Viktig informasjon

Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.

Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Utleie av fast eiendom fra formidlingsselskap

Alle virksomheter som formidler utleie av fast eiendom skal levere opplysninger om utleieinntekter til Skatteetaten. Det samme gjelder virksomheter som på vegne av utleier inngår kontrakt om utleie av fast eiendom.

Hvem gjelder det?

Virksomheter som driver formidling av utleie av fast eiendom og samtidig har oversikt over betalingen skal levere opplysninger. Vilkåret om at formidleren har oversikt over betalingen betyr at formidleren tar betalt for formidlingen av utleieeiendommen fra utleier til kunden.

Opplysningsplikten gjelder uavhengig av om formidlingen skjer gjennom en digital formidlingstjeneste eller gjennom andre kanaler.

Send inn opplysninger

Det er tre måter å rapportere tredjepartsopplysninger for utleie av fast eiendom. Velg den metoden som passer ditt behov:

Dette skjemaet kan du bruke til å:

  • sende inn et mindre antall oppgaver
  • korrigere eller slette tidligere innsendte oppgaver med feil
  • slette en tidligere innsendt leveranse
  • melde fra om at du ikke har oppgaver å levere

Hvis du skal sende inn veldig mange oppgaver anbefaler vi at du bruker en av de andre innsendingsmetodene.

Merk! Du kan korrigere og slette oppgaver, selv om de opprinnelig ble sendt inn på en annen måte, for eksempel filvedlegg.

Viktig informasjon

Når du sender tredjepartsopplysninger på denne måten må filvedlegget være i XML-format, og i henhold til de tekniske spesifikasjonene:

Rapportering via datasystem (sluttbrukersystem) forutsetter at din dataleverandør har laget støtte for å sende tredjepartsopplysninger.

For sluttbrukersystemer:

Leverandører som ønsker å utvikle støtte for innsending av tredjepartsopplysninger finner informasjon om integrasjon mot skatteetatens API-løsninger på informasjonssiden for sluttbrukersystemer.

Datoer og frister

  • Leveringsfrist for ordinære oppgaver er 1. februar.
  • Frist for å sende årsoppgave til den skattepliktige er 15. februar.
  • Siste frist for å få korreksjoner med på forhåndsutfylt skattemelding er 1. mars.

Når fristen faller på en helg eller helligdag er det første virkedag etter fristen som gjelder.

Oppdater kontaktopplysninger

Skatteetaten har et oppgavegiverregister over opplysningspliktige og andre som sender inn tredjepartsoplysninger. 

Du må sende inn skjema hvis du skal:

  • registrere en ny opplysningspliktig
  • melde en opplysningspliktig ut av oppgavegiverregisteret (benyttes bare når opplysningsplikt opphører)
  • endre navn eller telefonnummer til deres kontaktperson

Vi henter automatisk organisasjonsnavn og adresse til opplysningspliktige fra Enhetsregisteret.

Kontakt oss

For spørsmål om rapportering av tredjepartsopplysninger:

E-post: [email protected]
Telefon: 800 80 000

Vennligst oppgi organisasjonsnummer ved henvendelser til oss.