Pressemelding

Petroleumsskatt på 465 milliarder kroner for 2023

  • Publisert:

Fjorårets petroleumsskatt ble den nest høyeste noensinne. Det viser nye tall fra Oljeskattekontoret i Skatteetaten.

Nina Schanke Funnemark
Skattedirektør Nina Schanke Funnemark

For 2023 ble det fastsatt skatt for petroleumsselskapene på totalt 465 milliarder kroner. Dette viser nye tall offentliggjort av Oljeskattekontoret i Skatteetaten i dag.

Dette er en nedgang på 417,7 milliarder kroner eller 47 prosent fra 2022. Petroleumsselskaper betaler ordinær selskapsskatt på 22 prosent og en særskatt på inntekt fra sokkelvirksomheten som gir en samlet skattesats på 78 prosent. Til tross for nedgangen fra 2022 er petroleumsskatten for 2023 den nest høyeste noen gang. Produksjonen i 2023 var på nivå med 2022.

–  Årsaken til den høye petroleumsskatten for 2023 var høye olje- og gasspriser samt svak norsk kronekurs, men prisene var lavere enn i rekordåret 2022. Overgangen til kontantstrømskatt gir raskere fradrag, som på kort sikt reduserer skatten, men på lang sikt er endringen ventet å gi større inntekter til staten. Siden 2022 har petroleumsselskapene i tillegg hatt et høyere investeringsnivå og dermed større kostnadsfradrag, forteller skattedirektør Nina Schanke Funnemark.   

23 petroleumsselskaper har betalt petroleumsskatt. Fastsatt skatt for disse selskapene er 467,5 milliarder kroner. Kontantstrømskatten gjør at selskapene får utbetalt skatteverdien av årets underskudd i særskattegrunnlaget. 11 selskaper har fått slik utbetaling på til sammen 2,4 milliarder kroner. Tre petroleumsselskaper har null i beregnet skatt.

Midlertidige regler i petroleumsskatteloven

I juni 2020 vedtok Stortinget midlertidige regler i petroleumsskatteloven knyttet til avskrivninger, friinntekt og underskudd. Bakgrunnen var koronasituasjonen som gav kraftige utslag i oljeprisen slik at det oppstod midlertidige likviditets- og finansieringsutfordringer samt økt usikkerhet om fremtiden.

I henhold til de midlertidige reglene i petroleumsskatteloven § 11 fikk petroleumsselskapene i inntektsårene 2020 og 2021 fullt fradrag for årets investeringer tillagt en friinntekt på 24 prosent i stedet for løpende avskrivninger. Hensikten med de midlertidige reglene var å bedre selskapenes likviditet ved å fremskynde fradrag, noe som utsetter skattebetalingen.

De midlertidige reglene gjelder fortsatt for visse investeringer. For slike investeringer gis det friinntekt på 12,4 prosent av investeringsbeløpet. Dette betyr at selskapene får et fradrag i grunnlaget for særskatt på 112,4 prosent av investeringskostnaden samme år som investeringen gjøres.

Ny skattemelding

I 2024 la Skatteetaten om til ny skattemelding for alle selskaper, deriblant selskapene i manntallet til Oljeskattekontoret. Ny skattemelding innebar at de tidligere RF-skjemaene, inkludert de særskilte skjemaene for petroleumsselskapene, ble erstattet med temaer i henholdsvis skattemeldingen og næringsspesifikasjonen. Dette betyr at skattemeldingen for petroleumsselskapene har blitt integrert i skattemeldingen for alle næringsdrivende. Nytt av året er også at den nye skattemeldingen må sendes fra et regnskapssystem eller et årsoppgjørsprogram. Petroleumsselskapenes særskilte innleveringsfrist, 30. april, er fortsatt gjeldende. 

Terminskatt 2024

Petroleumsskatten for 2024 er estimert til cirka 355 milliarder kroner. Endelig innbetalt skatt for 2024 kan bli høyere eller lavere enn estimert. Det gjøres en revisjon av terminskatten for 2024 i januar 2025 basert på oppdaterte anslag fra petroleumsselskapene.

I april 2024 sendte Finansdepartementet på høring et forslag om å øke antall terminer for innbetaling av terminskatt fra seks til ti. Departementet foreslår videre å spre eventuelle tilleggsinnbetalinger over tre midtterminer, henholdsvis 2., 3. og 4. termin i inntektsåret, og 7., 8. og 9. termin i det påfølgende året. Det er foreslått at endringene trer i kraft fra og med inntektsåret 2025.

Fakta

 Petroleumsskatt

  • Det er en rekke særregler for petroleumsbeskatning som er regulert i en egen lov (petroleumsskatteloven). Hvis forholdet ikke er regulert i petroleumsskatteloven, så gjelder skattelovgivningens alminnelige regler.
  • Petroleumsskattemyndighetene består av Oljeskattekontoret og Klagenemnda for petroleumsskatt.

 Terminskatt

  • Petroleumsselskaper skal betale terminskatt (forhåndsskatt) av inntekt fra utvinning og rørledningstransport på norsk sokkel.
  • Terminskatten blir fastsatt av Oljeskattekontoret på basis av det enkelte selskapets opplysninger om forventet inntekt det aktuelle året. Beregningene baseres i hovedsak på realiserte priser i første halvår, mens det for andre halvår benyttes estimater.
  • Terminskatt betales over seks terminer, tre i inntektsåret og tre i året etter inntektsåret.
  • Selskapene har anledning til å betale inn ekstra terminskatt ved andre og femte termin hvis man ser at estimatene er for lave.
  • Terminskatten revideres av Oljeskattekontoret før fjerde termin.
  • Terminskatten avregnes mot faktisk beregnet skatt som fastsettes ved skatteoppgjøret.
  • Finansdepartementet har foreslått å øke antall terminer til ti fra og med inntektsåret 2025. Forslaget gir også selskapene mulighet til å betale inn ekstra terminskatt i 2., 3., 4., 7., 8. og 9. termin.

Kontantstrømskatt fra inntektsåret 2022

Fra og med inntektsåret 2022 er det innført en kontantstrømskatt i særskatten. Det vil si at det gis umiddelbare fradrag for sokkelinvesteringer i særskatten. For å sørge for at særskatten er nøytral, gis det fradrag for en beregnet selskapsskatt i særskattegrunnlaget. Særskattesatsen er derfor oppjustert fra 56 prosent til 71,8 prosent for å opprettholde en samlet skattesats på 78 prosent.

I grove trekk vil petroleumsskatten beregnes på følgende måte ved nye investeringer:

Skatt på alminnelig inntekt sokkel
Salgsinntekter (normpris for olje)
- Driftskostnader (inkl. letekostnader)
- Avskriving (lineært over 6/3 år)
- Rentefradrag
- (Fremført underskudd)

= Grunnlag alminnelig inntekt (22 %)

Særskatt
Salgsinntekter (normpris for olje)
- Driftskostnader (inkl. letekostnader)
- Investeringskostnader (100% i investeringsåret)
- Beregnet selskapsskatt
= Særskattegrunnlag (71, 8%)

 

Vedlegg