Tredjepartsopplysninger for boligsameie - Steg for steg

Sameier med 9 eller flere boligseksjoner har plikt, til å rapportere opplysninger om sameiers andel av inntekter, kostnader, formue og gjeld. Rapporteringen av opplysningene gjør at sameierne får disse forhåndsutfylt på skattemeldingen sin.

Det er styret som har ansvar for å rapportere opplysningene, men styret kan også få hjelp av en forretningsfører som kan rapportere på vegne av sameiet.

Vi bruker opplysningene til å forhåndsutfylle skattemeldingen til sameierne. Hvis dere ikke rapporterer opplysningene til oss, må sameierne selv fylle ut opplysningene i skattemeldingen sin.

Fristen for å levere er opplysningene er 31. januar. Sameiet skal sende inn opplysningene en gang i året.

Hvis dere leverer opplysningene etter fristen, kan dere få tvangsmulkt. Tvangsmulkt er en daglig bot for virksomheter som ikke leverer opplysningene de skal innen fristen.

Hvis dere får problemer med å overholde fristen, må du kontakte oss på e-postadresse [email protected]

For å fylle ut oppgaven trenger du:

  • påloggingsopplysninger til Altinn
  • en Altinn-rolle med innsendings- og signeringsrettigheter
  • sameiernes fødselsnummer, d-nummer eller organisasjonsnummer
  • navnet på eieren av boligseksjonen
  • å vite antall måneder sameieren har eid boligseksjonen dette året
  • boligsameiets matrikkelnummer, altså kommunenummer, gårdsnummer, bruksnummer og seksjonsnummer
  • beløpene som du skal rapportere

I rettledningen for utfylling og innlevering finner du mer informasjon om hvordan du skal fylle ut oppgavene. Vi anbefaler at du leser gjennom rettledningen før du fyller ut oppgavene.

Du skal beregne sameiers andel av felles inntekter, kostnader, formue og gjeld ut fra fordelingsnøkkelen. Fordelingsnøkkelen er sameiers eierandelen i sameiet, og følger sameierbrøken i eierseksjonsloven. Hvis dere har vedtatt å fordele sameiets felleskostnader på en annen måte, skal du bruke denne.

Du kan velge mellom tre måter å sende inn opplysningene via Altinn:

  • Velg RF-1140 Tredjepartsopplysninger - Boligsameie hvis du vil registrere opplysningene manuelt. Skjemaet egner seg hvis du skal sende inn mindre enn 50 oppgaver per leveranse.
  • Velg RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg hvis du skal sende inn opplysningene som et filvedlegg. Filen må være i XML-format og følge Skatteetatens formater og tekniske spesifikasjoner
  • Send inn opplysningene via et datasystem med integrasjon mot Altinn.

Du må fylle ut én oppgave per sameier. Hvis flere seksjoner har samme eier, fyller du ut én oppgave per seksjon.

Når du har fylt ut alle oppgavene eller lastet opp filvedlegg, leverer du skjemaet ved å trykke «signer og send inn».

Du skal sende en årsoppgave til sameierne. Fristen er 15. februar.  
Årsoppgaven skal inneholde

  • opplysningene du rapporterer til oss
  • henvisning til tema i skattemeldingen
  • informasjon om at årsoppgaven er sendt til Skatteetaten

Når oppgavene er sendt inn, vil du få en tilbakemelding om at oppgavene er mottatt og kontrollert. Hvis det er feil i oppgaven, vil du få beskjed i tilbakemeldingen om hva du må rette opp i.  

Har du ikke mottatt tilbakemeldingen i Altinn innen et par dager, kan det ha skjedd noe feil. Da bør du kontakte oss på epost: [email protected]

Hvis du har gjort feil i rapporteringen, må du sende inn en ny oppgave med riktige opplysninger. Den nye oppgaven erstatter den gamle oppgaven. Les mer om å korrigere feil i rettledningen.

Huskeregel: Det er alltid den siste oppgaven du har sendt inn på en sameier som er den gjeldende.

Vi må ha mottatt nye oppgaver senest 1. mars for at vi skal rekke å få med rettelsene i skattemeldingen.

Rapporteringen av opp­lysningene gjør at sameierne får disse forhåndsutfylt i skattemeldingen sin.

Dere bør anbefale at sameierne sjekker det som står i skattemeldingen mot årsoppgavene de har fått fra dere.