Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Klagenemnda for merverdiavgift
KMVA 8700: Etterberegning av fradragsført inngående merverdiavgift vedrørende kostnader i virksomhet. Etterberegning av utgående merverdiavgift knyttet til avgiftspliktig omsetning. Mval. § 18-1 første ledd bokstav b
Klagenemndas avgjørelse av 26. oktober 2015 Klager
Klagedato: 30. september 2014
Klagenemnda stadfestet innstillingen.
Saken gjelder:
1) Etterberegning av fradragsført inngående merverdiavgift vedrørende kostnader i virksomhet.
2) Etterberegning av utgående merverdiavgift knyttet til avgiftspliktig omsetning.
Samlet påklaget beløp inkl. renter utgjør kr 265 389.
Stikkord:
Inngående avgift
- Kostnader i virksomhet
Utgående avgift
- Avgiftspliktig omsetning
Bransje: Bygge- og anleggsvirksomhet
Mval: § 18-1 første ledd bokstav b
KLAGENEMNDA FOR MERVERDIAVGIFT
Avgjørelse i møte 26. oktober 2015 i sak KMVA 8700 - Klager.
Skatt x har avgitt slik
I n n s t i l l i n g:
Klager med org.nr. xxx xxx xxx er registrert i Enhetsregisteret med kode 81.210 – Rengjøring av bygninger. Virksomheten er registrert med følgende formål: Rengjøring og renovasjon av bygg og anlegg. Klager er registrert i Merverdiavgiftsregisteret siden 12.10.2011 med 2-månedlige terminer. Det er levert omsetningsoppgaver for alle terminer i 2012.
På bakgrunn av begrenset kontroll av klageren, fattet skattekontoret den 13.03.2014 vedtak om etterberegning av avgift.
Klage på skattekontorets vedtak ble mottatt 30.09.2014. Klagefristen er ikke overholdt. Skattekontoret har likevel etter en helhetsvurdering funnet å realitetsbehandle klagen.
Skattekontoret fattet 25.08.2015 minkingsvedtak hvor utgående merverdiavgift ble redusert med kr 304 138 og hvor inngående merverdiavgift ble økt med kr 35 323. Påklaget beløp utgjør etter minkingsvedtaket følgende:
Kopi av følgende dokumenter er vedlagt innstillingen:
Dok.nr Dokument Dato
1 Varsel om endring 17.02.2014
2 Skattekontorets vedtak 13.03.2014
3 Klage over skattekontorets vedtak 30.09.2014
4 Minkingsvedtak 25.08.2015
Klagen gjelder
1. Skattekontorets vedtak om etterberegning av fradragsført inngående merverdiavgift vedrørende kostnader i virksomhet. 2. Skattekontorets vedtak om etterberegning av utgående merverdiavgift etter økning av avgiftspliktig omsetning.
1. Etterberegning av fradragsført inngående avgift
1.1 Sakens faktum
I innsendt næringsoppgave for 2012 var sum driftskostnader oppført med kr 3 565 176. Innleverte omsetningsoppgaver viste samlet fradragsberettiget inngående avgift, høy sats kr 326 011.
Etterkontroll:
Skattekontoret sendte 11.10.2013 brev til klager med pålegg om å gi opplysninger samt dokumentere kostnader utgiftsført i næringsoppgaven vedrørende konto 6300 (leie av lokaler) med kr 92 438, konto 6400 (andre leiekostnader) kr 39 255 og konto 6500 (verktøy, inventar) kr 56 891.
I brev av 06.01.2014 ble det vist til brev av 11.10.2013 og gjort oppmerksom på at skattekontoret ikke hadde mottatt etterspurte opplysninger. Det ble videre pålagt klager å sende inn kunde- og leverandørreskontro, samt lønnsregnskap for kontoene 3000 (avgiftspliktig salgsinntekt), 4500 (fremmedytelser) og 5000 (lønn). Skattekontoret viste også til at konto 3000 i skattemessig resultatregnskap viste en salgsinntekt på kr 2 949 644. Innsendt lønnsoppgave (401-oppgave) fra A AS viste imidlertid en innberetning på kr 3 659 550. Skattekontoret ba om en forklaring på denne differansen.
Med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 15-11 første ledd ba skattekontoret om å få tilsendt utskrift av spesifikasjon av merverdiavgift, jf. bokføringsforskriften § 3-1 nr. 8. Skattekontoret viste samtidig til tidligere brev angående skattekontorets hjemler for pålegg om å gi opplysninger og eventuelt bruk av skjønn. Svarfrist ble satt til 30.01.2014.
Kopi av brevet, samt brevene datert 11.10.2013 og 20.11.2013, ble sendt regnskapsfører hvor skattekontoret ba regnskapsfører sende inn de dokumenter han hadde i saken og eventuelt annet som kunne ha betydning for saken.
Den 08.01.2014 mottok skattekontoret følgende regnskapsmateriale fra regnskapsfører; balanse, hovedbok, kunder (alle/åpne), leverandører (alle/åpne), saldobalanse, avstemming lønn og spesifikasjon mva. Regnskapsfører kunne ikke forklare differansen mellom innberettet beløp fra A på kr 3 659 550 og hva som var utfakturert; kr 2 949 644.
Varsel:
I brev av 17.02.2014 ble klageren varslet om endring av likning og avgift. Følgende endringer ble varslet vedrørende merverdiavgift:
Konto 4500 fremmedytelser
Det er krevd fradrag med kr 839 901. Av mottatt kontospesifikasjon fremgår det at utgiftene knytter seg til snekker-/elektriker-/rørleggervirksomheter mv. Skattekontoret legger til grunn at disse utgiftene ikke er knyttet til den inntektsgivende virksomheten du driver og således ikke fradragsberettiget. Krevd fradrag i post 4500 vil bli satt til kr 0, samt at inngående mva vil bli tilbakeført til de ulike terminer ihht kontospesifikasjonen:
Termin 1) 1 279
Termin 2) 52 171
Termin 3) 85 083
Termin 4) 63 083
Termin 5) 0
Termin 6) 8 000
Tilsammen vil kr 209 972 inngående mva bli tilbakeført.
Konto 6300 leie av lokal og 6320 renovasjon etc.
Det er krevd fradrag med hhv kr 92 438 og kr 788. Skattekontoret har ikke mottatt svar på våre brev eller dokumentasjon for kostnadene. Fradraget vil derfor ikke innrømmes.
Konto 6500 inventar, driftsmaterialer, rekvisita, arbeidsklær/verneutstyr
Det er krevd fradrag med kr 56 891. Fradrag vil ikke bli innrømmet og inngående mva vil bli tilbakeført til de respektive terminer ihht kontospesifikasjon:
Termin 1) 2 457
Termin 2) 3 339
Termin 3) 4 090
Termin 4) 2 758
Termin 5) 8 830
Termin 6) 1 380
Tilsammen tilbakeføres mva med kr 22 854.
1.2 Skattekontorets vedtak og begrunnelse
Skattekontoret fattet vedtak i saken den 13.03.2014. Det siteres fra skattekontorets vedtak vedr merverdiavgift: Merverdiavgiftsloven § 18-1(1) bokstav b sier at avgiftsmyndighetene kan fastsette beregningsgrunnlaget for utgående merverdiavgift og beløpet for inngående merverdiavgift ved skjønn, herunder rette feil i et avgiftsoppgjør, når mottatt omsetningsoppgave er uriktig eller ufullstendig eller bygger på regnskap som ikke er ført i samsvar med gjeldende regnskapslovgivning.
Hovedregelen i merverdiavgiftsloven § 8-1 sier at et registrert avgiftssubjekt har rett til fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser av varer og tjenester som er til bruk i den registrerte virksomheten.
Merverdiavgiftsloven § 15-10(1) sier at inngående merverdiavgift må dokumenteres med bilag for å være fradragsberettiget.
Inngående merverdiavgift Skattyter har ikke kommet med innsigelser til våre varsler av 20.11.13 og 17.02.14 om endring av avgift og ligning.
Inngående merverdiavgift tilbakeføres med kr 224 197.
1.3 Klagers innsigelser
Klageren opplyser at post 4500 (fremmedytelser) knytter seg til utgifter til elektriker og rørlegger i forbindelse med totalrenovering av boliger. Skattekontoret mottok 21.03.2015 ni fakturaer knyttet til dette, tilsammen kr 176 613 inkl. mva.
Utkast til innstillingen ble sendt klager til innsyn 25.08.2015. Tilsvarsfrist ble satt til 09.09.2015. Skattekontoret har per 18.09.2015 ikke mottatt tilsvar.
1.4 Skattekontorets vurdering av klagen
Skattekontoret vil i det følgende vurdere de forhold som ikke er omfattet av minkingsvedtaket av 25.08.2015.
Konto 4500 fremmedytelser
Klageren hadde i sitt regnskap oppført kr 839 901 som kostnad. Da kostnaden ikke ble dokumentert, ble kostnaden strøket og inngående merverdiavgift redusert med kr 209 972 i skattekontorets vedtak av 13.03.2014. Da klageren ikke har dokumentert kostnaden utover kr 176 613, jf. skattekontorets minkingsvedtak, gis følgelig ikke ytterligere fradrag.
Konto 6300 leie av lokale
Fradraget på kr 92 438 ble strøket i skattekontorets vedtak da kostnaden ikke var dokumentert.
Skattyter har fortsatt ikke sendt inn dokumentasjon/bilag på kostnaden. Fradrag for inngående merverdiavgift gis følgelig ikke.
Konto 6320 renovasjon etc.
Fradraget på kr 788 ble strøket i skattekontorets vedtak da kostnaden ikke var dokumentert. Skattyter har fortsatt ikke sendt inn dokumentasjon/bilag på kostnaden. Fradrag for inngående merverdiavgift gis følgelig ikke.
Konto 6500 inventar, driftsmaterialer, rekvisita, arbeidsklær/verneutstyr Fradraget på kr 56 891 ble strøket i skattekontorets vedtak da kostnaden ikke var dokumentert. Skattyter har fortsatt ikke sendt inn dokumentasjon/bilag på kostnaden.
Fradrag for inngående merverdiavgift gis følgelig ikke.
2. Etterberegning av utgående avgift
2.1 Sakens faktum
Innsendt næringsoppgave og omsetningsoppgaver viste salgsinntekt med kr 2 949 644. Det vises forøvrig til punkt 1.1 ovenfor.
Klageren ble i varsel av 17.02.2014 varslet om følgende vedrørende avgiftspliktig omsetning:
Konto 3000
Konto 3000 – salgsinntekt avgiftspliktig er i næringsskjema oppgitt med kr 2 949 644.
Post 3000 i skattemessig resultatregnskap viser en inntekt på kr 2 949 644.
Innberetning fra A AS (kode 401) viser en inntekt derfra på kr 3 659 550. Vi ba om forklaring på differansen. Svar er ikke mottatt.
I tillegg har du hatt inntekter fra andre kilder enn A på kr 772 939 i følge kontospesifikasjonen.
Skattekontoret legger derfor til grunn at innberettet inntekt fra A med kr 3 659 550 pluss inntekt fra andre kilder kr 772 939, tilsammen kr 4 432 489 skal fastsettes som avgiftspliktig salgsinntekt i post 3000 i næringsoppgaven. Differansen mellom det som er oppgitt som avgiftspliktig salgsinntekt i skattemessig resultatregnskap og ny beregnet avgiftspliktig salgsinntekt, dvs den uteholdte omsetningen på kr 1 482 845, skal det beregnes utgående merverdiavgift av med 25 %, dvs kr 370 711.
2.2 Skattekontorets vedtak og begrunnelse
Det siteres fra skattekontorets vedtak vedrørende utgående merverdiavgift:
Omsetning-utgående merverdiavgift Skattekontoret fastsetter utgående merverdiavgift til etterberegnet beløp med kr 370 711. Merverdiavgiften fordeles med samme beløp kr 61 785 på termin 1-5 og 6. termin med kr 61 786.
2.3 Klagers innsigelser
Klageren anfører at A har innrapportert feil og at klageren har vært utsatt for kjeltringer og blitt rundlurt. Klageren har sendt inn oversikt over mottatte beløp fra A samt kontoutskrifter for 2012 og 2013.
Utkast til innstillingen ble sendt klager til innsyn 25.08.2015. Tilsvarsfrist ble satt til 09.09.2015.
2.4 Skattekontorets vurdering av klagen
I skattekontorets minkingsvedtak av 25.08.2015 ble klagerens påstander vedrørende for høyt innberettet beløp fra A lagt til grunn. Avgiftspliktig omsetning ble redusert til det beløp som fremgikk av innsendt kontoutskrift og klagerens egen oversikt.
I innsendt næringsoppgave og kontospesifikasjon fremgår det at avgiftspliktig omsetning totalt er kr 2 949 644, hvorav kr 772 939 er innbetalinger fra øvrige kilder. Ettersom innsendt kontoutskrift og øvrige opplysninger viser innbetalinger fra A med kr 2 260 933 og kr 955 002 fra øvrige kilder, tilsammen kr 3 215 935, finner ikke skattekontoret grunnlag for å redusere avgiftspliktig omsetning ytterligere.
Skattekontorets innstilling til vedtak
Skattekontoret foreslår at det fattes slikt
V e d t a k:
Den påklagede etterberegning av inngående mva stadfestes. Den påklagede etterberegning av utgående mva stadfestes.
KLAGENEMNDAS AVGJØRELSE:
Nemndas medlem Hines Grape har avgitt slikt votum: "Uenig i skjønnsutøvelsen vedrørende pkt. 1 kostnader i virksomhet.
Skattekontoret skulle ved skjønnsfastsettelsen fattet vedtak på sannsynlig påløpt lMVA. Skattekontoret har imidlertid tilbakeført all fradragsført IMVA knyttet til omsetning som gjelder renovering som følge av formalfeil, jf. mval. § 15-10 (1). Ved skjønnsfastsettelsen må det tas hensyn til sannsynlig påløpt IMVA, selv om denne ikke er dokumentert ved bilag. Skattekontoret skulle da gjort et skjønnsmessig fradrag for sannsynlig påløpt IMVA knyttet til renovering."
Nemndas medlem Frøystad sluttet seg til Hines Grape sitt votum.
Nemndas medlemmer Rivedal, Ongre og Stenhamar sluttet seg til skattekontorets innstilling.
Det ble etter dette fattet slikt
V e d t a k:
Som innstilt.