6. Årsregnskap og årsberetning

  • Publisert:

I den nye regnskapsloven er årsoppgjøret delt i et årsregnskap og årsberetning.

Etter regnskapsloven § 3-2 skal årsregnskapet inneholde resultatregnskap, balanse, kontantstrømoppstilling og noteopplysninger. Små foretak kan unnlate å utarbeide kontantstrømoppstilling. Oppstillingsplanen for resultatregnskapet etter regnskapsloven § 6-1 følger stort sett loven av 1977. Når det gjelder balanseoppstillingen er denne snudd, slik at eiendeler starter med anleggsmidler og slutter med de mest likvide omløpsmidlene. Oppstillingen over egenkapital og gjeld starter med innskutt egenkapital og slutter med kortsiktig gjeld, jf. regnskapsloven § 6-2. Kravene til noteopplysninger finnes i regnskapsloven kap. 7. Det er gitt egne forskrifter om årsregnskap for

  • banker, finansieringsforetak og morselskap for slike
  • forsikringsselskaper
  • verdipapirfond
  • innkassovirksomhet.
  • pensjonskasser
  • verdiforetak
  • eiendomsmeglere
  • foretak som driver virksomhet på norsk sokkel unntatt petroleumsutvinning og rørleggingstransport eller midlertidig virksomhet på land

Regnskapsforskriften § 5-6 tar for seg uttak av eiendeler og tjenester til veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner. I revisjonspliktige virksomheter skal dokumentasjon for uttak attesteres av den regnskapspliktiges revisor dersom virkelig verdi av eiendelen eller tjenesten overstiger to ganger folketrygdens grunnbeløp. I ikke revisonspliktige virksomheter skal dokumentasjonen attesteres av styrets leder eller annet medlem av styret eller tilsvarende ledelsesorgan. Bestemmelsen i regnskapsforskriften § 5-6 omhandler både uttak av eiendeler og tjenester. I tidligere bestemmelse i avgiftslovgivningen var det bare uttak av tjenester som måtte registreres.

Etter regnskapsloven § 3-3 skal årsberetningen inneholde opplysninger om arten av virksomheten og hvor virksomheten drives. Dersom forutsetningen for fortsatt drift legges til grunn i årsregnskapet, skal dette bekreftes i årsberetningen. Dersom det er tvil om virksomheten kan fortsette, skal det redegjøres for usikkerheten. Dersom det er sannsynlig at virksomheten vil bli avviklet, skal det redegjøres for hvordan virkelig verdi ved avvikling er beregnet. Det skal videre gis opplysninger om arbeidsmiljøet og om forhold ved virksomheten som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning av det ytre miljø.