For deg som privatperson

Skatteetatens skjema og tjenester flyttes fra Altinn til skatteetaten.no før overgangen til ny versjon av Altinn, men vi skal fortsatt benytte fellesfunksjonalitet i Altinn for å sikre best mulig flyt mellom tjenestene.

Her finner du informasjon for deg som leverer opplysninger på vegne av deg selv eller som leverer på vegne av andre.

Dette må du gjøre

Hvis du som privatperson kun skal sende inn «som deg selv», trenger du ikke å forberede deg.

Hvis andre skal opptre på vegne av deg, må du opprette tilganger på nytt. Mer informasjon om dette kommer nærmere sommeren.

Tidsplan

Reetableringen av Skatteetatens tjenester har startet og skal i hovedsak være ferdig innen årsskiftet 2025/26.

I den nye løsningen vil tjenestene våre «bo» på skatteetaten.no, men være integrert med Altinn. I praksis betyr det at du kan velge å logge på enten altinn.no eller skatteetaten.no, og du vil få tak i den samme informasjonen – inkludert innboks med oversikt over din dialog med Skatteetaten.

Dagens Altinn vil bli erstattet av nye Altinn i juni 2026.

Dette blir nytt

Skatteetatens skjemaer og tjenester vil være omtrent som før, med noen endringer i funksjon og utseende. De vil blant annet være bedre tilpasset ulike skjermstørrelser, som mobil og nettbrett.

Arbeidsflate vil erstatte dagens Altinn innboks og arkiv. Skatteetaten lager også en ny innboks som opplysningspliktige vil finne på skatteetaten.no. Gjennom systemintegrasjoner mellom skatteetaten.no og nye Altinn, vil det være mulig å se meldinger, dialog og varsler begge steder.

Avhengig av hvilke tjenester det rapporteres på, vil brukerne i en overgangsfase kunne måtte forholde seg til både dagens Altinn innboks og ny innboks på skatteetaten.no.

Kort om endringene

Endringene vil gi økt fleksibilitet for utvikling, tilrettelegge for modernisering på sikt og gi Skatteetaten mulighet til å agere raskere på endringsbehov. Samspillet mellom nye Altinn og de reetablerte tjenestene på skatteetaten.no skal sikre en helhetlig brukeropplevelse.

Ny teknologi vil blant annet gi mer brukervennlige løsninger og økt sikkerhet. For eksempel vil nye Altinn bedre kunne oppfylle dagens krav til universell utforming og ulike skjermstørrelser oggi muligheter for modernisering på sikt. 

Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) har etablert programmet Nye Altinn, der Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Statistisk sentralbyrå og Digdir har hvert sitt prosjekt som koordineres via programmet.

Skatteetaten har valgt å reetablere våre tjenester på skatteetaten.no og samtidig benytte fellesfunksjonalitet i nye Altinn (autentisering via Maskinporten, autorisasjon og tilgangspakker, og felles arbeidsflate via Dialogporten).

Alle som bruker Skatteetatens tjenester, vil bli påvirket av reetableringen.

Endringene omfatter disse tjenestene fra Skatteetaten:

  • Tredjepartsopplysninger (alle ordninger for grunnlagsdata)
  • Aksjonærregisteroppgaven
  • A-ordningen
  • Diverse skattetjenester
  • Særavgifter
  • Motorvogn
  • Innkreving
  • Toll
  • Kontaktskjema, attestbestilling m.m.

Listen er ikke uttømmende.

Tjenester som allerede er modernisert, som skattemeldingen og mva-meldingen, blir også berørt i forbindelse med overgangen til nye Altinn (Altinn 3).

Tilgangspakker vil erstatte dagens Altinn-roller.

Tilgangspakkene knyttes til en ressurs (tjeneste, skjema) for å styre hvem som skal kunne bruke tjenesten.​ Delegeringer gjort i dagens Altinn må gjøres på nytt. Mer informasjon om dette kommer etter sommeren. Unntaket er roller man har fått via Enhetsregisteret og spesialroller for regnskapsførere og revisorer som er planlagt automatisk overført.

Mer informasjon om de forskjellige tilgangspakkene

Systembruker vil erstatte dagens virksomhetsbruker. En systembruker er en upersonlig bruker som lar virksomheter gi fullmakter til f.eks en systemleverandør, slik at denne kan løse oppgaver på vegne av virksomheten. Det er leverandørens ansvar å tilse at kun de som skal ha tilgang, faktisk har det.

Samarbeidsportalen: Systembruker

Arbeidsflate erstatter dagens Altinn innboks og arkiv. På arbeidsflaten vil du ha tilgang til den samme dialogen fra Skatteetaten, enten du logger på Altinn eller på skatteetaten.no.

Samarbeidsportalen: Arbeidsflate

Dialogporten er et nytt API som gir offentlig sektor mulighet til å tilgjengeliggjøre og sammenstille digitale dialoger, tjenester, data og post på tvers av virksomheter og tekniske plattformer. Dialogporten gjør det for eksempel mulig for systemleverandører å presentere dialoger direkte i sine systemer.

Samarbeidsportalen: Dialogporten

Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data maskin-til-maskin– ogsørger for sikker autentisering og tilgangskontroll. Dette er altså en sikkerhetsmekanisme for trygg deling.

Samarbeidsportalen: Maskinporten

For mer informasjon om produktene i nye Altinn, se modernisering av Altinn (Samarbeidsportalen).

Har du spørsmål til Skatteetaten om reetablering av våre tjenester, kan du sende e-post til [email protected].

Vi tilbyr en Slack-kanal for dialog mellom utviklere i prosjektet og utviklere hos systemleverandører og virksomheter. Lenke finner du på GitHub.

For dokumentasjon og test, se våre GitHub-sider.

 

Se også

Du kan også lese hva du må gjøre hvis du har andre roller: