Pressemelding

Tilgang til mange offentlige tjenester med ett kodekort

  • Publisert:
Viktig informasjon

Denne pressemeldingen er mer enn 1 år gammel. Vær oppmerksom på at det kan ha skjedd endringer etter at den ble publisert.

Denne uken får alle over 15 år et brev med PIN-koder i posten. Kodene gir tilgang til mange offentlige tjenester på Internett, blant annet endring av skattekort, levering av selvangivelse og søknad om studielån.

For å øke sikkerheten, har Skatteetaten i år valgt å sende ut et eget brev med PIN-koder, i stedet for som tidligere å trykke dem på skattekortet og selvangivelsen. Ett felles sett med koder som gir tilgang til tjenester fra ulike virksomheter, gjør det enklere for brukerne å få tilgang til offentlige tjenester på Internett.

Brevet med kodene må tas godt vare på. Det er viktig at de som ikke har fått brevet i posten innen midten av desember, melder fra til brukerstøtte på grønt nummer 800 30 300 eller til Skatteetaten på grønt nummer 800 80 000.

De som ikke ønsker å bruke kodene, bør makulere dem.

Kodene kan sperres enten på www.norge.no/minside eller ved å ringe 800 30 300.

Den felles innloggingsløsningen hvor de nye kodene og brukerstøtte for publikum inngår, kalles MinID. Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har ansvaret for MinID.

Brønnøysundregistrene, Kommunal landspensjonskasse, Lånekassen, NAV, Norsk Eiendomsinformasjon, Posten, Samordna opptak, Skatteetaten, Statens Pensjonskasse, Statens Vegvesen, Vernepliktsverket, Altinn og en rekke kommuner benytter MinID, enten via egne nettsider eller via Minside. 
Les mer om kodene og hvordan de kan brukes på www.norge.no/minside