Skjema RF-1175

Næringsoppgave 1

Næringsoppgave 1 skal leveres som elektronisk vedlegg til skattemelding for personlig næringsdrivende som leverer i Altinn. 

Enkeltpersonforetak skal levere ny skattemelding for næringsdrivende

I år får enkeltpersonforetak stort sett skattemeldingen i nytt format og skal levere via regnskapssystem eller via skatteetaten.no. I ny skattemelding erstattes alle næringsoppgaver og vedleggsskjemaer med en næringsspesifikasjon. 

Veiledningen på denne siden gjelder derfor kun for de som ikke kan levere sin skattemelding i nytt format enda. 

Dette gjelder i år alle aksjeselskap og andre selskapsformer, som skal levere via regnskapssystem og i Altinn som før. 

Har virksomheten årsregnskapsplikt etter regnskapsloven, skal du levere Næringsoppgave 2 i stedet for Næringsoppgave 1. Oppfyller virksomheten vilkårene for forenklet regnskapsplikt etter regnskapsloven § 3-2b, kan virksomheten i stedet levere RF-1368 Næringsoppgave 5.

Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) med brutto driftsinntekter på kr 50 000 eller lavere i året, er fritatt fra å levere næringsoppgave.  Enkeltpersonforetak som har flere enn 20 ansatte, eller som samlet har eiendeler med verdi over 20 millioner kroner, skal levere Næringsoppgave 2. Enkeltpersonforetak som utarbeider årsregnskap etter bestemmelsen om begrenset regnskapsplikt i regnskapsloven § 3-2b kan levere Næringsoppgave 5.

Selskap med deltakerfastsetting kan ikke bruke Næringsoppgave 1. Alle ikke-regnskapspliktige selskap med deltakerfastsetting skal levere RF-1368 Næringsoppgave 5. Det samme gjelder selskap med deltakerfastsetting som utarbeider årsregnskap etter bestemmelsen om begrenset regnskapsplikt i regnskapsloven § 3-2b.

Alle selskap/foretak kan i stedet velge å levere RF-1167 Næringsoppgave 2.

Du får hjelp og veiledning når du logger inn og fyller ut skattemeldingen din, enten du gjør det i regnskapssystemet ditt, på skatteetaten.no, eller i Altinn.

I rettledningen til skjemaet får du hjelp til å fylle ut:

Du kan også ha behov for:

Du må levere elektronisk. Papirskjemaet kan brukes til forberedelser og som støtte ved utfylling i Altinn.

Hvis du oppdager feil eller har mottatt nye opplysninger, kan du endre og levere på nytt skattemeldingen for 2018, 2019 og 2020.

Du kan bruke de eldre utgavene av vedleggsskjemaet som støtte dersom du trenger å endre noe i tidligere innsendte skattemeldinger.

2020

2019
 

Ingen aktivitet i fjor?

Næringsdrivende som ikke hadde noen aktivitet i fjor må likevel levere en blank Næringsoppgave 1.

Fjorårstall

Det er frivillig å fylle ut fjorårstallene i resultat- og balanseoppstillingen. Dette gjelder ikke dersom fjorårstallene er omarbeidet.

I de tilfeller næringsdrivende/daglig leder har delegert roller videre eller har registrert regnskapsfører i Enhetsregisteret, kan regnskapsfører hente og levere skattemeldingen elektronisk på vegne av avdøde. Dette forutsetter at delegeringen ble gjort før den næringsdrivende døde, og at regnskapsfører både har innsendingsrett i Altinn, og fått delegert rollen som gir fullmakt til å signere skattemeldingen i Altinn.

I øvrige tilfeller kan skattemeldingen leveres på papir. 

Dersom du har behov for å få tilsendt skattemeldingen for personlig næringsdrivende som er død før leveringsfristen, og du ikke har tilgang til denne i Altinn, kan du sende en henvendelse vedlagt skifteattest og eventuell fullmakt.

Henvendelsen med nødvendig dokumentasjon gjøres via kontaktskjema eller per post til adresse:

Skatteetaten
Postboks 9200 - Grønland
0134 OSLO

Innlevering av skattemelding for næringsdrivende som er død kan ikke sendes elektronisk, men må sendes per post til:

Skatteetaten
Postboks 430, Alnabru
0614 Oslo

Det kan i noen tilfeller ta litt tid før man får tilsendt etterspurt skattemelding. Vil du få behov for utsatt leveringsfrist, kan du søke om det.