Bli elektronisk bruker

Nå er elektronisk kommunikasjon hovedregelen i dialogen mellom deg, stat og kommune.

Dette er fordelene

  • Vi varsler deg på mobil og/eller e-post når du får informasjon fra oss elektronisk.
  • Du får raskere svar på en sak eller en henvendelse til oss, fordi vi unngår postgang.
  • Du forhindrer at uvedkommende får tilgang til dine personlige opplysninger.
  • Brevet blir tatt vare på i ditt eget arkiv i altinn.no, sammen med annen elektronisk post.
  • Du har rask og enkel tilgang til alle dine dokumenter til bruk i f.eks banken og NAV.
  • Du kan svare direkte til saksbehandler via et svarskjema.
  • Kan gi deg tidligere skatteoppgjør.

Dette trenger du

  • Du må ha et norsk identitetsnummer (fødselsnummer eller d-nummer).
  • Du må skaffe deg elektronisk ID.

Du kan velge mellom fem alternativer:

MinID er en offentlig utstedt, personlig elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på mellomhøyt sikkerhetsnivå. For å få MinID må du bestille PIN-koder.

Når du skal bestille PIN-koder, må du gå til bestillingssiden for PIN-koder og følge instruksjonene der.

Før du bestiller PIN-kodene, må du sjekke at du er registrert med riktig adresse i Folkeregisteret (Skatteetaten). Du må også sørge for at postkassen din er tydelig merket med navn. Det vil ta et par dager fra du bestiller PIN-koder til du mottar dem på denne adressen.

Hvis du har d-nummer og ikke har registrert en norsk postadresse, vil du motta PIN-kodebrevet til adressen du har oppgitt i utlandet.

Når du har mottatt PIN-kodene, må du opprette en MinID-bruker. Det gjør du ved å registrere deg med PIN-kodene i ID-porten:
1. Opprett brukerprofil i ID-porten.
2. Logg inn med den elektroniske ID-en du har skaffet deg.
3. Du er nå elektronisk bruker.

BankID er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå. BankID utstedes av banken din.

Dersom du har BankID bruker du den for å registrere deg som elektronisk bruker i ID-porten.

Bank ID på mobil er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå. BankID utstedes av banken din.

Husk at du må ha vanlig BankID med koder fra banken din fra før, og at du bare kan aktivere BankID på mobil fra banken som ga deg BankID.
Mer om bestilling og innlogging med BankID på mobil.

Buypass ID er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå. Den utstedes av Buypass AS, og leveres som Buypass ID på smartkort og som Buypass ID i mobil. Alle som har et smartkort fra Buypass, kan ta i bruk Buypass ID i mobil.

Mer om bestilling og innlogging med Buypass ID.

Commfides er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå. Commfides utstedes av Commfides Norge AS og leveres som elektronisk ID på en sikker USB-pinne.

Mer om bestilling og innlogging med Commfides.

Husk å oppdatere kontaktinformasjon

Det er like viktig at riktig mobilnummer og e-postadresse er registrert i brukerprofilen din i ID-porten, som at riktig adresse er registrert i Folkeregisteret.

Du kan oppdatere kontaktinformasjonen din.

Kontaktinformasjonen din registreres i et felles register, som offentlige virksomheter gradvis tar i bruk. Skatteetaten tok i bruk registeret i juni 2014. Stat og kommune ønsker å kommunisere med deg elektronisk i stedet for på papir, med mindre du reserverer deg.

footer/desktop/standard