Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

SKD-melding

Register for giroutbetalinger

  • Oppdatert: 16.01.2018
  • Avgitt 28.11.2000

Skattedirektoratets melding, KO nr. 3/00, 29. november 2000.

Meldingen omhandler register for giroutbetalinger. Etter krav fra Skattedirektoratet har bankene etablert ett felles register for forretningsbanker og sparebanker. Meldingen informerer om hvordan og hvem som kan innhente opplysninger m.m.

1. Innledning
Med hjemmel i ligningsloven § 6-4 har Skattedirektoratet krevd at bankene registrerer "giroutbetalinger" som heves kontant. Registeret skal være søkbart på betalingsmottakers navn. Formålet er å avdekke forhold der bankgirosystemet utnyttes til skatteundragelser. I samråd med Skattedirektoratet har banknæringen valgt å etablere ett felles register for forretningsbanker og sparebanker. Registeret føres i Postbankens Betalingssentral. Datatilsynet har gitt konsesjon og det er Finansnæringens Hovedorganisasjon som er registeransvarlig.

2. Lagringstid
Opplysningene vil bli lagret i registeret i 10 år. Registeret vil være "on-line" for de siste tre år og inneholder utbetalinger etter 15. januar 1999.

3. Registerets innhold
Registeret inneholder følgende typer opplysninger:

  • Betalingsmottakers navn
  • Adresse
  • Beløp som utbetales
  • Honorerende banks reg. nr.
  • Innløsningsdato
  • Arkivreferanse

4. Begrensninger
For å begrense registreringsarbeidet vil det ikke bli registrert transaksjoner med pålydende under kr 5000. Skattedirektoratet kan likevel skriftlig anmode om registrering av beløp under kr 5000. En slik henvendelse må gjøres 14 dager før registrering kan begynne og kan bare foregå i en periode på 2 måneder i ett kalenderår.

Utbetalinger som innberettes på annen måte vil ikke bli registrert. Det gjelder:

  1. Offentligrettslige utbetalinger som ytelser fra folketrygden (herunder refusjoner), sosialutbetalinger, tilbakebetaling av for meget innbetalt skatt o.l.
  2. Utbetalinger fra statsbanker av lån, stønader, stipend o.l.
  3. Utbetalinger fra forsikringsselskaper (både liv- og skadeselskaper) av forsikringsoppgjør, lån og pensjoner eller livrente og andre spareprodukter.
  4. Utbetalinger av lån fra øvrige kredittinstitiusjoner.
  5. Gevinstutbetalinger fra Norsk Tipping og Rikstoto på alle typer spill de administrerer.

5. Søkekriterier i registeret
Registeret vil inneholde etternavn, fornavn, adresse, postnummer og poststed tilknyttet den som har mottatt betaling. Det kan søkes på navn eller på postnummer (det søkes da i hele registeret vedrørende utbetalinger skjedd til navn eller adresse innenfor et bestemt postnummer). Et normalt søk vil omfatte utbetalinger i løpet av ett år, men det kan også søkes på kortere tidsintervaller.

6. Adgang til registeret
Skattemyndighetene har rett til å få utlevert de registrerte opplysninger med hjemmel i ligningsloven § 6-4. Følgende innen skatteetaten har fullmakt til å spørre mot registeret:

  • Skattedirektoratet
  • Fylkesskattekontorene
  • Sentralskattekontorene
  • Oslo likningskontor

Likningskontor som ønsker opplysninger fra registeret må rette sin henvendelse via fylkesskattekontoret. Søk i registeret vil bli foretatt i begynnelsen av hver måned på grunnlag av henvendelser mottatt i foregående måned.

Den som opplysningen direkte gjelder har rett til innsyn i registeret etter personregisterloven av 9. juni 1978 nr. 48 § 7 første ledd. Krav om innsyn må vedkommende rette via den banken som har foretatt kontantutbetalingen. Personregisterloven § 7 blir 1. januar 2001 erstattet av personopplysningsloven av 14. april 2000 nr. 31 § 18.

7. Framgangsmåte
Henvendelse om søk i registeret skal skje skriftlig. Det skal klart gå fram hvem som ber om opplysninger og navn, adresse og postnummer på den det søkes opplysninger om. Videre må det oppgis hvilket år det ønskes opplysninger om.

Dersom det er kjent hvilke(n) bank(er) som har foretatt kontantutbetalingene, skal vedkommende skattemyndighet orientere banken(e) om anmodningen.

Skattedirektoratet har utarbeidet skjema til bruk ved anmodning om uttrekk i registeret, jf. vedlegg.

Anmodningen sendes per post (ikke per faks eller epost): Postbanken Betalingssentral Avd. reklamasjon 0021 Oslo