Koronavirus – viktig informasjon fra Skatteetaten
Skjema RF-0002
Mva-melding for alminnelig næring
Meldingen skal leveres av alle som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Når den er riktig utfylt, viser den hvor mye merverdiavgift du skal betale til staten, eller staten skal betale til deg. Du kan ikke sende inn mva-meldingen hvis du ikke er registrert.
Lav sats reduseres midlertidig fra 12 prosent til 6 prosent
Endringen gjelder
- fra og med 1. april 2020
- til og med 30. juni 2021
Lav sats gjelder blant annet persontransport, overnatting, allmennkringkasting samt adgang til kino, idrettsarrangementer, fornøyelsesparker og opplevelsessentre.
Endringen er en del av tiltakspakkene i forbindelse med korona-situasjonen.
Alle som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret får skjemaet RF-0002 i meldingsboksen i Altinn cirka 40 dager før innleveringsfristen.
Bruk tjenesten Min MVA-konto for å se hvor mye mva du skylder.
Innleveringsfrister
De fleste virksomheter skal levere mva-meldingen annenhver måned. Små virksomheter kan søke om innlevering én gang per år.
Innleveringsfrister for mva-meldingen endres ikke
Innleveringsfrist for første termin var 14. april, men arbeidet med en eventuell fastsettelse av mva-grunnlaget ved skjønn og tilleggsskatt vil først starte opp dersom melding ikke er levert innen 10. juni.
Har du mottatt varsel om skjønnsfastsettelse for første termin 2020, står det feilaktig at "Det påløper forsinkelsesrenter fra den opprinnelige fristen for å levere mva-melding". Forsinkelsesrenten løper først fra betalingsfristen, dvs. 10. juni.
Innbetalingsfristen utsettes
Fristen for innbetaling av første termin 14. april, er utsatt til 10. juni. Det er ikke nødvendig å søke om utsatt frist. Fristen for årsoppgave for primærnæringene er ikke utsatt.
Dersom du har innbetalt merverdiavgiften for 1. termin, og du ønsker denne tilbakebetalt, må du kontakte oss.
Endringene er en del av tiltakspakkene i forbindelse med korona-situasjonen.
Mva-melding – frist for levering og betaling
Mva-melding for små virksomheter med årstermin - frist for levering og betaling
Mva-melding – frist for levering og betaling
Mva-melding – frist for levering og betaling
Mva-melding – frist for levering og betaling
Mva-melding – frist for levering og betaling
Mva-melding – frist for levering og betaling
Dersom forfallet er lørdag, søndag eller helligdag, er det påfølgende arbeidsdag som er frist for innlevering og betaling.
Om du ikke leverer opplysninger i tide, risikerer du tvangsmulkt.
Endre
Det er viktig at mva-meldingen er riktig når du leverer. Hvis du er usikker på hvordan regelverket skal forstås, må du avklare dette på forhånd.
Hvis du oppdager feil etter at du har levert, kan du endre mva-meldingen.
Merknadsfeltet på mva-meldingen
Hvis du benytter merknadsfeltet vil mva-meldingen din bli behandlet manuelt.
Bruk dette feltet bare hvis du skal skrive noe som er av betydning for vår behandling av mva-meldingen. Hvis du er usikker på forståelsen av regelverket, skjemaet eller utfylling av det, bør du ta det opp med Skatteetaten på forhånd.
Du skal heller ikke bruke merknadsfeltet til å melde adresseforandring. Du gjør dette ved å bruke skjemaet Samordnet registermelding. Det samme gjelder hvis virksomheten er avsluttet.
Du trenger ikke å skrive i merknadsfeltetat at du ikke har hatt omsetning, innførsel, utførsel eller anskaffelser i terminen.
Innsending via økonomisystemer
Du kan også sende mva-meldingen til Altinn fra økonomisystemer som har tilrettelagt for dette.
Hjelp til utfylling i Altinn
Kort introduksjon til hvordan du fyller ut en mva-melding: