «...more papers...» skal vurderes ifht de varslede endringer, så må de ha en klar relevans ifht endringsbeløp og beregninger og opplysninger som varslet bygger på.

 

Det ble ikke mottatt tilsvar, og vedtak ble fattet 03.03.2015. Det ble ikke ilagt tilleggsavgift i saken.

 

Det ble gjort en ny vurdering i forhold til fordeling av inntekt fra enkeltpersonforetak. A ble da ansett å være hovedutøver av næringsvirksomheten, og det ble på bakgrunn av dette den 13.04.2015 sendt ut nytt varsel. Det ble ikke mottatt tilsvar, og nytt vedtak ble fattet 28.04.2015.

 

Under klagebehandlingen er det i skattekontorets vedtak datert 28.04.2015 funnet feil i tallmaterialet for 2010. Riktige tall for 2010 er:

 

2010

oppgitt omsetning

624 281

endring omsetning

100 696

skjønn avg.pl oms

724 977

 

 

oppgitt utg.avg.

156 070

endring utg.avg.

25 174

skjønn utg.avg.

181 244

På side 1 er etterberegnet avgift oppgitt til kr 282 187, mens på side 18 er etterberegnet avgift oppgitt til kr 281 165. Det ble faktisk etterberegnet kr 24 157 i utgående avgift for 2010, men er på side 15 i vedtaket oppgitt å utgjøre kr 25 179. (Differansen på kr 5 i forhold til tabellen skyldes en regnefeil i vedtaket). Dette endres ikke da det er til avgiftspliktiges gunst.

Skattekontorets vedtak og begrunnelse

Fra vedtaket side 1 hitsettes:

"Skattekontoret har endret ligningen og netto merverdiavgift for inntektsårene 2010 - 2012 slik:

* Personinntekt er økt med tilsammen kr. 1.106.155

* Alminnelig inntekt er økt med tilsammen kr. 1.182.155

* Det er etterberegnet netto merverdiavgift med tilsammen kr. 282.187"

 

Fra vedtaket side 10 - 12 hitsettes:

"Det er fra bankkonti registrert innbetalinger fra kunder på tilsammen følgende beløp for kontrollperioden:

 

Bank

Konto-nr.

Innehaver

2010

2011

2012

Skandiabanken

Skandiabanken

DNB ASA

DNB ASA

DNB ASA

Sum innbet. bank

Herav fra Paypal

9713.34.XX

9713.34.X

539.37.XXX

1503.20.XXX

539.77.X

A

A

B og A

B og A

B

25 041

703 882

96 563

0

0

825 486

181 799

42 557 126 382

36 515

737 153

5 795

948 402

298 938

33 757

180 265

48 310

533 486

1 668

797 486

308 537

 

 

Utover disse beløp fremgår det av utskriftene fra Paypal at det fra kunder er innbetalt større beløp enn det som er overført til norsk konto, og som pr. utgang av det enkelte inntektsår fremdeles står til disposisjon i Paypal.

 

Samlet utgjør gjenstående beløp følgende:

År

2010

2011

2012

Innbetalt Paypal

267 534

297 007

404 487

Overført norsk konto

181 799

298 938

308 537

Gjenstående Paypal

85 735

-1930

95 950

 

 

Beløpene representerer i realiteten virksomhetsomsetning på lik linje med øvrige innbetalinger og hjemtatte beløp.

 

Det er også solgt varer via andre salgskanaler, og kontrollen har vist at salg også har skjedd via nettstedet QXL. Som nevnt over dreier det seg iflg. A i disse tilfeller kun om salg av brukte/ukurante klær.

 

Det er ifbm. oppstart av kontrollen opplyst at det ikke har forekommet kontantsalg av varer fra virksomhetens adresse, men at det er tatt ut noen varer.

 

Det er ikke usannsynlig at adorables.no har hatt et lite marked også for lett brukte/prøvde klær, og at kunder på den måten selv har kunnet bestemme hva de vil betale gjennom auksjonspris.

 

Det er heller ikke helt usannsynlig at noen av klærne faktisk bare har blitt brukt eller prøvet i kort tid, og at det derfor - som omtalt, også kan ha blitt solgt noen klær som A's barn har prøvet ut/brukt.

 

Det er ikke ført noen oversikter som viser hvilke beløp et slikt salg utgjør, og Skattekontoret legger derfor til grunn at dette må fastsettes skjønnsmessig som uttak for det enkelte år.

 

Følgende beløp er registrert som oppgjør fra QXL for salg av varer i kontrollperioden:

 

QXL.no

2010

2011

2012

sum

Auction sold

8 894

7 529

15 428

31 852

 

 

Skattekontoret legger også til grunn at uttak faktisk må ha skjedd, idet de klær som hevdes å være solgt som brukte er en del av varesortimentet. Det er imidlertid ikke registrert noen bokføring eller annen regnskapsmessig behandling av slikt uttak.

 

Varer kjøpes inn direkte ihht. bestillinger fra kunder, og det er opplyst at enkelte varer viser seg å være ukurante. Det er videre opplyst at slike varer også selges på QXL, men omfanget er ikke nærmere verifisert.

 

Skattekontoret legger til grunn at uttaksverdien for brukte klær og salgsverdien for ukurante klær fastsettes skjønnsmessig til ca 50% av det samlede salget gjennom QXL, og at dette skjønnsmessig kan utgjøre maks. kr. 5.000 pr. år.

 

Det er registrert "oppmøte" som tekst på en mengde av de utgående fakturaer som er fremlagt. Det er uklart om denne teksten i realiteten innebærer at kunde har betalt kontant ved oppmøte eller om det kan være at varene er hentet og kunde har fått med faktura for senere betaling via bank. Flere av virksomhetens kunder synes å ha adresser i området der virksomheten drives og lagrene finnes, og beløpene ihht. nevnte fakturaer er i mange tilfeller relativt små.

 

Skattekontorets mener at disse forhold kan tyde på at noe kontantsalg har forekommet, men dette kan ikke fastslås med sikkerhet.

 

Som en skjønnsmessig vurdering velger Skattekontoret å unnlate tillegg for slikt eventuelt salg.

 

Skattekontoret legger derfor til grunn at de foran omtalte beløp hentet fra virksomhetens bankkonti representerer omsetning, og at beløpene ihht. disse må ansees å utgjøre et minimum av omsetning.

 

Beløpene utgjør oppkrevet vederlag for varer, og ansees således å være omsetning inkl. merverdiavgift. Når merverdiavgiften hensyntas, så fremkommer følgende beløp som Skattekontoret mener må legges til grunn som nettomsetning i virksomheten eks. mva:

 

År

2010

2011

2012

Betalt inn fra kunder

825 486

948 402

797 486

Paypal ikke overført norsk bank

85 735

- 1 930

95 950

Sum omsetning

911 221

946 472

893 436

Salg/uttak brukte/ukurante klær skjønnsmessig

5 000

5 000

5 000

Virksomhetens omsetning/vederlag

906 221

941 472

888 436

Merverdiavgift

181 224

188 294

177 687

Netto-omsetning eks. mva

724 997

753 178

710 749

 

På bakgrunn av de opplysningene som er fremkommet gjennom kontrollen legger Skattekontoret til grunn at virksomhetens omsetning eks. mva fastsettes til henholdsvis kr 724.997, kr 753.178 og kr. 710.749 for inntektsårene 2010, 2011 og 2012."

 

Fra vedtaket side 15 - 18 hitsettes:

 

"Merverdiavgift

Virksomheten har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret for 2010, 2011 og 2012. Det er levert omsetningsoppgaver for alle terminer.

 

Det er imidlertid under bokettersynet påvist at virksomheten har hatt omsetning knyttet til utøvelse av avgiftspliktig virksomhet i 2010, 2011 og 2012 som ikke fremgår av innsendte omsetningsoppgaver.

Det vises til de forhold som er påvist gjennom kontrollen og som er lagt til grunn ovenfor ved vurdering av skjønnsadgang etter ligningsloven § 8-2 nr. 1.

 

Det er ved skjønnsutøvelsen under avsnittet «ligning» lagt til grunn at virksomheten har hatt en omsetning som ikke er oppgitt til beskatning som utgjør henh.vis kr. 100.716, kr. 313.510 og kr. 429.515 for årene 2010, 2011 og 2012.

 

Skattekontoret legger til grunn at vilkårene i merverdiavgiftsloven § 18-1 (1) bokstav b er oppfylt.

 

Skjønnsutøvelse

Skattekontoret skal etter en samlet og fri bevisbedømmelse finne frem til det mest sannsynlige beregningsgrunnlaget for utgående avgift og beløpet for inngående avgift.

 

Omsetning

Bokettersynet har påvist at virksomheten omsetter barneklær 0-7 år – mest jenteklær, brudepikekjoler, penkjoler etc., men har også et utvalg av dameklær, sminkevesker, neglelakk, hårpynt, smykker, klokker accessories og kosmetikk etc. etc. Dette er avgiftspliktig omsetning, jf. merverdiavgiftsloven § 3-1.

 

Det er ved skjønnsutøvelse under avsnittet ligning lagt til grunn at virksomheten har hatt en omsetning på henholdsvis kr 724.997, kr. 753.178 og kr 710.749 for årene 2010, 2011 og 2012. Det vises til denne vurderingen.

 

Omsetningen er i sin helhet avgiftspliktig etter merverdiavgiftsloven § 3-1.

 

Skattekontoret legger til grunn at grunnlaget for beregning av utgående merverdiavgift totalt økes med henholdsvis kr. 100.716, kr. 313.510 og kr. 429.515 for årene 2010, 2011 og 2012.

 

Utgående merverdiavgift utgjør henholdsvis kr 25.179, kr. 78.377 og kr. 107.378 for årene 2010, 2011 og 2012.

 

Fastsettelse fordelt pr. termin fremgår av tabell nedenfor.

 

Kostnader

Etter merverdiavgiftsloven § 8-1 har et registrert avgiftssubjekt rett til fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser av varer og tjenester som er til bruk i den registrerte virksomheten.

 

Skattekontoret har ingen regnskapsført eller samlet dokumentasjon for hvilke beløp virksomheten har betalt i merverdiavgift på varer og tjenester til bruk i virksomheten for årene 2010, 2011 og 2012, idet det ikke er ført regnskap for virksomheten i perioden. Skattekontoret finner det imidlertid sannsynlig at det er påløpt en rekke kostnader med fradragsrett for inngående avgift til utgifter – slik disse også er omtalt over under ligning – se avsnittet «skjønnsutøvelse – kostnader».

 

Kostnader til både varekjøp og øvrige utgifter er summert og vurdert så langt det har vært mulig, og inngående avgift er vurdert mht. fradragsrett - både ut fra hva som faktisk fremgår av bilagene og ihht. fradragsretten og hvorvidt den er i behold eller avskåret ift. mval. § 8-1. Bestemmelsen i § 8-1 er hovedregelen mht. fradragsrett for inngående avgift, og vurderingstemaet etter denne er hvorvidt anskaffelsene er "til bruk" i den avgiftspliktige virksomheten eller ikke. Bl.a. faller avgift påløpt ifbm. private kostnader utenfor.

 

Merverdiavgiftsoppgavene som er innsendt viser betydelig større beløp som inngående avgift enn det Skattekontoret kan se at det er fradragsrett for etter vurdering av bilag og ovennevnte bestemmelse. Regnskap som grunnlag for de innsendte oppgaver er som nevnt ikke fremlagt, men Skattekontoret legger til grunn at differansene mellom oppgitt og faktisk fradragsberettiget avgift i sin helhet skyldes beløp som kan henføres til private/ikke virksomhetsrelaterte utgifter. Disse beløpene fremgår samlet som "Differanse" av nedenstående tabell.

 

Den inngående merverdiavgift som er betalt og for alle årene verifisert mht. å være virksomhetsrelatert, er dokumentert som betalt via bank. Avgiften ansees således fradragsberettiget ift. bestemmelsen i mva.lovens § 8-8.

 

Samlet fastsettes inngående merverdiavgift skjønnsmessig til:

 

År

2010

2011

2012

Sum inngående avgift ihht. Twinn

26 205

9 403

4 173

+ Sum inng. avgift ihht. bilag

8 279

17 514

46 136

= Sum fradragsberettiget inng. avgift

34 484

26 917

50 309

       

Fradragsført inng.avgift ihht. oppgaver

73 137

69 891

39 936

- Sum fradragsberettiget inng. avgift

34 484

26 917

50 309

=Differanse tilbakeføres

38 653

42 974

+10 373

 

 

Skattekontoret legger til grunn at beløpet for inngående merverdiavgift tilbakeføres med/økes med henholdsviskr 38 653, kr 42.974 og +kr 10 373 for årene 2010, 2011 og 2012. Fastsettelse fordelt pr. termin fremgår av tabell nedenfor.

 

Fastsettelse av skyldig merverdiavgift

Skattekontoret legger til grunn at det etterberegnes merverdiavgift som følger:

År 2010

Termin 1

Termin 2

Termin 3

Termin 4

Termin 5

Termin 6

Sum

Endring grunnlag utgående mva

-4 435

10 836

7 904

107 391

-17 140

-3 840

100 716

Endring utgående mva

-1 108

2 709

1 976

25 825

-4 285

- 960

25 179

Endring inngående mva

-5 422

-11 209

-3 998

-1 993

-6 060

-9 971

-38 653

Netto etterberegnet

4 314

13 918

5 974

27 818

1 775

9 011

62 810

               

År 2011

Termin 1

Termin 2

Termin 3

Termin 4

Termin 5

Termin 6

Sum

Endring grunnlag utgående mva

55 044

-2 945

63 327

48 332

41 288

108 464

313 510

Endring utgående mva

13 761

-736

15 830

12 083

10 322

27 116

78 376

Endring inngående mva

-10 492

-20 717

-1467

-13 564

-3 638

6 904

- 42 974

Netto etterberegnet

24 253

19 981

17 297

25 647

13 960

20 212

121 350

               

År 2012

Termin 1

Termin 2

Termin 3

Termin 4

Termin 5

Termin 6

Sum

Endring grunnlag utgående mva

59 398

33 082

97 040

129 437

39 407

71 151

429 515

Endring utgående mva

14 849

8 270

24 260

32 359

9 852

17 787

107 378

Endring inngående mva

1 239

7 107

6 835

4 343

-7 971

-1 181

10 373

Netto etterberegnet

13 610

1 163

17 425

28 016

17 823

18 968

97 005

 

Renter

Det skal beregnes rente etter skattebetalingsloven § 11-2 av økning i avgift som fastsettes ved vedtak om endring etter mval. § 18-1 (1) bokstav b. Renten er beregnet fra forfallstidspunktet for kravet etter skattebetalingsloven § 10-30, fram til det treffes vedtak om endring. Rentesatsen er regulert i skattebetalingsloven § 11-6 (2). Rentesatsen for rente etter § 11-2 tilsvarer den pengepolitiske styringsrenten fastsatt av Norges Bank per 1. januar det aktuelle året, tillagt ett prosentpoeng.

 

Konklusjon:

 

Ligning:

2010

 

A:

Alminnelig inntekt økes med kr 516.617, fra kr 58.043 til kr 574.670.

Personinntekt næring økes med kr 440.617 fra kr 143.387 til kr 584.004

2011

A:

Alminnelig inntekt økes med kr 317.331, fra kr 9.882 til kr 327.213

Personinntekt næring økes med kr 317.331, fra kr 69.299 til kr 386.630

 

2012

A:

Alminnelig inntekt økes med kr 348.207, fra kr 40.011 til kr 388.218

Personinntekt næring økes med kr 348.207, fra kr 41.425 til kr 389.632.

Merverdiavgift:

2010, 2011 og 2012

Det etterberegnes utgående merverdiavgift med kr . 209.910

Det etterberegnes inngående merverdiavgift med kr. 71.255.

Det etterberegnes netto merverdiavgift med til sammen kr 281.165. Fordeling pr. termin fremgår av tabell ovenfor."

 

Merknad

Skattekontoret har ved forberedelsen av saken sendt innstillingen på innsyn 08.12.2015. Det vises til anmerkning vedrørende korrespondanse etter at innstillingen ble sendt på innsyn: se sist under punktet Skattekontorets vurdering av klagen.

 

Klagers innsigelser

 

Virksomheten har inngitt klage på skattekontorets vedtak.

 

Foreløpig klage datert 18.05.2015

Det anføres at vedtaket, etter innehavers mening, er dårlig dokumentert og inneholder feil. Det benektes ikke at regnskapsføringen er mangelfull, og at personinntekt kan være høyere enn opprinnelig opplyst. Det anføres at skatteetatens estimater for personinntekt er urimelig høye.

 

Virksomheten er av den oppfatning at skatteetaten i sitt vedtak har sett bort fra utgiftsposter som åpenbart er foretaksrelatert, f.eks leie av lager, betaling for domenenavn og innkjøp fra leverandør.

 

Det vises i klagen til at virksomheten opplyste skatteetaten at alle bilag ikke var tatt med for kontroll, bla for 2010, og at svaret var at saksbehandlingen var ferdig. Det anføres videre at skattekontoret etter denne henvendelsen gjorde endringer i saken.

 

Det bes om at skatteetaten legger frem en detaljert dokumentasjon på behandlingen og hvordan de har kommet fram til sitt resultat. Dokumentasjonen som er lagt fram i vedtaket er dårlig presentert, uoversiktlig og inneholder en mengde feil.

 

Fra klagen hitsettes:

"Så langt jeg kan se, baserer den for en stor del sine konklusjoner på antagelser og "synsing". Det er også dratt inn endel personlige saker og forhold i rapporten, dette er forhold som er fullstendig uvedkommende for bedriftens drift og økonomiske forhold. Skatteetaten utviser etter min mening dårlig dømmekraft i sin saksbehandling ved å basere sine konklusjoner på spekulasjoner, samt å involvere private forhold som poenger i saksbehandlingen."

 

Klager anfører at en stor del av innkjøpene i perioden 2010 – 2012 ble foretatt fra B sin konto, da innehaver ikke hadde betalingskort. Det er usikkert om disse innkjøpene er kommet med i skatteetatens beregning.

 

Virksomheten vil gå gjennom samtlige bilag i samarbeid med regnskapsfører for å få dokumentert inntekter og kostnader på en ordentlig måte.

 

Klage datert 14.08.2015

Virksomheten har i forbindelse med klagen levert inn 18 permer, sortert med en termin i hver perm. Det var lagt ved kopi av omsetningsoppgave og resultatoversikt.

 

Av innsendte resultatoversikt framkommer følgende påstand:

 

2010

2011

2012

Avgiftspliktig omsetning

620 189

697 920

701 079

Avgiftsfri omsetning

1 952

6 161

2 336

Total omsetning

622 141

704 080

703 415

Kostnader

688 434

630 831

370 981

Sum

-66 293

73 249

332 434

Rentekostnad

6 314

9 344

1 141

Resultat

-72 607

63 905

331 293

 

 

Summering av innsendte omsetningsoppgaver viser følgende påstand utgående avgift:

 

1.termin

2.termin

3. termin

4. termin

5. termin

6. termin

Sum

Sum utg.avg. 2010

18 821

16 386

28 592

21 361

34 311

35 574

155 045

Sum utg.avg. 2011

22 385

27 935

28 519

21 385

31 392

42 862

174 478

Sum utg.avg. 2012

33 450

38 855

30 178

13 517

21 485

37 781

175 266

 

 

Summering av innsendte omsetningsoppgaver viser følgende påstand inng. avgift:

 

1.termin

2.termin

3. termin

4. termin

5. termin

6. termin

Sum

Sum inng. avg. 2010

11 590

26 133

23 015

17 234

15 015

13 039

106 026

Sum inng. avg. 2011

19 375

25 818

11 878

17 033

15 934

16 659

106 697

Sum inng. avg. 2012

8 601

16 020

11 011

8 673

5 403

4 158

53 866

 

 

Det anføres at virksomheten fikk egen driftskonto i 2011, men at varer og utgifter ble betalt via B sin bankkonto fram til 2012. Varekjøp er også betalt med kredittkort.

 

Innehaver har ikke førerkort, så all varehenting og andre bil-relaterte oppgaver utføres av B, blant annet varehenting hos Selskap 1. Virksomheten har 2 kundekontoer hos Selskap 1, som tildels er brukt overlappende.

 

Klager anfører at de enkelte ganger har hatt behov for å ta med barna i forbindelse med varehenting, men at dette ikke dreier seg om "harrytur" til Sverige. Bensin- og fergeutgifter er skrevet opp, men ikke km.

 

Det anføres at virksomheten hadde et lager i C, og at det er ført opp reiseutgifter i forbindelse med varehenting. Det er ikke ført kjørebok, men utgifter til bensin ol er notert ned.

 

Det anføres videre at alle utgifter er i norske kroner, basert på vekslingskurs den dagen transaksjonen ble gjort. Skattekontoret har omregnet en del av disse belastningene med en vesentlig dårligere kurs enn hva realiteten var.

 

Det anføres til slutt at det manglet en rekke bilag fra varekjøp i det regnskaps-materialet som var innlevert til skatteetaten. Deriblant var varekjøp fra Selskap 2 ikke tatt med. Da dette ble oppdaget kontaktet innehaver skattekontoret, som svarte at det dessverre ikke var mulig å sende inn ytterligere informasjon.

 

 

 

Skattekontorets vurdering av klagen

 

Det er på det rene at enkeltpersonforetaket Klager, org.nr. xxx xxx xxx driver avgiftspliktig virksomhet.

 

Etter merverdiavgiftsloven § 3-1 (1) skal det beregnes merverdiavgift ved omsetning av varer og tjenester.

 

Etter mval § 18-1 nr. 1 bokstav b kan avgiftsmyndighetene fastsette beregningsgrunnlaget for utgående merverdiavgift og beløpet for inngående merverdiavgift ved skjønn, herunder rette feil i et avgiftsoppgjør, når mottatt omsetningsoppgave er uriktig eller ufullstendig eller bygger på regnskap som ikke er ført i samsvar med gjeldende regnskapslovgivning.

 

Skattekontoret skal etter en samlet og fri bevisbedømmelse finne frem til det mest sannsynlige beregningsgrunnlaget for utgående avgift og beløpet for inngående avgift. Klager anfører at vedtaket er dårlig dokumentert og inneholder feil. Det anføres videre at konklusjoner for en stor del er basert på antagelser og synsing. Det bes i klagen om en detaljert dokumentasjon på behandlingen og hvordan resultatet har framkommet.

 

Skattekontoret bemerker at skjønnsberegningen i vedtaket er foretatt med utgangspunkt i det virksomheten selv har levert inn av bilag og dokumentasjon, samt bankutskrifter og andre relevante opplysninger som foreligger.

 

Klager anfører videre at skatteetaten utviser dårlig dømmekraft ved å basere sine konklusjoner på spekulasjoner, samt å involvere private forhold i saksbehandlingen.

 

Skattekontoret legger til grunn at private forhold dreier seg om opplysninger om ektefelle. Det er som nevnt virksomhetens egne opplysninger som ligger til grunn for skjønnsberegningen. Skattekontoret viser til at B har vært involvert under kontrollen i forbindelse med møte og telefonsamtale med skatteetaten. Det vises også til at virksomheten bruker bankkonti som tilhører innehaver og/eller B. Virksomheten ble først vurdert som felles bedrift, hvorpå begge ektefeller ble varslet om endring. Etter en ny vurdering ble A varslet om at hun ble ansett å være hovedutøver av næringsvirksomheten. Det kan videre nevnes at begge ektefeller under kontrollen har gitt lite konkrete svar på spørsmål om realiteten i forhold til deltakelse i virksomheten. B har opplyst at han bare hjalp til i virksomheten innimellom.

Omsetning/utgående avgift

Bokettersynet viste at omsetning er vesentlig høyere enn opplyst i avgiftsoppgavene. Skattekontorets skjønnsberegning bygger på innbetalinger som fremkommer av kontoutskriftene, samt innbetalinger til Paypal. Det er hensyntatt identifiserte kreditnotaer. I tvilstilfeller er det lagt til grunn at innbetalingene ikke er omsetning.

 

Innbetalinger fra kunder, som framkommer på bankkontoer tilhørende innehaver og/eller ektefelle, ble summert for det enkelte år. Utskriftene fra Paypal viser at kunder har innbetalt større beløp enn det som er overført til norsk konto. Utestående hos Paypal ble derfor lagt til. Omsetning er videre redusert med kr 5 000 hvert år for og hensynta salg/uttak av brukte/ukurante klær.

 

Skjønnsberegnet omsetning:

Skjønn

2010

2011

2012

Sum

Bank

825 486

948 402

797 486

2 571 374

Paypal

85 735

-1 930

95 950

179 755

Brukte/ukurante

-5 000

-5 000

-5 000

-15 000

Brutto oms

906 221

941 472

888 436

2 736 129

Mva ')

181 244

188 294

177 687

547 226

Netto oms

724 977

753 178

710 749

2 188 903

Innrapportert

624 281

439 668

281 234

1 345 183

Endring gr.lag utg.avg.

100 696

313 510

429 515

843 720

 

 

Skjønnsberegnet utgående merverdiavgift:

 

2010

2011

2012

Sum

oppgitt omsetning

624 281

439 668

281 234

1 345 183

endring omsetning

100 696

313 510

429 515

843 721

skjønn avg.pl oms

724 977

753 178

710 749

2 188 904

 

 

 

 

 

oppgitt utg.avg.

156 070

109 917

70 309

336 296

endring utg.avg.

25 174

78 376

107 379

210 929

skjønn utg.avg.

181 244

188 295

177 687

547 226

 

 

Det er i forbindelse med klagen sendt inn 18 permer med bilag sortert på terminer, en termin pr perm. I hver perm ligger utskrift av omsetningsoppgave, samt resultatoversikt pr termin.

 

Virksomhetens påstand i klagen:

 

2010

2011

2012

avg.pl. oms. klagen

620 189

697 920

701 079

utg.avg. klagen

155 045

174 478

175 266

 

 

Virksomheten har oppgitt følgende totale omsetning hhv ved innlevering av omsetningsoppgaver, under ettersynet og i forbindelse med klagen:

Påstand omsetning

2 010

2 011

2 012

Omsetningsoppgave

624 281

439 668

283 040

brev 15.02.2014

 

250 694

281 236

klage

622 141

704 081

703 415

 

 

Det kan nevnes at virksomheten har oppgitt lavere tall i innleverte næringsoppgaver enn i omsetningsoppgavene. I klagen er påstand omsetning betydelig høyere enn i innleverte omsetningsoppgaver for årene 2011 og 2012. Skattekontoret kan ikke utelukke at virksomheten har hatt omsetning utover det de i klagen nå oppgir som omsetning.

 

Skattekontoret kan heller ikke utelukke at virksomheten har hatt kontantomsetning. Det vises til vedtakets side 12 hvor det bemerkes at det står "oppmøte" på en mengde fremlagte utgående faktura, og at dette kan tyde på at det har forekommet kontantsalg. Det er ikke lagt til andel kontantomsetning i skjønnsberegningen.

 

Virksomheten hadde ikke ført regnskap for kontrollperioden. Regnskapsmaterialet som ble fremlagt under kontrollen hadde betydelige mangler, og var ikke på noen måte i samsvar med gjeldende lovgivning. Dette har i stor grad vanskeliggjort kontrollen.

 

Skattekontoret mener grunnlaget for skjønnsberegningen er godt dokumentert, og at det ved å bruke bankutskrifter, fremlagte utgående faktura og øvrig tilgjengelig regnskapsmateriell har kommet tilstrekkelig nærme det mest sannsynlige beregningsgrunnlaget for utgående avgift.

 

Skattekontoret innstiller overfor klagenemnda for merverdiavgift at påklaget beløp (etterberegnet utgående merverdiavgift) skal fastholdes.

 

Korrespondanse etter at innstilling ble sendt på innsyn

Skattekontoret har ved forberedelsen av saken sendt innstilling til Klagenemnda for merverdiavgift på innsyn 08.12.2015 med svarfrist 14 dager.

 

Skattyter gjør i brev av 25.01.2016 (Svar på "Innstilling til skatteklagenmenda – Innsyn") oppmerksom på at revisor D er kontaktet for å se på saken, og at revisor vil kontakte skattekontoret for å få utlevert nødvendig informasjon. Revisor D sender den 26.01.2016 en henvendelse hvor det bes om en liten utsettelse slik at en raskt kan sette seg inn i saken og gi et tilsvar. I mail av 08.02.2016 til D gis det utsatt svarfrist til 18.02.2016 med å komme med tilsvar ifht innstillingen til skatteklagenemnda. Saksbehandler tar 11.02.2016 kontakt med revisor D pr telefon. D bekrefter at han har mottatt melding om at svarfrist er utsatt til 18.02.2016. Det ble ikke bedt om ytterligere utsatt svarfrist.

 

Det ble med bakgrunn i klagen og innsendte bilag fattet et endringsvedtak den 17.02.2016 hvor inngående avgift ble økt med kr 64 233 i 2010, kr 75 445 i 2011 og kr 3 037 i 2012.

 

I brev datert 03.03.2016 (Svar på "Endringsvedtak inng. merverdiavgift...") skriver skattyter at hun ikke har mottatt noe svar eller bekreftelse på at henvendelse datert 25.01.2016 er mottatt. Det bes om at bilag blir returnert slik at revisor kan gå gjennom saken både ifht skatt og mva.

 

I brev datert 10.03.2016 fra skattekontoret gis virksomheten tilbud om å komme til E eller F i uke 11 for å se gjennom, og evt kopiere, bilagene. Det gis frist til 04.04.2016 med å komme med innsigelser til innstillingene. Virksomheten, v/B er på F den 17.03.2016 og kopierer alle inngående bilag.

 

I mail den 29.03.2016 opplyserer revisor D at han har fått regnskapsmateriellet, og er avhengig av å vite hvilke tidsfrister som gjelder. I mail fra skattekontoret opplyses det at svarfrist er 04.04.2016.

 

I brev av 30.03.2016, anførsler til innstilling til skatteklagenemnda, skriver innehaver A at det er lagt ved bilag som ikke er sendt inn tidligere. Det er kun mottatt bilag for utgifter, og mange av disse var sendt inn sammen med klagen. Utgående avgift er ikke nevnt i brevet.

 

På grunnlag av klagers innsigelser er det den 27.04.2016 fattet et nytt endringsvedtak hvor inngående avgift økes med kr 3 266 i 2010, kr 4 845 i 2011 og kr 1 203 i 2012.

 

Skattekontorets innstilling til vedtak

Skattekontoret foreslår etter dette at det fattes slikt

 

V e d t a k :

 

Den påklagede del av etterberegningen stadfestes.

KLAGENEMNDAS AVGJØRELSE:

Nemndas medlemmer Rivedal, Ongre, Frøystad, Hines Grape og Stenhamar sluttet seg til skattekontorets innstilling.

 

Det ble etter dette fattet slikt

 

V e d t a k:

 

Som innstilt.