Important information

This page is not available in English.

Særavgiftsregnskap for alkoholholdige drikkevarer

Her får du hjelp til å forstå hvordan du fører særavgiftsregnskap hvis du produserer eller importerer alkoholholdige drikkevarer.

Dette er viktig å vite

For at du skal beregne rett særavgift, må avgiftsgrunnlaget være riktig.

​Særavgiftsregnskapet sørger for at du finner og dokumenterer riktig avgiftsgrunnlag. Avgiftsgrunnlaget skal du oppgi i særavgiftsmeldingen.

Alt som skal oppgis i særavgiftsmeldingen, bør du derfor registrere i særavgiftsregnskapet ditt.

Avgiften på alkoholholdige drikkevarer består av to typer avgift:

  • Avgift på alkohol
  • Avgift på drikkevareemballasje (grunnavgift og miljøavgift)

Avgift på alkohol

Brennevin og annen alkoholholdig drikkevare over 4,7 %:

Avgiftsgrunnlag (liter x volumprosent)
x avgiftssats
= avgift på alkohol

Annen alkoholholdig drikkevare over 0,7 % t.o.m 4,7 %:

Avgiftsgrunnlag (liter)
x avgiftssats
= avgift på alkohol

Gjæret alkoholholdig drikk produsert av små bryggerier over 3,7 % til og med 4,7 %

Avgiftsgrunnlag (liter)
x redusert avgiftssats etter trinn
= avgift på alkohol

Merk at det er spesielle regler og satser for små bryggerier.

Avgift på drikkevareemballasje

Avgiftsgrunnlaget for drikkevareemballasje beregnes i antall enheter.

Avgift på drikkevareemballasje består av grunnavgift og miljøavgift og bestemmes av emballasjetype.

Avgift skal beregnes på inneremballasje, den enheten som drikkevaren er tappet på. Eksempel: emballasjeavgifter for bag in box (BiB) skal beregnes for plasten som drikkevaren er tappet på, og ikke for pappen som er ytteremballasje.

Miljøavgift

Emballasje som inngår i godkjente retursystemer, får redusert miljøavgiftssats avhengig av returandelen.

Antall enheter (stykk)
x avgiftssats
= miljøavgift

Grunnavgift

Antall enheter (stykk)
x avgiftssats
= grunnavgift

 

Eksempel 1: En kasse (24 bokser) øl 0,5 liter med 4,7 %:

Alkoholavgift
24 bokser øl
x 0,5 liter
x 21,55 kroner (avgiftsats i 2022)
= 258,60 kroner i alkoholavgift
Grunnavgift
24 bokser øl
x 1,29 kroner (avgiftssats i 2022)
= 30,96 kroner i grunnavgift
Miljøavgift
24 bokser øl
x 6,28 kroner (avgiftssats i 2022)
= 150,72 i miljøavgift

 

Eksempel 2: En eske (6 flasker) vin 0,75 liter med 12 %:

Alkoholavgift
6 flasker
x 0,75 liter
x 12 (alkoholprosent)
x 4,82 kroner (avgiftssats i 2022)
= 260,28 kroner i alkoholavgift
Grunnavgift (engangsemballasje)
6 flasker
x 1,29 kroner (avgiftssats i 2022)
= 7,74 kroner i grunnavgift
Miljøavgift
6 flasker
x 6,28 kroner (avgiftssats i 2022)
= 37,68 kroner i miljøavgift

We recommend that you enter the current rates for excise duties in your excise duty accounts to enable you to calculate excise tax. You can then compare the calculated tax with the amount calculated in your excise tax return.

As a rule, the rates change 1 January every year. The reduced environmental tax rate is determined, amongst other things, by the return percentage calculated by the Norwegian Environment Agency. The adjustment of the reduced tax rate and tax code takes place on 1 July every year.

You’ll find updated rates at:

You must use specific excise duty codes when completing the excise tax return.

We recommend that you enter the excise duty codes in your excise duty accounts to make it easier to report correctly.

Example:
OL 401 is the code for beer from 3.7 up to 4.7 percent ABV
BV 650 is the code for spirits over 22 percent ABV

You’ll find the excise duty codes in the code guide (in Norwegian only).

When reporting excise duties, you must register all types of withdrawals from your approved storage facility for each duty group in the excise tax return. In addition to withdrawals, you must also register return of goods. Net recording where only the excise duty amount due is listed, must not occur.

If you have both duty to be paid and duty you can claim a refund for from the Tax Administration in the same period, you must report these separately in the excise tax return. 

Example
In February, you sold 500 litres of beer and received in return 300 litres of beer.
 
In this case, you must record both the withdrawal of 500 litres and the return of 300 litres. This means you cannot report 200 litres as withdrawal/sale for this period.

You must report exemptions

When you complete your excise tax return, all movement connected with the business’s deliveries/withdrawals must be shown, including those exempt from duty.

If you’ve made an error in an earlier report

You may correct reported excise duty up to 3 years back in time. You do this by submitting a correction notice for the period in which the error occurred.

Slik setter du opp særavgiftsregnskapet

sa-regnskap-enkeloversikt-alkohol.png

Særavgiftsregnskapet bør gi oversikt over

  • varene dine
  • lagerbeholdningen ved start og slutt av måneden
  • varer inn og varer ut

I særavgiftsregnskapet skal du registrere bevegelser av avgiftspliktige varer inn og ut av ditt godkjente lokale. Du skal også registrere andre hendelser, for eksempel destruksjon eller brekkasje.

Hjelp til å sette det opp riktig:

Alle varer du har bør ha et unikt varenummer. Det bør stå detaljer om avgiftstype- og gruppe. Dette vil gjøre det lettere for deg å beregne riktig avgift.

Du finner avgiftskodene i kodeveilederen.

Eksempel på en enkel tabell som viser rader med varenummer, varenavn, alkoholprosent og emballasje, sammen med avgiftskoder.

Særavgiftsregnskapet skal vise din lagerbeholdning av særavgiftspliktige varer

  • ved periodens start (inngående balanse IB)
  • ved periodens slutt (utgående balanse UB)

UB = IB + hele periodens tilganger (minus) hele periodens avganger. 

Ny periodes IB er lik forrige periodes UB. Med periode mener vi her én kalendermåned. Dette fordi skattemeldingen for avgift på alkohol og drikkevareemballasje skal leveres månedlig.

Enkel tabell som viser linjer med informasjon om varene og beskrivelse av bevegelser inn og ut, for eksempel produksjon og salg.

Særavgiftsregnskapet skal i utgangspunktet vise alle bevegelser av varer inn og ut av ditt godkjente lokale.

Merk at også andre hendelser kan være nødvendige å registrere i særavgiftsregnskapet, for eksempel når varene kjøres direkte til varemottakeren uten å ha vært innom ditt godkjente lokale.

Eksempler på varer inn og ut:

Important information

Eksempler på varer inn du skal føre i særavgiftsregnskapet:

Eksempler på når du skal registrere varer ut i særavgiftsregnskapet:

  • Salg 
  • Uttak av vareprøver og smaksprøver
  • Tillatelse til tilintetgjøring gitt av Skatteetaten
  • Brekkasje
  • Tyveri 
  • Manko
  • Utførsel til utlandet
  • Avgiftsfri overføring til andre registrerte særavgiftspliktige
  • Uttak til eget utsalg

Ikke alle nevnte hendelser fører til at du skal betale særavgift. Noen uttak fra lageret er avgiftsfrie, for eksempel tilintetgjøring og utførsel til utlandet. Alle avgiftsfrie uttak skal dokumenteres og rapporteres med tilleggskode i særavgiftsmeldingen. Dokumentasjonen oppbevares som en del av særavgiftsregnskapet.

Slik kan det se ut:

Vareoversikt som viser en vare per linje, med detaljer om dato, varetype, bevegelser inn og ut og avgiftskoder.

Varetelling

Du skal telle de særavgiftspliktige varene minst én gang i året. Oppdager du avvik mellom antall varer du telte og antallet som er registrert i særavgiftsregnskapet, må du korrigere særavgiftsregnskapet.

Hvis varetellingen viser at du har flere varer på lager enn det som er ført i særavgiftsregnskapet, må du legge de aktuelle varene til i særavgiftsregnskapet.

Viser varetellingen at du har færre varer på lageret enn det som er ført i særavgiftsregnskapet, må du som hovedregel betale avgift på differansen.

Husk at manko skal rapporteres med tilleggskode 99 i særavgiftsmeldingen.

 

Har du både manko og overtallighet, har du kanskje mulighet til å motregne. Motregning betyr at overtallighet av noen varer reduserer mankoen av andre varer. Hvis du motregner, skal du registrere det i særavgiftsregnskapet.  

Må ha lik avgiftsmessig status

For å kunne motregne må varene i manko ha lik avgiftsmessig status som varene i overtall. Lik avgiftsmessig status for alkoholholdige drikkevarer betyr at varene har samme avgiftsgrunnlag, avgiftstype og avgiftsgruppe.

Er vilkårene for motregning oppfylt, kan du for eksempel motregne

  • én type øl 5 % mot en annen type øl 5 %
  • rødvin 12 % mot hvitvin 12 %
  • konjakk 40 % mot whisky 40 %

Eksempel:

Tabell med eksempel på motregning, der varen pils har 10 færre liter og varen IPA har 10 flere liter enn forventet.

Her kan de to varene motregnes fordi de har samme avgiftsmessige status.

Vær særlig oppmerksom på:

Produserer du egne særavgiftspliktige varer, må du også føre oversikt over bruk av råvarer/innsatsvarer. En slik oversikt kan for eksempel være bryggelogger. Du må også registrere riktig alkoholprosent for hvert vareparti i særavgiftsregnskapet.

Du må passe på at alkoholprosenten som du har registrert på varen i særavgiftsregnskapet, samsvarer med merking på emballasjen/etiketten.

 

En avgiftspliktig produsent er den som eier produktet/innsatsvarene gjennom hele produksjonsprosessen.

Er du en avgiftspliktig produsent, skal du rapportere og betale avgift til Skatteetaten. Du skal også registrere varene i eget særavgiftsregnskap.

Eksempel
Du brygger øl fra egne råvarer, men leier produksjonslokalet, med eller uten ansatte, av en annen produsent.

Siden du eier produktet/innsatsvarene gjennom hele produksjonsprosessen, er du en avgiftspliktig produsent. Du skal da rapportere avgiften på din øl og føre særavgiftsregnskap for denne produksjonen.

Sjekkliste

Denne sjekklisten kan hjelpe deg å føre særavgiftsregnskap og huske på annet som kan være viktig for produsent og/eller importør av alkohol. Listen er ikke uttømmende.

Særavgiftspliktige varer - produktinformasjon  

Har du husket å

  • registrere alle særavgiftspliktige varer i særavgiftsregnskapet
  • oppdatere artikkelnumre eller varenumre 
  • oppdatere avgiftskode for produktavgift i særavgiftsregnskapet
  • oppdatere avgiftskode for miljøavgift
  • oppdatere avgiftskode for grunnavgift
  • registrere riktig alkoholprosent i særavgiftsregnskapet

Varer inn som skal registreres i særavgiftsregnskapet 

Har du husket å registrere

  • alle egenproduserte særavgiftspliktige varer
  • alle importerte særavgiftspliktige varer
  • alle avgiftsfrie kjøp fra andre registrerte særavgiftspliktige
  • alle returer av særavgiftspliktige varer fra kunder
  • annen tilgang, for eksempel mottatt vareprøver og lignende

Varer ut som skal registreres i særavgiftsregnskapet 

Har du husket å registrere

  • alt avgiftspliktig salg
  • alt avgiftsfritt salg

Har du hatt

  • tilintetgjøring/destruksjon
  • varer som brukes/selges som råstoff mv. ved fremstilling av varer
  • vareprøver og smaksprøver
  • brekkasje
  • tyveri

Varebeholdning av særavgiftspliktige varer

Har du husket å

  • gjennomføre varetellingen
  • avstemme regnskapsmessig beholdningen mot varetellingen
  • arkivere varetellingslisten

Skattemelding for særavgifter

Har du husket å

  • levere skattemeldingen og betale innen fristen
  • rapportere inn riktige tilleggskoder
  • innhente/lagre nødvendig dokumentasjon

Bevilling

  • har du sjekket om kjøper har riktig alkoholbevilling

Leietapping og leieproduksjon

Har du vurdert om du er avgiftspliktig for varer

  • produsert hos andre
  • tappet hos andre

Små bryggerier

  • er du omfattet av vilkårene for små bryggerier

Dokumentasjon 

Du skal oppbevare dokumentasjon som viser at det du har ført i særavgiftsmeldingen, er riktig. Dette gjelder blant annet dokumentasjon som bekrefter at du eventuelt har krav på redusert sats eller fritak. 

Du trenger ikke å sende oss dokumentasjon uoppfordret, men du må kunne legge den fram hvis vi spør.  

Du må oppbevare dokumentasjon, særavgiftsregnskap og avstemminger i 10 år.  Merk at oppbevaringsperioden er lengre etter særavgiftsforskriften enn etter bokførings- og tollregelverket. 

  • innkjøps- og salgsfakturaer 
  • kreditnota  
  • internbilag  
  • kontrakter  
  • betalingsbilag 
  • tolldeklarasjoner 
  • fraktdokumenter 
  • godkjente søknader om tilintetgjøringer 
  • for avgiftsfrie overføringer: bekreftelse på at mottaker er registrert for samme avgiftstype 
  • annen dokumentasjon for krav om avgiftsfritak 

Se også