Kommunene må besvare spørsmål om kommunale krav
Den siste uka har Skatteetaten mottatt en del henvendelser om kommunale krav, som skulle vært besvart av kommunen. Noen av disse henvendelsene var feilaktig henvist fra kommunene til Skatteetaten, og dette har skapt forsinkelser for publikum.
For å unngå slike forsinkelser er det viktig at de som svarer på publikumshenvendelser i kommunene har god kjennskap til hvilke oppgaver som fortsatt tilhører kommunen, og hvilke som skal henvises til Skatteetaten.
Saker som skal besvares av kommunen
Kommunen må informere sine kundebehandlere om hvilke saker som skal besvares internt i kommunen.
Dette gjelder for eksempel spørsmål om eiendomsskatt, inkassosaker om kommunale krav, og ulike kommunale avgifter som for eksempel vann og avløp eller renovasjon.
Saker som skal besvares av Skatteetaten
De vanligste henvendelsene som skal til Skatteetaten:
- Endre konto for skattepenger
- Kontonummer og KID-nummer for å betale
- Restskatt
- Skatt til gode
- Arbeidsgiver og arbeidsgiveravgift
- Bestille attest for skatt og merverdiavgift
- Bestille konto- eller saldoutskrift for skatt og arbeidsgiveravgift
- Betalingsvansker
Mer informasjon finnes på våre nettsider
Vi minner også om rutinen for håndtering av henvendelser og post
Denne bør alle som jobber med publikumskontakt settes seg inn i:
Se rutine for håndtering av henvendelser og post
Se også informasjon om henvendelser fra publikum om skatteoppkreveroppgaver etter 1. november.