Klage på barnebidrag og andre underholdsbidrag
Du har rett til å klage på avgjørelsene som er tatt og saksbehandlingen som er gjort av Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav i Skatteetaten.
Spørsmål om krav fra NAV
Har du spørsmål om hvorfor og hvordan kravet ditt er oppstått, må du henvende deg til NAV som har fastsatt kravet.
Har du spørsmål om selve innkrevingsprosessen eller innbetalingen av kravet, må du henvende deg til Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav i Skatteetaten.
Velg riktig klageskjema i Altinn
Klage på trekket eller trekkbeløpets størrelse: RF-1370
Klage på purregebyr for bidrag: RF-1376
Søknad om / klage på motregning i fremtidige bidrag: RF-1378
På papir
Dersom du ikke ønsker å logge inn og sende elektronisk klage i Altinn, kan du i stedet sende skriftlig klage til:
9917 Kirkenes
Klagen skal være skriftlig og må inneholde
- hva du klager på – for eksempel trekk, saksbehandlingen, innkrevingen eller skattemotregning. For bedrifter og organisasjoner gjelder det at man kun kan be om at det settes av penger til livsopphold dersom bedriften er et enkeltpersonforetak.
- forklaring på hvorfor du klager
- hva du ønsker å oppnå med klagen – for eksempel stans av trekk eller sletting av krav
- underskrift (fysisk eller elektronisk)
- relevant dokumentasjon
Innkrevingen fortsetter til klagen er behandlet
Vær klar over at klagen din vanligvis ikke stopper innkrevingen av kravet.
Frister for å klage på avgjørelsene våre
Klagefristene kan variere fra sak til sak. Du finner klagefristen som gjelder din sak, i brevene du får fra oss.