Viktig informasjon

Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.

Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Boligselskap

Boligselskap skal levere opplysninger til Skatteetaten om andelshavers/aksjonærs andel av inntekter, utgifter, formue og gjeld. Innleveringsfrist for ordinære oppgaver er 31. januar året etter inntektsåret.

Sende inn opplysninger

Det er tre måter å rapportere tredjepartsopplysninger for boligselskap:

Åpne skjema, fyll ut og send inn:

Åpne skjema

Dette skjemaet kan du bruke til å:

  • sende inn et mindre antall oppgaver
  • korrigere eller slette tidligere innsendte oppgaver med feil
  • slette en tidligere innsendt leveranse
  • melde fra om at du ikke har oppgaver å levere

Hvis du skal sende inn veldig mange oppgaver anbefaler vi at du bruker en av de andre innsendingsmetodene.

Merk! Du kan korrigere og slette oppgaver på denne måten, selv om de opprinnelig ble sendt inn med andre metoder, for eksempel filvedlegg.

Åpne skjema, last opp filvedlegg og send inn:

Åpne skjema

Formater og tekniske spesifikasjoner

Når du sender tredjepartsopplysninger som filvedlegg, skal filen være i XML-format i henhold til de tekniske spesifikasjonene.

Dette forutsetter at leverandøren av ditt sluttbrukersystem har laget støtte for rapportering av tredjepartsopplysninger.

For sluttbrukersystemer:

Leverandører som ønsker å utvikle støtte for innsending av tredjepartsopplysninger finner informasjon om integrasjon mot skatteetatens API-løsninger (lenke til nytt område for sluttbrukersystemer).

Oppdater kontaktopplysninger

Skatteetatens har et oppgavegiverregister over opplysningspliktige og andre som sender inn tredjepartsoplysninger. 

Du må sende inn skjema hvis du skal:

  1. registrere en ny opplysningspliktig.
  2. melde en opplysningspliktig ut av oppgavegiverregisteret.
  3. endre navn eller telefonnummer til deres kontaktperson.

Vi henter automatisk organisasjonsnavn og adresse fra Enhetsregisteret.

Datoer og frister

  • Leveringsfrist for ordinære oppgaver er 31. januar.
  • Frist for å sende årsoppgave til den skattepliktige er 15. februar.
  • Siste frist for å få korreksjoner med på forhåndsutfylt skattemelding er 20. februar.

Når fristen faller på en helg eller helligdag er det første virkedag etter fristen som gjelder.

Kontakt oss

For spørsmål om rapportering av tredjepartsopplysninger:

E-post: [email protected]
Telefon: 800 80 000

Vennligst oppgi organisasjonsnummer ved henvendelser til oss.