Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
MVA-melding – for sluttbrukersystemer
Informasjon for systemleverandører med integrasjon for å sende mva-melding.
Siste oppdateringer
-
Velkommen til våre nye sider for leverandører av sluttbrukersystemer
- 07.04.2025
- Alle
Altinndigital blir avviklet 1. juni 2025. Informasjonen du tidligere fant der, har blitt flyttet over hit.
Teknisk dokumentasjon
Teknisk dokumentasjon for MVA-meldingen, informasjon om hvordan du kan teste systemet ditt og andre nyttige tips, finner du på GitHub:
Driftsstatus og planlagte endringer
Du finner informasjon om driftsstatus for Skatteetaten og Folkeregisteret sine tjenester. Du kan også abonnere på driftsvarsler.
Trenger du hjelp?
Hvis du har tilgang til å sende mva-melding via Skatteetatens API, skal du sende din henvendelse til oss her:
For å få tilgang til brukerstøtte må virksomheten din ha tilgang til én eller flere av Skatteetatens delingstjenester. Deretter kan brukere legges til i løsningen.
Lederen for virksomheten opprette en brukeradministrator
Din virksomhet må opprette en brukeradministrator. Brukeradministratoren opprettes ved at leder for virksomheten eller andre med Altinn-rollen Begrenset signeringsrett delegerer nødvendige rettigheter på vegne av virksomheten i Altinn. Brukeradministratoren er den som kan administrere hvilke personer som kan registrere henvendelser til Skatteetaten.
Se hvordan du gir tilgang via Altinn (PDF)
Legge til brukere til innlogget brukerstøtte
Etter at brukeradministrator er etablert kan personen opprette tilgang til alle i din virksomhet, eller hos eventuell systemleverandør, som skal registrere saker på vegne av virksomheten. Pålogging til brukeradministrasjon skjer ved hjelp av MinID. Registrerte brukere kan deretter logge inn i verktøyet for brukerstøtte og registrere nye saker eller følge opp eksisterende henvendelser.
Se hvordan du legger til brukere (PDF)
For andre henvendelser må du kontakte oss på vanlig måte.