Skjema RF-1316
Attest for skatt og merverdiavgift
Du trenger en attest for skatt og merverdiavgift når du vil ha dokumentasjon på om din virksomhet eller du personlig skylder skatt/merverdiavgift eller ikke.
Attesten viser hvor mye som eventuelt mangler innbetalt inkludert renter. Attesten for skatt og merverdiavgift viser også om en virksomhet/person er registrert i merverdiavgiftsregisteret.
Hvem trenger og bruker attest for skatt og merverdiavgift?
Er du for eksempel en anbudsgiver vil ofte oppdragsgiveren kreve attest for skatt og merverdiavgift. Du kan også trenge denne attesten i forbindelse med skjenkeløyver og i enkelte andre bevillingssaker.
Bedrifter som ønsker å bestille skatteattest kan også benytte RF-1507 Opplysninger om skatt og avgifter. Da kan attesten leveres rett i din oppdragsgivers innboks i Altinn, og denne attesten inneholder flere opplysninger om virksomheten.
Når og hvor får jeg attesten?
Attesten produseres automatisk og blir sendt til din innboks i Altinn. Normalt skjer det umiddelbart så lenge du har sendt bestillingen innenfor ordinær arbeidstid.
Bestiller du utenom ordinær arbeidstid får du normalt attesten ved starten av neste arbeidsdag.
Skatteattestene som skrives ut er en felles attest for skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift. Attesten er elektronisk godkjent og er derfor ikke signert.
Hvis du ikke har mulighet til å bestille elektronisk, må du kontakte oss.