Endringer i rapportering av ansettelsesformer i a-meldingen fra 2025
Hvis du har ansatte som er utleid til kunder eller andre oppdragsgivere, skal du fra januar 2025 oppgi dette i a-meldingen. Tilsvarende skal du oppgi om du har tilkallingsvikarer som er midlertidig ansatt.
Oppgi faste og midlertidige ansettelsesformer
Når du rapporterer ordinære eller maritime arbeidsforhold i a-meldingen, skal du oppgi hvilken ansettelsesform arbeidstakeren din har. Ansettelsesform angir hvilken tilknytning arbeidstaker har i arbeidsforholdet. Ansettelsesformen kan være fast eller midlertidig. Ansettelsesformen skal fremgå av arbeidsavtalen til arbeidstakeren.
Fra januar 2025 innføres tre nye ansettelsesformer, og arbeidsgiver skal nå oppgi en av de følgende ansettelsesformene for sine ansatte:
- Fast ansatt
- Fast ansatt og utleid (ny)
- Midlertidig ansatt
- Midlertidig ansatt og utleid (ny)
- Midlertidig ansatt som tilkallingsvikar (ny)
Merk at endringen gjelder for rapportering fra og med kalendermåned januar 2025.
Fast og midlertidig ansatt og utleid
De nye ansettelsesformene fast ansatt og utleid og midlertidig ansatt og utleid skal brukes for ansatte som leies ut til andre virksomheter gjennom en avtale med denne virksomheten. For at en arbeidstaker skal regnes som utleid, er arbeidet arbeidstakeren utfører som hovedregel under ledelse av virksomheten som leier inn (innleier), og ansvaret for resultatet av arbeidet ligger også som hovedregel hos innleier.
Er dette tilfelle hos deg, velger du enten fast ansatt og utleid eller midlertidig ansatt og utleid som ansettelsesform. Det er selskapet som leier ut den ansatte som skal rapportere arbeidsforholdet til den utleide arbeidstakeren. Innleier skal ikke rapportere arbeidsforhold til den innleide arbeidstakeren i a-meldingen.
Du kan finne mer informasjon om hva som menes med utleie av arbeidskraft i arbeidsmiljølovens § 14-12 , samt i Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) en egen veileder for innleie av arbeidskraft.
Hva skal til for å være utleid?
Det er to kriterier som er avgjørende for om den ansatte skal defineres som utleid.
1. Hvis det fremgår av arbeidsavtalen til den ansatte at utleie til kunder eller oppdragsgivere er en del av stillingen, skal den ansatte rapporteres som utleid. Dette gjelder uavhengig av om den ansatte faktisk har vært utleid til en annen virksomhet i den aktuelle perioden. Hvis den ansatte har perioder uten oppdrag hos en kunde eller oppdragsgiver, skal du ikke endre ansettelsesformen til fast ansatt eller midlertidig ansatt.
Eller
2. Hvis den ansatte har vært utleid minst en dag i måneden, skal du rapportere den ansatte som utleid. Hvis den ansatte kun periodevis er utleid hos kunde eller oppdragsgiver, så skal du rapportere den ansatte som utleid. Dette gjelder uavhengig av hva som står i arbeidskontrakten.
Midlertidig ansatt som tilkallingsvikar
Du skal bruke ansettelsesformen midlertidig ansatt som tilkallingsvikar for en arbeidstaker som ikke har en fast avtalt stillingsprosent og som jobber ved behov. Tilkallingsvikarer omtales også som tilkallingshjelp eller ekstrahjelp, og ansettelsesforholdet har normalt ikke en bestemt varighet utover avtalte vakter. I arbeidsavtalen skal arbeidsgiver ha spesifisert at tilkallingsvikaren jobber kun ved behov.
Hvis du har arbeidstaker som er fast ansatt som tilkallingsvikar, så skal du oppgi ansettelsesformen fast ansatt.
Noen grupper skal det ikke oppgis ansettelsesform for
For frilansere, oppdragstakere og personer som mottar honorarer eller pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold, skal ikke ansettelsesform oppgis.
Hva bruker vi opplysningene til
Opplysninger om ansettelsesform for ordinære og maritime arbeidsforhold overføres til Aa-registeret. NAV distribuerer opplysninger om arbeidsforhold fra Aa-registeret til private og offentlige aktører som har lov til å motta dem. Eksempler på dette er Skatteetaten og Arbeidstilsynet.
Opplysninger om ansettelsesform gjør at NAV kan tilpasse og effektivisere sin saksbehandling, arbeidsformidling og oppfølging av stønadsmottakere.
Statistisk sentralbyrå (SSB) bruker opplysningene til statistikk om ansettelsesform og om omfanget av utleide arbeidstakere.
Ytterligere informasjon
Veiledningene om rapportering av ekstra arbeidsgiveravgift og samlet grunnlag under opplysningsplikt i a-meldingen, og eventuelle feilmeldinger/forretningsregler som kontrollerer disse opplysningene, blir oppdatert 1. januar 2025.
Du kan abonnere på endringer i veiledningen med RSS-varsel slik at du får e-postvarsel når vi har gjort endringer. Les om hvordan du abonnerer på oppdateringer fra skatteetaten.no
Hvis du bruker et lønnssystem, kan du undersøke med lønnssystemleverandøren hvordan rapportering av opplysningene skal gjøres i ditt system.