Kunngjøring
Veiledning til bruk ved fastsettelse av formuesverdi av akvakulturtillatelser
Denne veiledningen brukes ved beregning av formuesverdi av akvakulturtillatelser i selskap fra og med 2023 og erstatter med dette «Veiledning til bruk ved formuesfastsettelse av akvakulturtillatelser som gir rett til produksjon i sjø av laks, ørret og regnbueørret fra og med inntektsåret 2022» avgitt av Skattedirektoratet 2. februar 2023.
Innledning
Formuesverdien av tidsubegrensede akvakulturtillatelser som gir rett til å drive oppdrett i sjø av laks, ørret og regnbueørret er skattepliktig formue som skal fastsettes til en prosentandel av omsetningsverdien[1], jf. skatteloven §§ 4-1, 4-54 første ledd og 4-17 tredje ledd.
Formuesskatteplikten omfatter alle tidsubegrensede kommersielle matfisktillatelser som er i selskapets eie etter akvakulturregisteret, herunder akvakulturtillatelser registrert som Matfisk, Matfisk (5 prosent MTB økning), Matfisk-Grønn A-C, Matfisk-Grønn A (5 prosent MTB økning), Matfisk Grønn-konvertert og Økologisk Matfisk. Slike tillatelser er omfattet av formuesskatteplikten uavhengig av ervervstidspunktet, jf. skatteloven §§ 4-1 og 4-54 første ledd. Tidsbegrensede akvakulturtillatelser er ikke skattepliktig formue.
Personlige aksjonærer har skatteplikt for sin formue i aksjer. Verdsettelsestidspunktet for ikke-børsnoterte aksjer er 1. januar i inntektsåret, jf. skatteloven § 4-12 annet ledd.
Aksjeselskaper har opplysningsplikt om aksjenes formuesverdi, jf. skatteforvaltningsloven § 7-7. Innrapportering av formuesverdiene skal skje i forbindelse med levering av selskapets skattemelding for inntektsskatt, jf. FSFIN § 4-12-5.
Selskapets verdsettelsestidspunkt er 1. januar i skattefastsettingsåret, jf. sktl. § 4-1. Med skattefastsettingsåret menes året etter inntektsåret. Verdiene som rapporteres i selskapenes skattemelding for inntektsåret, legger til rette for selskapets utfylling av aksjonærregisteroppgaven. Aksjeverdien blir forhåndsutfylt i aksjonærenes skattemelding for påfølgende inntektsår. For at formuesverdien av tillatelsene skal komme til beskatning på aksjonærens hånd i inntektsåret 2023, må selskapet ta med verdien av tillatelsene i sin skattemelding for inntektsåret 2022, og tilsvarende for senere inntekstår.
Nærmere om beregningen av tillatelsenes omsetningsverdi
Omsetningsverdien av akvakulturtillatelser settes til beste estimat for hva tillatelsene vil kunne omsettes for på det åpne markedet. Verdien av akvakulturtillatelser som var i selskapets eie 1. januar i skattefastsettingsåret fastsettes samlet, jf. skatteloven § 4-12 annet ledd og FSFIN § 4-12-2.
Oppnådde auksjonspriser pr. tonn MTB (maksimal tillatt biomasse) for vedkommende produksjonsområde er et godt utgangspunkt for fastsettelse av omsetningsverdien for akvakulturtillatelser som gir rett til produksjon i sjø av laks, ørret og regnbueørret, jf. Prop. 1 LS (2021-2022) pkt. 5.6.4, se Eksempel 1 nedenfor. Oppnådde auksjonspriser for gjennomførte auksjoner fremgår av Fiskeridirektoratets hjemmeside.
For akvakulturtillatelser som gir rett til produksjon i sjø av laks, ørret og regnbueørret i produksjonsområde uten auksjon, anses auksjonspriser i nærliggende områder eller gjennomsnittlig auksjonspris vektet på totalt antall tonn MTB for alle områder som et godt utgangspunkt.
I enkelte tilfeller kan det være momenter som tilsier at tillatelsens reelle omsetningsverdi avviker fra oppnådd auksjonspris eller gjennomsnittlig auksjonspris i produksjonsområder uten auksjon. Dersom selskapet mener at omsetningsverdien avviker fra oppnådd auksjonspris mv., må selskapet på samme måte som ellers ved skattefastsettingen kunne begrunne fastsatt omsetningsverdi.
Eksempel på momenter som vil kunne påvirke tillatelsens omsetningsverdi kan være (listen er ikke uttømmende):
- produksjonsbegrensninger eller særskilte kostnadskrevende tillatelsesvilkår
- driftsmessige og/eller biologiske utfordringer i produksjonsområdet
- endringer i markedet etter siste avholdte auksjon eller kjente overdragelse
Dersom det foreligger kjente overdragelser som viser oppnådd omsetningsverdi pr. tonn MTB ved salg av akvakulturtillatelser, aksjer eller virksomhet i vedkommende produksjonsområde, vil dette også kunne danne et naturlig utgangspunkt for verdsettelsen, eventuelt komme inn som et moment i vurderingen. Slike opplysninger kan for eksempel fremkomme av medieomtale eller børsmeldinger i tilknytning til overdragelser mv. av oppdrettsselskaper. Også i områder uten auksjon vil det være naturlig å se hen til oppnådde priser i kjente overdragelser nært opp til verdsettelsestidspunktet.
Som nevnt er formålet å finne frem til akvakulturtillatelsens reelle omsetningsverdi. Selskapet må vurdere hvilken effekt et konkret moment eventuelt har på tillatelsens omsetningsverdi.
Formuesverdien av oppdrettsselskapets eiendeler og gjeld
Akvakulturtillatelser som omfattes skal verdsettes til en prosentandel av omsetningsverdien, fastsatt i skatteloven § 4-17 tredje ledd.
Den delen av selskapets gjeld som svarer til forholdet mellom omsetningsverdien av akvakulturtillatelsene og verdien av selskapets øvrige eiendeler, verdsettes med en tilsvarende prosentsats, jf. skatteloven § 4-19 fjerde ledd.
Ikke-børsnoterte selskaper som eier akvakulturtillatelser skal ta med verdsettelsesrabatten for akvakulturtillatelsene og gjeldsreduksjon ved beregningen av aksjenes formuesverdi, som rapporteres i selskapets skattemelding.
Se eksempel på beregning av formuesverdien av et oppdrettsselskaps eiendeler og gjeld i Eksempel 2 nedenfor.
Eksempel 1: Auksjonspriser oktober 2022
Oppnådde auksjonspriser for siste gjennomførte auksjonsrunde fremgår av Fiskeridirektoratets hjemmeside. Nedenfor følger en oversikt over prisene oppnådd på auksjon i oktober 2022 og eksempel på beregning av auksjonspriser som kan brukes som utgangspunkt for verdsetting i områder uten auksjon.
Vektet gjennomsnittspris fra auksjonen var i 2022 154 158 kroner per tonn MTB. Nedenfor er gjennomsnittlig auksjonspris tatt inn i tabellen for områder uten auksjon, med unntak av produksjonsområde 13, hvor det vises til auksjonspris i nærliggende område.
Auksjonspriser oktober 2022 |
|
Produksjonsområde |
Kr pr tonn MTB |
1: Svenskegrensen til Jæren |
154 158* |
2: Ryfylke |
154 158* |
3: Karmøy til Sotra |
154 158* |
4: Nordhordland til Stadt |
154 158* |
5: Stadt til Hustadvika |
154 158* |
6: Nordmøre og Sør-Trøndelag |
157 228 |
7: Nord-Trøndelag med Bindal |
154 158* |
8: Helgeland til Bodø |
176 983 |
9: Vestfjorden og Vesterålen |
153 600 |
10: Andøya til Senja |
135 000 |
11: Kvaløya til Loppa |
141 700 |
12: Vest-Finnmark |
100 000 |
13: Øst-Finnmark |
100 000** |
* Gjennomsnittlig auksjonspris vektet på total tonn MTB, oktober 2022
** Auksjonspris i nærliggende område, oktober 2022
Eksempel 2: Beregning av formuesverdien av eiendeler og gjeld i et oppdrettsselskap
Vi tar utgangspunkt i et selskap med eiendeler og gjeld som spesifisert i tabellen nedenfor, og en verdsettelsesrabatt på 75 prosent.
Selskapets samlede eiendeler og gjeld |
|
Eiendeler og gjeld |
Beløp |
Omsetningsverdi av akvakulturtillatelser |
kr 900 |
Verdi av øvrige eiendeler |
kr 100 |
Samlet gjeld |
kr 500 |
1. Formuesverdien av selskapets eiendeler
Selskapet beregner først tillatelsenes omsetningsverdi, jf. skatteloven §§ 4-1 og 4-54. I tråd med prinsippene som vist til ovenfor er tillatelsenes omsetningsverdi her beregnet til 900 kroner.
I skattemeldingen skal tillatelsene verdsettes til 25 prosent av omsetningsverdien på 900 kroner, jf. skatteloven § 4-17 tredje ledd. Skattemessig formuesverdi av selskapets akvakulturtillatelser utgjør 225 kroner, som oppgis i selskapets skattemelding.
Etter verdsettelsesrabatten utgjør samlet formuesverdi av selskapets eiendeler 325 kroner.
2. Verdsettelse av selskapets gjeld
Den delen av selskapets gjeld som svarer til forholdet mellom omsetningsverdien av akvakulturtillatelsene og verdien av selskapets øvrige eiendeler, skal tilsvarende verdsettes til 25 prosent, jf. skatteloven § 4-19 fjerde ledd.
Andel av formuesverdien |
|
Omsetningsverdi av akvakulturtillatelser |
kr 900 |
Verdi av øvrige eiendeler |
kr 100 |
Samlet verdi av selskapets eiendeler |
kr 1000 |
Akvakulturtillatelsenes andel av samlet verdi |
90 prosent |
Omsetningsverdien av selskapets akvakulturtillatelser på 900 kroner utgjør 90 prosent av selskapets samlede verdier på 1000 kroner. I dette eksempelet skal derfor 90 prosent av selskapets samlede gjeld verdsettes til 25 prosent, og utgjør kr 450.
Formuesverdi av selskapets gjeld |
|
Gjeld som skal verdsettes til 25 prosent (90 prosent av samlet gjeld på kr 500) |
kr 450 |
Formuesverdi av gjeld verdsatt til 25 prosent (25 prosent av kr 450) |
kr 113 |
Formuesverdi av selskapets øvrige gjeld (samlet gjeld på kr 500 fratrukket kr 450) |
kr 50 |
Formuesverdi av samlet gjeld etter reduksjon (kr 113 + kr 50) |
kr 163 |
Formuesverdien av 450 kroner, som verdsettes til 25 prosent, utgjør 113 kroner. Skattemessig formuesverdi av selskapets samlede gjeld settes til 163 kroner.
3. Oppsummering
Tabellen nedenfor viser selskapets skattemessige formuesverdier etter verdsettelsesrabatt.
Formuesverdi av selskapets eiendeler og gjeld |
|
Eiendeler og gjeld |
Beløp |
Formuesverdi av akvakulturtillatelser |
kr 225 |
Formuesverdi øvrige eiendeler |
kr 100 |
Formuesverdi samlet gjeld |
kr 163 |
Etter beregning av verdsettelsesrabatten og gjeldsreduksjonen er selskapets nettoformue redusert fra 500 kroner til 162 kroner.
[1] Se også Prop. 1 LS (2021-2022) pkt. 5.6.