Skjema RF-1206

Konsernbidrag

Skjemaet er pliktig vedlegg til skattemeldingen for selskaper som har mottatt eller avgitt konsernbidrag i inntektsåret. 

Du skal ikke bruke dette skjemaet hvis du leverer ny skattemelding

Skattemeldingen kan leveres i nytt format, og du trenger ikke lenger å bruke vedleggsskjemaer når du leverer ny skattemelding. Du skal bare levere skjemaet hvis du leverer skattemelding på gammelt format eller sender inn skattemeldingen på papir.

Alle lønnstakere og pensjonister har fått ny skattemelding og skal ikke lenger bruke vedleggsskjemaer ved elektronisk levering. Skal du levere skattemelding på papir kan du likevel bruke utskrift av vedleggsskjemaer.

Alle enkeltpersonforetak skal bruke den nye skattemeldingen og levere elektronisk.

Du kan enten levere via et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram, eller du kan logge deg inn på skatteetaten.no for å levere skattemeldingen din.

Vedleggsskjemaer skal ikke lenger leveres. I stedet legger du opplysningene inn i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen.

Alle selskaper skal levere skattemeldingen /selskapsmeldingen elektronisk. Den nye skattemeldingen må sendes fra et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. Skjemaer er erstattet med næringsspesifikasjoner og skal ikke lenger brukes. Selskaper som leverer skattemelding i gammelt format i Altinn, kan fortsatt bruke vedleggsskjemaer.

Fra og med 2024 (inntekståret 2023) skal alle selskaper bruke den nye skattemeldingen.

Hjelp til å fylle ut i Altinn

Du finner hjelp til utfylling inne i skjemaet.
 

Du får hjelp og veiledning når du logger inn og fyller ut skattemeldingen din, enten du gjør det i regnskapssystemet ditt, på skatteetaten.no, eller i Altinn.

Du må levere elektronisk. Papirskjemaet kan brukes til forberedelser og som støtte ved utfylling i Altinn.

Hvis du oppdager feil eller har mottatt nye opplysninger, kan du endre og levere på nytt skattemeldingen for 2018, 2019 og 2020.

Du kan bruke de eldre utgavene av vedleggsskjemaet som støtte dersom du trenger å endre noe i tidligere innsendte skattemeldinger.

2020

2019

Dersom du oppdager feil eller mangler i skattemeldingen for inntektsårene 2019, 2020 eller 2021, skal du ikke sende klage. Du skal i stedet endre opplysningene selv. Endringen gjør du ved å sende inn et nytt fullstendig oppgavesett for inntektsåret du vil endre. Det er ikke tilstrekkelig å sende inn korrigerte enkeltskjema.

Slik korrigerer du

Du sender inn et nytt fullstendig oppgavesett fra ditt fagsystem via Altinn. 

Hvis endringene skal gjøres direkte i Altinn, finner du tidligere innsendte oppgavesett i "Arkiv" i Altinn. Velg "Lag ny kopi" og korriger aktuelle skjema. Signer og send alt inn på nytt. Du behøver ikke å informere Skatteetaten om at du har endret.

Vær oppmerksom på at dersom du ønsker å endre kontonummer for tidligere år, kan du ikke bruke kontonummerfeltet i skjemaet RF-1028. Du må logge deg inn hos Skatteetaten for å endre eller registrere kontonummer.

Logg inn i Altinn for å sende inn et nytt fullstendig oppgavesett: