Driftsmidler (eiendeler) i bedriften

Når du kjøper driftsmidler til bedriften din, kan du ha rett til fradrag. Hvis du selger driftsmidler med gevinst, er dette skattepliktig inntekt for bedriften. Hvis du selger med tap, kan du ha rett på fradrag.

Gjelder det meg?

Dette gjelder deg som er næringsdrivende og har driftsmidler i bedriften.

Med driftsmidler mener vi eiendeler bedriften eier og bruker i virksomheten. Det kan være fysiske eiendeler, som for eksempel biler, kopimaskiner eller bygninger. Driftsmidler kan også være lisenser, konsesjoner, patenter eller lignende.

Forskjell på eiendel og driftsmiddel

Du kan ha rett på fradrag når du kjøper driftsmidler som hovedsakelig er kjøpt inn til bruk i bedriften.

Hvis driftsmiddelet delvis brukes i bedriften, og delvis til andre formål, for eksempel privat, skal det som hovedregel ikke fordeles mellom bruk i og utenfor bedriften. Enten er det et driftsmiddel i bedriften, eller ikke.

Eiendeler som er kjøpt inn for salg, kalles omløpsmidler (varer) og er ikke driftsmidler.

Eiendeler som hovedsakelig dekker eierens private behov, regnes ikke som foretakets driftsmidler.

Unntak for egen boligdel i bygg som avskrives

Hvis eieren bruker en del av et bygg som ikke er seksjonert som sin egen bolig, skal boligdelen ikke tas med i grunnlaget for avskrivning. Dette gjelder også hvis bygget eies av et sameie.

En eiendel regnes som selskapets driftsmiddel, selv om den hovedsakelig brukes av aksjonærer, deltakere eller ansatte. Det gjelder også hvis eiendelene brukes av aksjonærer eller deltakere i nærstående selskap.

Eiendelene regnes som selskapets driftsmidler også når aksjonærene, deltakerne eller de ansatte betaler for å bruke dem og bruken er skattepliktig. Da må selskapet betale skatt av uttaket eller fordelen av bruken.

Uttak av eiendeler eller tjenester

I selskap med deltakerfastsetting behandles privat bruk eller uttak som utdeling eller arbeidsgodtgjørelse.

Fradrag og avskrivning ved kjøp

Bedriften kan ha rett på fradrag for driftsmidler som taper seg i verdi etter hvert som de brukes eller blir eldre. Kostnadene ved kjøp av driftsmidler kan fordeles over flere år (avskrives).

Inntekt og fradrag ved salg

Hvis du selger driftsmidler med gevinst, er det skattepliktig inntekt for bedriften. Hvis du taper penger på salget, kan du ha rett til fradrag.

Fradrag ved bruk og påkostninger

Bedriften kan kreve fradrag for utgiftene den har hatt ved å leie en eiendel.

Bedriften kan ikke avskrive en leid eiendel.

Hvis en bedrift har inntekt fra utleie av varige driftsmidler, er det skattepliktig inntekt for bedriften. Eksempler er utleie av kjøretøy, containere, datautstyr eller fast eiendom som er driftsmiddel i næringen.

Hvis du som eier av foretaket bruker deler av egen eiendom til foretaket ditt, kan du ikke ta husleie av deg selv som privatperson. Foretaket
får ikke fradrag for husleiekostnader som betales til deg som innehaver.

Foretaket kan ikke leie av en ektefelle.

Dette gjelder også for andre eiendeler du eier privat.

Når en aksjonær eller aksjonærens nærstående bruker selskapets eiendeler privat, skal de i utgangspunktet betale markedspris for bruken. Markedspris er det beløpet selskapet kan forvente å få på det åpne markedet. Selskapet skal føre leiebeløpet som en inntekt i regnskapet.

Når en aksjonær betaler mindre enn markedspris, skal selskapet føre differansen mellom markedspris og faktisk betaling som et skattepliktig uttak. Selskapet skal føre uttaket som en inntekt i regnskapet.

Hvis selskapet har kjøpt en eiendel som i hovedsak skal stilles til disposisjon for aksjonærens private bruk og kostnaden er høyere enn markedsprisen, skal selskapet føre den totale kostnaden som uttak i regnskapet. 

Når selskapet skal beregne fordelen ved uttaket, skal alle de årlige kostnadene som gjelder eiendelen tas med. Eksempler på kostnader:

  • gjeldsrenter som gjelder eiendelen
  • beregnet rentefordel av benyttet egenkapital
  • diverse driftsutgifter, som forsikring, strøm og vedlikehold
  • faktisk verdifall på grunn av slitasje og alder. Her kan avskrivningene i regnskapet brukes som utgangspunkt.

Når en aksjonær betaler en lavere pris enn det som er de årlige kostnadene, skal selskapet føre differansen mellom de årlige kostnadene og den prisen aksjonæren har betalt, som skattepliktig uttak. Selskapet skal føre uttaket som inntekt i regnskapet sitt.

For en aksjonær som arbeider i selskapet, må selskapet må vurdere om fordelen skal regnes som lønn eller utbytte.

 

Eiendeler bedriften eier

Når bedriften har påkostet tidligere aktiverte driftsmidler, kan den få fradrag for kostnadene. Bedriften skal føre kostnaden i regnskapet (aktivere for avskriving), selv om påkostningen er under beløpsgrensen eller har en varighet på under tre år. Dette gjelder også hvis driftsmiddelet er helt nedskrevet eller står på negativ saldo. 

Hvis du førte hele fradraget for driftsmiddelet samme år som bedriften kjøpte den, skal du aktivere påkostningen bare hvis driftsmiddelet er varig og påkostningen er over beløpsgrensen. Beløpet avskrives på samme måte som da du kjøpte driftsmiddelet.

Tilpasse en eiendel til en aksjonær

Hvis selskapet har påkostet en eiendel for å tilpasse den til en aksjonær, uten at det har verdi for selskapet, skal verdien av tilpasningen, føres som uttak i året for påkostningen.

Eiendeler bedriften leier

Hvis bedriften har påkostninger på eiendelen den leier, skal bedriften føre kostnaden i regnskapet over leieperioden. Unntaksvis kan du aktivere og avskrive påkostningen i den saldogruppen eiendelen tilhører. Hvis du for eksempler påkoster et kontorbygg, må du avskrive etter reglene som gjelder for bygget.

Spesielt for

Når et selskap eier eller leaser en bil, regnes bilen alltid som en næringsbil for selskapet. De ansattes kjøring i yrket regnes som bruk i næring.

Når et selskap med deltakerfastsetting eier eller leaser en bil og en deltaker bruker bilen, er det næringskjøring for selskapet. Det gjelder enten deltakeren bruker bilen i bedriften eller privat. Når deltakeren bruker bilen privat, skal deltakeren betale skatt av bruken.

Enkeltpersonforetak

Hvis en campingvogn brukes som spisebrakke eller overnattingsbrakke for ansatte eller andre arbeidere, kan eieren kreve fradrag for kostnadene.

Hvis campingvognen hovedsakelig brukes i foretaket og koster over beløpsgrensen, kan du aktivere og avskrive den. Hvis campingvognen også brukes privat, må du vurdere hvor mye av bruken dette utgjør, for å beregne fordelen ved privat bruk.

En campingvogn blir ofte kjøpt til privat bruk. Hvis campingvognen ikke hovedsakelig er i bruk i bedriften din, kan du kreve fradrag for det ekstra verditapet som skyldes bruken i foretaket. Du må bruke skjønn for å vurdere hvor stort verditapet er.

Det årlige fradraget er begrenset til 10 prosent av campingvognens pris som ny.

Hvis foretaket leier en campingvogn, kan det kreve fradrag for leiekostnadene som gjelder bruken i foretaket. Hvis campingvognen brukes både i foretaket og privat, kan foretaket kreve fradrag for den delen av leien som gjelder bruken i foretaket.

Selskap

En campingvogn regnes som selskapets driftsmiddel, selv om den hovedsakelig brukes av aksjonærer, deltakere eller ansatte. Det gjelder også hvis campingvognen brukes av aksjonærer eller deltakere i nærstående selskap.

Campingvognen regnes som selskapets driftsmidler også når aksjonærene, deltakerne eller de ansatte betaler for å bruke dem og bruken er skattepliktig. Da må selskapet betale skatt av uttaket eller fordelen av bruken.

I selskap med deltakerfastsetting behandles privat bruk eller uttak som utdeling eller arbeidsgodtgjørelse.

Hvis du leier ut en bolig eller fritidseiendom med møbler og innbo, kan du føre fradrag for hele kostnaden til innboet i kjøpsåret, hvis:

  • de er kjøpt hovedsakelig for bruk i utleien
    og
  • de taper verdi ved slitasje og/eller elde
    og
  • har en kostpris som er under beløpsgrensen eller en brukstid på under tre år.
  • til og med inntektsåret 2023: 15 000 kroner
  • fra og med inntektsåret 2024: 30 000 kroner

Eksempel:

Hvis du kjøper en seng for 13 000 kroner, kan du få for fradrag for hele beløpet i året du kjøpte sengen. Det samme gjelder dersom du kjøper en snøskuffe til 700 kroner.

Hvis kostprisen for møbler og inventar er over beløpsgrensen, kan du saldoavskrive (saldogruppe d, avskrivningssats 20 prosent). I praksis går det aldri i null, men når saldoen er under beløpsgrensen før årets avskrivning, kan hele restverdien (saldoen) fradragsføres.

Eksempel på avskrivning:

Hvis du kjøper en sofa til 50 000 i år 1, kan du få fradrag for avskrivninger med (50 000 x 20 %) 10 000 kroner det første året. År 2 er restverdien (50 000 – 10 000) 40 000 kroner og fradrag for avskrivning dette året blir (40 000 x 20 %) 8 000 kroner.

Ved kortere utleieperiode enn 3 år, hvor du selv bruker møblene før og etter utleieperioden, kan du i stedet for saldoavskrivninger kreve fradrag for 15 prosent av brutto leieinntekter.

Eksempel ved utleie av møblert bolig:

Du skal leie ut din bolig møblert i to år. Årlig leie er avtalt til 200 000 kroner. I stedet for saldoavskrivninger kan du da fradragsføre (200 000 x 15%) 30 000 i avskrivninger både i år 1 og år 2 (det vil si 60 000 kroner tilsammen).

For nyinnkjøpt innbo skal du regne ut fradraget med utgangspunkt i prisen du betalte for innboet. For innbo som er brukt av eieren, skal du sette inngangsverdien til antatt salgsverdi på tidspunktet utleien begynner.

Hvis du leier ut en fullt møblert bolig for en kortere periode, og du bruker innboet privat både før og etter utleieforholdet, kan du kreve et skjønnsmessig fradrag for innboet som settes til 15 prosent av brutto leieinntekt. Hvis du har inntekter fra korttidsutleie av egen bolig, skal du holde dem utenfor. Denne regelen skal ikke brukes når utleieperioden er over tre år.

Hvert møbel regnes som et eget driftsmiddel, men innkjøp av flere møbler under beløpsgrensen, kan i noen tilfeller vurderes som en samlet enhet, slik at den totale kjøpsprisen skal aktiveres og avskrives. Møblene kan vurderes som en enhet hvis de er av samme art og har samme funksjon Dette kan for eksempel være tilfelle ved innkjøp av sofaseksjon med tilhørende bord og stol.

Hvor mye skatt du skal betale når du selger et eiendommen, avhenger blant annet av hva du selger, hva eiendommen brukes til og hvem du selger til.

Hvis bedriften taper eller må ekspropriere større eiendeler i saldogruppe e til h og får en gevinst når eiendelen erstattes, kan den på noen betingelser ha rett på skattefritak. Dette skjer ved ufrivillig realisasjon og gjelder når eiendelen

  • har gått helt tapt ved en ulykke, f.eks. naturskade, brann, forlis, hærverk, flom eller tyveri
    eller
  • er ekspropriert

Betingelser

For at bedriften skal få fritak fra å føre gevinsten fra den ufrivillige realisasjonen som inntekt må

  • bedriften bruke erstatningen (vederlaget) til å kjøpe en ny eiendel av samme type
    og
  • den nye eiendelen være kjøpt eller det må være inngått bindende avtale om kjøp, innen utløpet av det tredje året etter den ufrivillige realisasjonen

Hvis bedriften ikke har kjøpt en ny eiendel innen tidsfristen, skal 80 prosent av gevinsten settes på gevinst- og tapskontoen i det året fristen løper ut. De siste 20 prosentene av gevinsten, skal føres som inntekt i det året fristen løper ut.

Eksempel:

Erstatningen (vederlaget) bedriften har fått for et driftsmiddel er på kr 1 000 000. Gevinsten på driftsmiddelet er kr 400 000.

Bedriften bruker hele erstatningen på kr 1 000 000 til å kjøpe en ny eiendel. Vilkåret er da oppfylt for hele gevinsten på kr 400 000.

Hvis bedriften bruker kr 800 000, det vil si 8/10 av erstatningen til å kjøpe en ny eiendel, så regner vi det som at 8/10 av gevinsten på kr 400 000 (kr 320 000) er brukt (reinvestert). Da skal kr 80 000 føres som inntekt.

Spesielt om ufrivillig realisasjon av driftsmidler i
saldogruppe j

Reglene gjelder også driftsmidler som avskrives på en egen samlesaldo for hver bygning.

Hvis bedriften får en negativ saldo når den nedskriver med erstatningen på samlesaldoen for fast teknisk installasjon i den aktuelle bygningen, kan den få skattefritak for dette beløpet.

Bedriften skal ikke beregne gevinst for driftsmidler i saldogruppe j. 

Dokumentasjon

Du må ta vare på bilag og annen dokumentasjon, men du trenger ikke legge ved noe i skattemeldingen. Hvis Skatteetaten trenger flere opplysninger, tar vi kontakt med deg.