Important information

This page is not available in English.

Prinsipputtalelse

Spørsmål om tolkningen av forskrift nr. 117 til merverdiavgiftsloven

  • Published:

Brev fra Skattedirektoratet, 31. oktober 2001.

Vi viser til Deres brev av 31. oktober 2001 med spørsmål om forståelsen av forskrift nr. 117 om frivillig registrering av utleier av bygg eller anlegg til bruk i virksomhet som er registrert etter merverdiavgiftsloven.

Saken gjelder forståelsen av forskriften i tilknytning til utleie av arealer til fellesbruk (korridorer og resepsjon) i hotellvirksomhet. Eieren av hotellbygget leier ut størstedelen av lokalene til et selvstendig selskap som står for hotelldrift, samt at enkelte lokaler er utleid til andre leietakere. I lokalene drives det både avgiftspliktig serveringsvirksomhet og overnattingsvirksomhet som ligger utenfor avgiftsområdet. De nevnte arealer (ganger og resepsjonsområde) benyttes etter det vi forstår både innenfor og utenfor merverdiavgifts-området uten at noen deler av arealene kan sies å være eksklusivt til bruk til noen av delene.

Skattedirektoratet viser til forskrift nr. 117 § 1 2.ledd der det er fastsatt følgende:

"Registreringen omfatter alle arealer hvor brukeren ville hatt fradragsrett for inngående merverdiavgift dersom denne hadde eid bygget eller anlegget."

Vi legger til grunn at alle arealer der brukeren har helt eller delvis fradragsrett for inngående avgift i utgangspunktet vil være omfattet av den frivillige registreringen. Videre følger det av forskriften § 2 1.ledd at det skal beregnes utgående merverdiavgift av omsetning som omfattes av registreringen. Dette innebærer altså at det ved utleie av slike "myldrearealer" (arealer som leietakeren/brukeren benytter både innenfor og utenfor loven) skal beregnes utgående avgift av hele leievederlaget, og at utleier får fullt fradrag for inngående avgift på sine kostnader.

Når det gjelder bakgrunnen for at denne løsningen er valgt viser Skattedirektotatet til at utleieren er ansvarlig for at riktige opplysninger blir lagt til grunn for avgiftsbehandlingen. Her vil det være tilstrekkelig at utleier konstaterer at brukeren av arealene benytter dem i avgiftspliktig virksomhet, og han trenger altså ikke å innestå for den nøyaktige fordelingen av bruken innenfor og utenfor avgiftsområdet til enhver tid. I fremleietilfeller må dessuten utleier påse at det foreligger en ubrutt kjede av frivillig registrering frem til brukeren av lokalene.

I Deres brev påpekes det at denne løsningen vil kunne gi en kostnadsøkning for leietaker da det påløper utgående avgift som ikke gir fradragsrett hos denne for andelen av de nevnte lokalene som ikke benyttes i avgiftspliktig virksomhet. Skattedirektoratet legger til grunn at dette i stor grad vil kunne avhjelpes gjennom at ordningen er frivillig, dvs. at utleieren står fritt til å holde enkelte bygg/seksjoner eller arealer i bygg utenfor ordningen. Utleieren kan også velge å holde enkelte arealer i en større kontrakt utenfor den frivillige registreringen hvis dette anses hensiktsmessig. Vi minner om at fylkesskattekontoret må underrettes om at arealer ønskes holdt utenfor ordningen. Dette fordi avgiftsmyndighetene i utgangspunktet anser søknader om frivillig registrering å omfatte all utleie der vilkårene for å gå inn under ordningen er oppfylt.

For så vidt gjelder omfanget av fradragsretten viser vi til Skattedirektoratets brev av 10. oktober 2001 til fylkesskattekontorene der dette spørsmålet er omtalt som eget punkt på side 6.

Vi håper ovenstående var svar på Deres spørsmål. Det lokale fylkesskattekontoret kan gi nærmere opplysninger omkring avgiftsregelverket og frivillig registrering av utleievirksomheten etter forskrift nr. 117.

Vennlig hilsen

Ingrid Bøe Svestad

kontorsjef

Avdeling næring

Jorid A. Øvrebø