Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Prinsipputtalelse

Merverdiavgiftsloven § 5 a annet ledd nr. 2 – næringsmessig utleie av hytter, ferieleiligheter og annen fritidseiendom

  • Publisert:

Ved lov 14. desember 2007 nr. 100 (Ot.prp. nr. 1 (2007–2008) Skatte- og avgiftsopplegget 2008 – lovendringer) ble bestemmelsen endret slik at næringsmessig utleie av hytter, ferieleiligheter og annen fritidseiendom ble avgiftspliktig med virkning fra 1. januar 2008.

Utleie av fritidseiendom skal avgiftsberegnes med redusert sats på 8 %, jf. avgiftsvedtaket § 3 bokstav c.

Bestemmelsen har nå denne ordlyd:

Unntaket i første ledd gjelder ikke for:

2. omsetning av romutleie i hotellvirksomhet og lignende virksomhet, utleie av fast eiendom til camping samt utleie av hytter, ferieleiligheter og annen fritidseiendom.

Før 1. januar 2008 var det et vilkår for avgiftsplikt at utleie av hytter, ferieleiligheter eller annen fritidseiendom skjedde i tilknytning til romutleie i hotellvirksomhet og lignende virksomhet eller utleie av fast eiendom til camping. All annen utleie av fritidseiendom var unntatt fra avgiftsplikt, og for denne utleien var det derfor nødvendig å trekke en grense mellom utleie av fritidseiendom og romutleie i hotellvirksomhet og lignende virksomhet. Utgangspunktet var da at utleie av fritidseiendom hvor det var tilrettelagt for selvhushold var unntatt fra avgiftsplikt, se Merverdiavgiftshåndboken kap. 5A.3.2.2. Etter lovendringen er all næringsmessig utleie av fritidseiendom avgiftspliktig, og spørsmålet om selvhushold/ikke selvhushold har derfor ikke lenger betydning for å avgjøre avgiftsplikten.   Avgiftsplikt for utleie av fritidseiendom er omtalt i Ot.prp. nr. 1 (2005–2006), Ot.prp. nr. 77 (2005–2006) og Ot.prp. nr. 1 (2007–2008). Det følger av forarbeidene at det bare er den profesjonelle utleien av hytter etc. som er ment omfattet av avgiftsplikt. Således heter det i Ot.prp. nr. 1 (2005–2006) kapittel 25.2.5 bl.a. følgende om avgrensningen av avgiftsområdet for denne type utleievirksomhet:

”Ved vurderingen av om utleie av hytter også skal omfattes av merverdiavgiftsplikten, må det foretas en avveining mellom hensynet til et nøytralt system og hensynet til et system som lar seg praktisere på en grei måte. Departementet viser til at det er flere grunner som taler for å holde privat hytteutleie utenfor avgiftsområdet, selv om utleien kan anses som næringsvirksomhet i forhold til merverdiavgiftsloven. Det vil blant annet kunne medføre både avgiftstekniske og kontrollmessige problemer. Dette gjelder imidlertid etter departementets mening ikke for den utleie av hytter og ferieleiligheter som drives i regi av for eksempel hoteller, campingplasser og andre profesjonelle aktører. Dette er som regel hytter eller leiligheter som er oppført utelukkende til utleieformål. Etter departementets oppfatning er det nødvendig av nøytralitetshensyn at den profesjonelle utleievirksomheten underlegges merverdiavgiftsplikt.”

Videre er det i Ot.prp. nr. 1 (2007–2008) kapittel 31.2 fremhevet at det er den næringsmessige utleien av fritidseiendommer som er avgiftspliktig fra 1. januar 2008. I denne forbindelse er det gitt en redegjørelse for hvilke momenter som kan være relevante ved vurderingen av om det foreligger næringsvirksomhet. Her heter det bl.a. at virksomheten må være av en viss varighet og ha et visst omfang, at det konkrete opplegget for inntjening objektivt sett må være egnet til å gi overskudd og at virksomheten må drives for eiers egen regning og risiko. Videre vil det være relevant å legge vekt på antall utleieenheter eller størrelsen på utleiearealet, samt antall leietakere, størrelsen på leievederlaget og hvilke forpliktelser utleier påtar seg overfor leietaker. Det er også fremhevet at det ved vurderingen av næringskravet i merverdiavgiftslovens forstand må tas hensyn til at avgiftssystemet i mest mulig grad skal virke konkurransenøytralt.

Avgiftsplikten må således vurderes konkret. Som et utgangspunkt kan det legges til grunn at det ikke foreligger avgiftsplikt ved utleie av fritidseiendom som er anskaffet til privat bruk, selv om leievederlaget overstiger registreringsgrensen på kr 50 000. Motsatt kan én utleieenhet som også benyttes privat være av en slik størrelse og inneholde slike fasiliteter at det er naturlig å sammenligne dette med hotellstandard. I et slikt tilfelle kan nøytralitetshensyn tale for at det foreligger avgiftsplikt.

Formidling av utleie av fritidseiendom som ikke skjer i tilknytning til hotellvirksomhet mv., var unntatt fra avgiftsplikt i medhold av mval. § 5 b første ledd nr. 10. Denne bestemmelsen ble opphevet med virkning fra 1. januar 2008. Det skal fra dette tidspunkt beregnes avgift med redusert sats på 8 % for formidling av avgiftspliktig utleie av fritidseiendom, jf. avgiftsvedtaket § 3 bokstav f. Når utleie av fritidseiendom ikke er avgiftspliktig, skal formidling av slik utleie avgiftsberegnes med standardsatsen på 25 %.

I BFU 31/08 er det tatt stilling til om et selskap drev utleie av fritidseiendommer eller formidling av slik utleie. Skattedirektoratet fant at selskapet måtte anses som utleier etter mval. § 5 a annet ledd nr. 2. Det ble lagt vesentlig vekt på at utleien skjedde i eget navn. For å bli ansett som formidler av utleie uttalte Skattedirektoratet at det må fremstå som klart for alle parter at vedkommende opptrer som uavhengig tredjemann.