Bostyrets godtgjørelse - beregningsgrunnlaget for merverdiavgift - utgift til forsikring jf. konkursloven § 87

Brev til fylkesskattekontorene 2. juni 2004

Vi viser til fellesskriv til fylkesskattekontorene av 14. november 2002 vedrørende merverdiavgift og konkurs.

Under avsnittet som gjelder bostyrets godtgjørelse antar Skattedirektoratet at bostyrers utgift til forsikring som han plikter å tegne etter konkursloven § 87, må anses som en omkostning som skal medtas i beregningsgrunnlaget for godtgjørelsen.

Etter henvendelse fra Konkursrådet har Skattedirektoratet kommet til et annet standpunkt. Vi har fått opplyst at premien for bostyrers ansvarsforsikring er en boomkostning som skal betales direkte av konkursboet. Kun unntaksvis, i de tilfeller der konkursboet av en eller annen grunn ikke har fått tilført midler når premien skal betales, må bostyrer betale forsikringspremien, men da som et utlegg for konkursboet. Skattedirektoratet er etter dette kommet til at premien ikke skal anses som en omkostning for bostyrer ved utførelsen av bostyreroppdraget.

Gro Qvigstad

Seniorrådgiver