Høring
Levering av aksjonærregisteroppgaven og endringsmelding til skattemeldingen på et standardisert digitalt format
Høringen gjelder forslag om at aksjeselskaper som har plikt til å levere opplysninger om aksjonærer etter skatteforvaltningsloven § 7-7 (aksjonærregisteroppgaven) skal levere oppgaven ved bruk av et standardisert digitalt format.
Bakgrunnen for forslaget om levering av aksjonærregisteroppgaven på et standardisert digitalt format, er at dagens løsning for innsending av opplysninger gjennom Altinn skal avvikles i 2026, og fortløpende erstattes av en ny Altinn-løsning (Altinn III). Skatteetaten har i den forbindelse vurdert om dagens løsninger for levering gjennom Altinn skal videreføres. For aksjonærregisteroppgaven har en kommet til at det bør innføres et krav om at oppgaven leveres i et standardisert digitalt format. En slik løsning vil også være et viktig og nødvendig første steg i retning av modernisering av Skatteetatens aksjonærbeskatningssystem (aksjonærregisteret).
Det foreslås videre å tydeliggjøre at bestemmelsene om hvordan skattemeldingen skal leveres, gjelder tilsvarende for endringsmeldinger etter skatteforvaltningsloven § 9-4.
For å gjøre det klart at det også kan gis forskrift om i hvilket format opplysninger skal gis, foreslås det samtidig endringer i forskriftshjemlene i skatteforvaltningsloven § 7-13 første ledd og § 9-4 tredje ledd første punktum. Dette foreslås gjennomført ved at bestemmelsene gis samme ordlyd som i skatteforvaltningsloven § 8-16 første ledd, fra at det kan gis forskrift om «leveringsmåte» til «hvordan opplysningene skal gis».
Endringsforslagene foreslås å tre i kraft fra 1. januar 2026.
Vi ber om at den enkelte høringsinstans vurderer om saken bør sendes til berørte underinstanser, medlemsorganisasjoner mv.
Fristen for å sende inn høringsuttalelser er 10.03.2025.
Høringsinnspillene sendes til: [email protected]
Vi ber om at vår referanse 2025/303 oppgis ved henvendelser i saken.
Skattedirektoratet
Juridisk avdeling – Seksjon for forvaltning og innkreving