Prinsipputtalelse

Om formidlere (vareagenter)

  • Publisert:

Brev fra Skattedirektoratet til fylkesskattekontorene, 27. august 2001.

Det har vært reist spørsmål om formidlingstjenester, herunder tjenester ytt fra vareagenter og eiendomsmeglere, kan fjernleveres, jf. forskrift nr. 24 § 8 første ledd annet punktum og forskrift nr. 121 § 1 tredje ledd.

Vareagenter påtar seg å virke for salg eller kjøp av varer for en utenlandsk hovedmanns regning ved å innhente ordrer til hovedmannen eller ved å inngå avtaler i hovedmannens navn. Vareagenter kommuniserer med sine kunder per Internett, telefon og fax, eller reiser også rundt med vareprøver, har utstillinger mv.

Vareagenter som var frivillig registrert etter forskrift nr. 25 skulle ikke beregne merverdiavgift dersom tjenesten ble ytt til og betaling mottatt fra utenlandsk oppdragsgiver, og oppdragsgiver ikke var registrert her i landet, jf. forskriften § 3 annet ledd.

Skattedirektoratet uttalte i brev av 29. juni 2001 til Finansdepartementet at formidlingstjenester, herunder vareagenttjenester, måtte kunne anses som tjenester som kan fjernleveres. Når det gjaldt eiendomsmeglertjenester mente direktoratet at disse tjenestene lett kunne knyttes til det sted eiendommen var beliggende og at det forhold burde være avgjørende for avgiftsberegningen. Ligger eiendommen i Norge må megler beregne merverdiavgift uavhengig av om oppdragsgiver er hjemmehørende i Norge eller utlandet. Dette harmoniserer også med bestemmelsen i EU's sjette avgiftsdirektiv art. 9(2)(a).

I brev av 25. juli 2001 slutter Finansdepartementet seg til direktoratets fortolkning. Det blir pekt på at deler av en vareagents tjenester ofte utføres i kundens fysiske nærvær, men hovedtjenesten er imidlertid å inngå kontrakter på vegne av oppdragsgiver og innhente ordrer. Departementet kom til at dette som utgangspunkt er tjenester som isolert sett kan fjernleveres. Det skal derfor ikke beregnes merverdiavgift dersom tjenesten ytes til og betaling mottas fra utenlandsk oppdragsgiver/hovedmann som ikke er registrert her i landet, jf. forskrift nr. 24 § 8 første ledd annet punktum.

Finansdepartementet var enig i at eiendomsmeglertjenester knyttet til fast eiendom i Norge, måtte anses som avgiftspliktig innenlandsk omsetning, jf. merverdiavgiftsloven § 13. Når slike tjenester er knyttet til eiendom i utlandet, gjelder forskrift nr. 24 § 8 første ledd første punktum.