Important information

This page is not available in English.

Rundskriv

Praktisk om registrering etter den nye ordningen

Brev fra Skattedirektoratet til fylkesskattekontorene, 10. oktober 2001.

Behandling av søknader
Frivillig registrering etter ordningen forutsetter søknad fra utleieren. Til dette skal skjemaet "Samordnet registermelding" benyttes. Da det etter forskrift nr. 117 er utleieren som blir registrert og ikke det enkelte bygg, er det ikke lenger aktuelt å knytte registreringen opp mot areal og beløp slik som etter forskrift nr. 80. Det er derfor ikke hensiktsmessig å sette tilsvarende dokumentasjonskrav i forbindelse med søknad om registrering. Virksomheten må imidlertid kunne dokumentere sin avgiftsbehandling av selve bygget eller anlegget. Det kan imidlertid neppe settes et ufravikelig krav om tegninger, all den tid registrering etter forskrift nr. 117 også omfatter utleie av eldre bygg eller anlegg omsatt/utleid gjennom flere ledd.

Før søknad om registrering etter nyordningen kan innvilges må fylkesskattekontoret på vanlig måte vurdere om de ordinære vilkårene for registrering (næringsvirksomhet og omsetning over registreringsgrensen) er oppfylt. Videre må det foreligge utleie til avgiftspliktig virksomhet.

Registreringssubjektet
I den nye forskriften er det ikke satt krav om særskilt registrering på eget registreringsnummer. Det skal altså ikke lenger skje en registrering på eget organisasjonsnummer for hvert enkelt utleiebygg.

For virksomheter som ikke tidligere har vært ordinært registrert i avgiftsmanntallet må det foretas en nyregistrering. Registreringsnummer som er tildelt i forbindelse med frivillig registrering for oppføring av utleiebygg etter den opphevede forskrift nr. 80, skal ikke benyttes ved registering etter den nye ordningen.

For virksomheter som allerede er registrert i avgiftsmanntallet for ordinær avgiftspliktig omsetning, vil det gjennom fylkesskattekontorets innvilgelse av søknaden skje en utviding av den foretatte registringen til også å omfatte utleievirksomheten.

Forholdet til registreringer foretatt etter gammel ordning (forskrift nr. 80)
Hvis en utleier som registeres etter den nye ordningen også har fått innvilget søknad om registrering av et/samme eller flere bygg/anlegg på eget registreringsnummer etter gammel ordning, oppstår det risiko for dobbelt fradrag for oppføringskostnadene hvis fradragsretten/oppgaveplikten etter begge ordninger opprettholdes.

Etter den opphevede forskrift nr. 80 skal bygget eller anlegget stå registrert i minst 5 år etter fullføringen, og dette avgiftssubjektet kan følgelig ikke slettes før utløpet av 5-årsfristen.

Da den nye ordningen gir en videre fradragsrett enn forskrift nr. 80, antas hensynet til utleiers fradragsrett fullt ut ivaretatt gjennom registreringen etter forskrift nr. 117. Registrering etter den nye ordningen bør derfor rutinemessig medføre at det gis oppgavefritak på forskrift 80-subjektet/subjektene fra samme tidspunkt som nyregistreringen blir gjennomført.

Registeringens omfang
Av Finansdepartementets merknader går det frem at registreringen vil omfatte de utleide bygg eller anlegg som er til bruk i avgiftspliktig virksomhet og som utleier ønsker å registrere seg for. Dette innebærer at utleier kan velge å registrere seg kun for noen av sine utleieforhold.

Ordningen med frivillig registrering er etablert av hensyn til utleiers fradragsrett, og vi antar at det i de fleste tilfelle vil være i søkers interesse å få innvilget en videst mulig registrering.

Vi forutsetter derfor at en mottatt søknad i utgangspunktet må oppfattes å omfatte all utleie av bygg eller anlegg til bruk i avgiftspliktig virksomhet. Sammen med registreringsbekreftelsen må utleier gjøres oppmerksom på at registreringen anses å omfatte all slik utleie, med mindre den avgiftspliktige positivt gir avgiftsmyndighetene beskjed om at enkelte enheter (bygg, seksjon, areal i bygg) ikke skal omfattes. Dette vil innebære at også enheter som i fremtiden oppfyller vilkårene etter ordningen automatisk vil omfattes, med mindre utleier selv tar initiativ til å holde dem utenfor.

Tidspunktet for forhåndsregistrering
Etter gjeldende retningslinjer for forhåndsregistrering kreves det blant annet at det fremstår som overveiende sannsynlig at virksomheten vil ha en omsetning som ligger godt over registreringsgrensen når normal drift foreligger, samt at det må være foretatt store investeringer som det foreligger fradragsrett for.

Skattedirektoratet legger til grunn at de nevnte vilkår neppe kan anses oppfylt før det er inngått leiekontrakter med avgiftspliktige brukere i tilstrekkelig omfang.

Tilbakegående avgiftsoppgjør
Det er forutsatt at det kan innvilges tilbakegående avgiftsoppgjør etter de alminnelige reglene for kostnader som er påløpt før frivillig registrering ble gjennomført, for eksempel i oppførings- eller rehabiliteringsperioder før leiekontrakter er inngått. Forskrift nr. 117 forutsetter imidlertid at leievederlaget faktureres med utgående avgift, og Skattedirektoratet legger ut ifra dette til grunn at det ikke kan gis tilbakegående avgiftsoppgjør for lokaler som har vært utleid i perioden søknaden omfatter.

Tilbakegående avgiftsoppgjør kan ikke i noe tilfelle innvilges etter forskrift nr. 117 for kostnader påløpt før 1. juli 2001.