Rederi

Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som driver rederivirksomhet mv., skattlegges i utgangspunktet etter de vanlige reglene for aksjeselskap. Aksjeselskap og allmennaksjeselskap som oppfyller visse vilkår, kan i stedet velge å bli skattlagt etter rederiskatteordningen.

Særreglene for rederibeskatning i sktl. § 8-10 til § 8-20 omtales som rederiskatteordningen. Sktl. § 8-11 stiller krav til hva slags eiendeler selskaper som faller inn under ordningen må eie (kvalifiserende eiendeler) og hva slags eiendeler slike selskaper kan eie (lovlige eiendeler).

Rederiskatteordningen

Rapportering skal gjøres via skjema RF-1197 Rederibeskatning.

Krav til selskap innenfor ordningen

For å komme inn under de særskilte reglene må selskapet være et norskregistrert aksjeselskap som eier skip eller fartøyer enten direkte, eller indirekte gjennom et annet selskap. Slikt annet selskap kan være et partrederi eller kommandittselskap, som da lignes etter reglene innenfor ordningen for den forholdsmessige andel som eies av deltaker innenfor ordningen. Indirekte eie av skip kan også være tilfredsstillt ved at aksjeselskapet eier aksjer i et annet aksjeselskap som er innenfor ordningen. Minste eierandel ved slik indirekte eie er 3%. Som fartøy regnes også hjelpefartøyer til bruk i petroleumsvirksomhet, som f eks supplybåter og ankerhåndteringsfartøyer, og også skip som foretar seismiske undersøkelser på havbunnen og entreprenørfartøyer.

Verken aksjeselskapet innenfor ordningen eller de underliggende selskaper som nevnt kan eie andre driftsmidler enn skip og fartøyer, heller ikke aksjer eller andeler i andre selskaper bortsett fra børsnoterte aksjer. Dog kan selskapene eie andeler i poolselskap, dvs et selskap hvor flere rederier samarbeider ved at skip utnyttes forretningsmessig gjennom felles management og hvor fortjenesten fordeles etter en fordelingsnøkkel. Forøvrig kan selskapet eie finansaktiva. Selskaper som nevnt kan i tillegg til utleie og drift av egne og innleide skip, også drive strategisk og kommersiell ledelse av skipene, herunder det løpende management. Slik ledelse og management kan også drives ovenfor fartøyer i andre selskaper innenfor samme konsern, og ovenfor skip tilhørende andre selskaper som deltar i poolselskap som også konsernet deltar i. Selskapet kan også drive nærmere definert annen virksomhet med tilknytning til utleie og drift av skip i konsernet, som f eks håndtering av gods knyttet til transportvirksomheten, salg av varer og tjenester som forbrukes om bord, samt virksomhet knyttet til passasjerterminaler.

Et selskap innenfor ordningen er etter dette et rendyrket skipseiende selskap som ikke eier andre driftsmidler enn skip og fartøyer, og som bare har inntekter fra driften av skipene og nær tilknyttet virksomhet som beskrevet, samt avkastning av finansaktiva. Selskapet behøver ikke eie skipene direkte, men eventuelt gjennom eierandel i andre selskaper. Selskapet kan også eie driftsmidler nødvendig for tilknyttet virksomhet, bortsett fra fast eiendom, og kan også ha ansatte knyttet til denne virksomheten. Selskap innenfor ordningen kan imidlertid ikke yte lån til beslektede selskaper eller personer utenfor ordningen, og heller ikke stille garantier eller sikkerhet for slike selskaper eller personer.

Et ytterligere krav er at selskapene, når det gjelder entreprenørskip, ikke kan ha inntekt fra oljevirksomhet på norsk sokkel. Slikt fartøy må derfor leies ut til et driftsselskap utenfor ordningen som driver for egen regning og risiko for at eierselskapet skal kunne omfattes av ordningen. For slike fartøyer som brukes i Nordsjøen er det derfor bare bareboat uteieinntekter som kan omfattes av ordningen.

Det stilles i de fleste tilfeller også krav til at en andel av tonnasjen må være EØS-registrert (flaggkrav), jf. § 8-11 åttende og niende ledd. I tillegg stilles det krav til den virksomhet som et selskap innenfor ordningen kan drive, jf. § 8-13. Selskap som oppfyller vilkårene og som ønsker å tre inn i ordningen, må gjennomføre et inntektsoppgjør etter reglene i sktl. § 8-14.

Beskatningen av selskaper innenfor ordningen

Selskaper som faller inn under ordningen er som utgangspunkt fritatt for skatteplikt på alminnelig inntekt, jf. sktl. § 8-15 første ledd. Selskapet er imidlertid skattepliktig for finansinntekter etter reglene i sktl. § 8-15. I stedet for å bli skattlagt for skipsfartsinntektene, ilegges selskapet en tonnasjeskatt etter sktl. § 8-16.

Ved utdeling fra det rederibeskattede selskapet til skattytere utenfor ordningen gjelder de ordinære skattereglene (aksjonærmodellen og fritaksmetoden). Det samme gjelder der aksjonærer utenfor ordningen realiserer aksjer i selskapet.

Inntreden i ordningen

Driftsinntektene og verdistigning på driftsmidlene som finner sted etter inntreden i ordningen er skattefrie. Men eventuelle ubeskattede inntekter og verdistigning før inntreden skal beskattes. Selskapet vil derfor måtte skattlegges for differansen mellom virkelig verdi og skattemessig verdi på inntredentidspunktet. Gevinsten vil kunne føres på gevinst- og tapskonto, mens et eventuelt tap vil bortfalle. Aksjer og annen finansaktiva som omfattes av fritaksmetoden (unntatt andeler i underliggende deltakerlignede selskaper) skal imidlertid verdsettes til kostpris ved beregningen for å unngå beskatning. Andre finansaktiva er fortsatt skattepliktige innenfor ordningen, og skal verdsettes til skattemessig verdi etter kontinuitetsprinsipp.

Som nevnt ovenfor skal andeler i deltakerlignede selskaper også verdsettes til virkelig verdi. For å unngå omgåelser, skal salg av slike andeler til et rederibeskattet selskap fra et beslektet selskap utenfor ordningen beskattes på kjøper med differansen mellom virkelig verdi og selgers skattemessige verdi. Fordi andelene omfattes av fritaksmetoden, ville et slikt salg ellers ha medført at selskapet unngikk inntredenbeskatningen. Slik beskatning skal også foretas ved konserninntern overføring av skip og aksjer i NOKUS-selskaper. Også denne skattepliktige inntekten kan føres på gevinst- og tapskonto.

Uttreden av ordningen

Selskaper som oppfyller vilkårene kan selv velge å tre ut av ordningen, jf. sktl. § 8-17 første ledd.

Ved uttreden foretas det ingen egen skattlegging. All driftsinntekt som er opptjent og verdiøkning på driftsmidlene som har skjedd mens selskapet var innenfor ordningen blir endelig skattefritt på selskapets hånd. Det må derfor ved uttreden settes en markedsverdi på selskapets driftsmidler som blir grunnlag for selskapets senere skattemessige avskrivninger og inntektsoppgjør. Sktl. § 8-17 annet ledd har regler om hvordan de skattemessige verdiene skal fastsettes ved uttreden Som ved inntreden skal finansaktiva som går inn under fritaksmetoden fastsettes til kostpris, og øvrige finansaktiva til skattemessig verdi. Også andeler i deltakerlignede selskaper skal settes til virkelig verdi ved uttreden. Dersom slikt selskap ikke har andre deltakere utenfor ordningen, vil også driftsmidlene i det deltakerlignede selskapet settes til virkelig verdi. Dersom det deltakerlignede selskapet har deltakere utenfor ordningen, vil uttredende deltaker være bundet av den skattemessige verdi som er i selskapet. Det skal derfor beregnes en over- eller underpris som skal avregnes mot fremtidig overskudd eller underskudd fra samme selskap som skyldes forskjellen.

For å unngå uttreden av ordningen ved underskudd og senere gjeninntreden ved overskudd, er det forbud mot å motta konsernbidrag med inntektsutjevnende virkning de første tre år etter uttreden.

Et selskap som trer ut av ordningen før det har gått 10 år kan ikke tre inn igjen i ordningen før 10-årsfristen er utløpt, jf. sktl. § 8-12. Selskaper som bryter visse vilkår som gjelder innenfor ordningen, må tre ut av ordningen. For noen typer brudd kan selskapet unngå å tre ut hvis vilkårene rettes innen bestemte frister.

Endringer fra inntektsåret 2018

Rederiskatteordningen gir lavere beskatning enn de ordinære skattereglene, og ordningen anses derfor som statsstøtte etter EØS-reglene. Ordningen må godkjennes av EFTAs overvåkningsorgan (ESA), og godkjenning blir vanligvis gitt for en tiårsperiode av gangen. Den siste godkjenningen ble gitt i desember 2017 og gjelder for perioden fra og med 2018 til og med 2027. Denne godkjenningen ble imidlertid gitt under forutsetning av at enkelte deler av rederiskatteordningen skal endres i løpet av 2018. Derfor har det i 2018 blitt vedtatt enkelte nye regler som i noen grad strammer inn og justerer rederiskatteordningen. De nye reglene er gitt virkning fra og med inntektsåret 2018, men det er også gitt enkelte overgangsordninger. Hovedpunktene i de nye reglene er som følger:

  • Utleie av fartøyer på bareboat-vilkår begrenses til 40 prosent av total tonnasje i konsernet. Bareboat-kontraktene kan ikke være «finansielle». En bareboat-charter er finansiell blant annet dersom det er sannsynlig at innleier eller en tredjepart vil overta fartøyet på andre vilkår enn markedsvilkår i løpet av eller etter utløpet av leieperioden.
  • Virksomheter med offshore-fartøyer kan velge en alternativ begrensningsregel for bareboat-utleie, slik at maksimalt 50 prosent av tonnasjen i konsernet kan leies ut på bareboat-vilkår, at leieperioden kan være maksimalt 5 år (+ 3 års forlengelse), og at strategisk management må skje fra EØS-området.
  • Innleie på time charter- og voyage charter-vilkår av fartøyer som ikke er registrert i et EØS-land begrenses til 90 prosent av total tonnasje i konsernet.
  • Begrensningene for utleie og innleie skal i hovedregelen ikke gjelde for allerede inngåtte kontrakter.
  • Fartøyer uten eget fremdriftsmaskineri (lektere) skal ikke være tillatt i ordningen dersom de vesentlig går i fart på innsjøer og elver. Videre må slike fartøyer være EØS-registrerte og ha en bruttotonnasje på minst 1 000 bruttoregistertonn.

Det er etablert en overgangsordning, slik at rederiene fikk frist frem til og med 31. oktober 2018 for å tilpasse seg de nye kravene for bareboat-utleie og kravene om EØS-registrering og bruttotonnasje på minst 1 000 bruttoregistertonn for lektere uten eget fremdriftsmaskineri.

Ønsker du mer informasjon om rederiskatteordningen kan du gå til Skatte-ABC https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/rederiselskaper/

 

footer/desktop/standard