Uttalelse
Internprising. Pilar 1: Anvendelse av Beløp B (Simplified and Streamlined Approach «SSA») i Norge - Skatteetaten
OECD/G20 Inclusive Framework ble i februar 2024 enige om et rammeverk for prising av konserninterne transaksjoner knyttet til markedsførings- og distribusjonsaktiviteter. Rammeverket er publisert i rapporten Pillar One – Amount B 19. februar 2024. Rapportens del om Special considerations for baseline distribution activities er inkorporert i OECDs retningslinjer for internprising som et nytt tillegg til kapittel IV. Jurisdiksjonene kan velge å implementere rammeverket for regnskapsår som begynner etter 31. desember 2024.
Ved grensekryssende transaksjoner mellom parter i interessefellesskap som er omfattet av en skatteavtale med en bestemmelse som svarer til artikkel 9 i OECDs mønsterskatteavtale (armlengdeprinsippet) fremgår det av skatteloven § 13-1 fjerde ledd første punktum at OECDs retningslinjer for internprising skal hensyntas ved avgjørelsen av om formue eller inntekt er redusert etter skatteloven § 13-1 første ledd, og ved den skjønnsmessige fastsettelse av formue eller inntekt etter skatteloven § 13-1 tredje ledd. For andre interessefellesskap bestemmer skatteloven § 13-1 fjerde ledd annet punktum at OECD-retningslinjene, så langt de passer, bør tas tilsvarende hensyn til.
Finansdepartementet kan etter skatteloven § 13-1 fjerde ledd tredje punktum gi presiserende eller avvikende veiledning i forhold til det som følger av OECD-retningslinjene, innenfor rammene av skatteloven § 13-1, se Ot.prp.nr. 62 (2006-2007) punkt 4.1.4. Dette er særlig aktuelt der OECD-retningslinjene åpner for ulike tilnærminger.
Finansdepartementet har i brev av 27. februar 2025 til Skattedirektoratet orientert om følgende beslutning vedrørende anvendelse av Beløp B (SSA) i Norge:
«Som en del av G20/lnclusive Framework (IF) sitt topilarprosjekt har det som en del av pilar 1 vært arbeidet med en å forenkle anvendelsen av armlengdeprinsippet ved prising av konserninterne transaksjoner knyttet til markedsførings- og distribusjonsfunksjoner.
I februar 2024 ble IF enige om et rammeverk for prising av relevante transaksjoner. Rammeverket ble publisert i en rapport 19. februar 2024. Beløp B er tatt inn som et vedlegg til kapittel IV i OECDs retningslinjer for internprising av transaksjoner i flernasjonale foretak. Beløp B er en valgfri ordning for medlemmene i IF som skal gjelde fra 1. januar 2025 for de landene som velger å benytte ordningen.
Finansdepartementet har besluttet at beløp B ikke skal gis anvendelse i Norge nå, jf. skatteloven § 13-1 fjerde ledd.
Dette innebærer at en ved skattefastsettelsen skal basere prising av transaksjoner mellom nærstående parter på retningslinjene i TPG for øvrig i samsvar med skatteloven § 13-1.
Videre innebærer dette at i minnelig avtaleprosedyre etter skatteavtale skal en basere sin posisjon med hensyn til prising av en transaksjon etter retningslinjene i TPG for øvrig, se nærmere om minnelige avtaleprosedyre i beløp B-rapporten punkt 8 avsnitt 73 flg.
Beløp B-rapporten punkt 8 inneholder også retningslinjer om hvordan eventuell dobbeltbeskatning kan avhjelpes.
IF har kommet til enighet om at medlemslandene skal akseptere beløp B som grunnlag for prising av kvalifiserte transaksjoner når nærmere bestemte jurisdiksjoner, ved skattefastsettelsen der, tillater at beløp B legges til grunn ved prising av slike kvalifiserte transaksjoner. Enigheten gjelder bare for transaksjoner mellom selvstendige rettssubjekter, ikke for forhold mellom hovedkontor og filial/fast driftssted. Enigheten gjelder i første omgang for perioden 1. januar 2025 til 31. desember 2029. Det vil si at skattefastsettelsen knyttet til disse transaksjonene kan baseres på beløp B når vilkårene for anvendelse av beløp B er oppfylt og prisingsmatrisen er riktig anvendt. Skatteetaten kan imidlertid vurdere om vilkårene er oppfylt og at prisingsmatrisen er riktig anvendt. Dersom vilkårene ikke er oppfylt, vurderes transaksjonen etter hovedretningslinjene i TPG.
Departementet ber om at dette bli gjort kjent i etaten og for de skattepliktige.»
De jurisdiksjonene hvor det i henhold til departementets brev er adgang til å basere skattefastsettingen på Beløp B, må være en jurisdiksjon som Norge har inngått skatteavtale med og en «covered jurisdiction» slik dette er definert i Statement on the definition of covered jurisdiction for the Inclusive Framework political commitment on Amount B.
Lenke: Pillar One – Amount B | OECD