Nyhet
Skatteetaten har innført flere tiltak i forbindelse med koronaviruset
Denne nyheten er mer enn 1 år gammel. Vær oppmerksom på at det kan ha skjedd endringer etter at den ble publisert.
For å forhindre ytterligere smitte av koronaviruset og samtidig sørge for at Skatteetaten så godt som mulig opprettholder sine kritiske tjenester, innføres det flere tiltak.
- Det er et samfunnsansvar at smitterisikoen reduseres, og vi som er en stor arbeidsplass og tilbyder av tjenester til befolkningen har et viktig ansvar. Vi setter i verk tiltak for å beskytte de mest sårbare i samfunnet vårt, og vi har mange tusen ansatte vi skal ta vare på, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
Tiltak som iverksettes i Skatteetaten:
- Publikumsmottakene til Skatteetaten er fra og med 13. mars stengt. Publikum blir bedt om å henvende seg via skatteetaten.no, chat eller telefon.
-
ID-kontroll ved publikumsmottakene på skattekontorene er stengt inntil videre, men det er opprettet en ny, midlertidig rutine for håndtering av ID-kontroll.
For skatteetatens ansatte innebærer endringene følgende:
- Vi gjennomfører ingen reiseaktivitet som ikke er strengt nødvendig og særskilt avtalt.
- Vi avlyser alle aktiviteter utenfor kontoret
- Møter skal primært avvikles på Skype. Fysiske møter arrangerer vi kun når det er strengt nødvendig for å løse kritiske oppgaver eller når det er få deltakere
- Vi avlyser alle større møter med flere enn 15 deltakere. Dette gjelder også interne arrangementer
- Vi legger opp til at flest mulig skal arbeide hjemmefra.
- Enkelte kontorer vil bli stengt midlertidig for å gjennomføre vask etter risiko for smitte. Det blir gitt informasjon til ansatte i slike tilfeller.
Krisestab og kritiske oppgaver
Skatteetaten har satt krisestab for å minimalisere risiko for smitte på medarbeidere eller andre mennesker. Kriseledelsen arbeider med å skille mellom kritiske og ikke-kritiske oppgaver.
- Skattemeldingen og Folkeregisteret er nå blant de mest kritiske oppgavene som får særlig oppmerksomhet, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
Skattemeldingen lanseres som planlagt
Det ingen endringer i planene om utsending av skattemeldinger som starter puljevis den 18. mars.
- Nå må vi sikre en best mulig gjennomføring av skattemeldingsperioden. Vi har i lang tid forberedt oss godt for at vi i neste uke skal møte brukerne våre med en helt ny skattemelding. Men vi må nå justere noen planer og arbeider for å komme i mål med lansering, sier Holte
De som ikke er i stand til å levere skattemelding i tide vil kunne søke om utsatt frist, eller delegere tilgangen slik at andre kan se på, endre eller levere skattemeldingen for deg.