Skjema RF-1175

Næringsoppgave 1

Næringsoppgave 1 skal leveres som elektronisk vedlegg til skattemelding for personlig næringsdrivende. 

Utsatt frist

Leveringsfristen for skattemelding for 2019 for næringsdrivende og selskaper utsettes fra 31. mai til 31. august. Det er ikke mulig å søke om ytterlig utsettelse. Vi oppfordrer likevel til å rapportere pliktige opplysninger så tidlig som mulig.

Ektefeller til de som har utsatt frist har samme frist. Det samme gjelder deltakere i selskap med deltakerfastsetting.

Logg inn og fyll ut RF-1175:

Lever Næringsoppgave 1

Næringsdrivende og aksjeselskap må logge inn og levere skattemeldingen og alle skjema elektronisk.

Næringsdrivende og selskaper kan bruke papirskjemaet til forberedelser og som støtte ved utfylling.

 

Har virksomheten årsregnskapsplikt etter regnskapsloven, skal du levere Næringsoppgave 2 i stedet for Næringsoppgave 1. Oppfyller virksomheten vilkårene for forenklet regnskapsplikt etter regnskapsloven § 3-2b, kan virksomheten i stedet levere RF-1368 Næringsoppgave 5.

Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) med brutto driftsinntekter på kr 50 000 eller lavere i året, er fritatt fra å levere næringsoppgave.  Enkeltpersonforetak som har flere enn 20 ansatte, eller som samlet har eiendeler med verdi over 20 millioner kroner, skal levere Næringsoppgave 2. Enkeltpersonforetak som utarbeider årsregnskap etter bestemmelsen om begrenset regnskapsplikt i regnskapsloven § 3-2b kan levere Næringsoppgave 5.

Selskap med deltakerfastsetting kan ikke bruke Næringsoppgave 1. Alle ikke-regnskapspliktige selskap med deltakerfastsetting skal levere RF-1368 Næringsoppgave 5. Det samme gjelder selskap med deltakerfastsetting som utarbeider årsregnskap etter bestemmelsen om begrenset regnskapsplikt i regnskapsloven § 3-2b.

Alle selskap/foretak kan i stedet velge å levere RF-1167 Næringsoppgave 2.

Ingen aktivitet i fjor?

Næringsdrivende som ikke hadde noen aktivitet i fjor må likevel levere en blank Næringsoppgave 1.

Fjorårstall

Det er frivillig å fylle ut fjorårstallene i resultat- og balanseoppstillingen. Dette gjelder ikke dersom fjorårstallene er omarbeidet.

Hjelp til utfylling

Skjema på papir

Tidligere års skjema og rettledning

Du kan bruke de eldre utgavene som støtte dersom du trenger å endre noe i tidligere innsendte skattemeldinger.

Skattemeldingen for lønnsmottakere/pensjonister og skattemeldingen for enkeltpersonforetak med vedleggsskjema for 2016, 2017 og 2018 kan du fortsatt endre og levere på nytt hvis du oppdager feil eller har mottatt nye eller forsinkede oppgaver. 

I de tilfeller næringsdrivende/daglig leder har delegert roller videre eller har registrert regnskapsfører i Enhetsregisteret, kan regnskapsfører hente og levere skattemeldingen elektronisk på vegne av avdøde. Dette forutsetter at delegeringen ble gjort før den næringsdrivende døde, og at regnskapsfører både har innsendingsrett i Altinn, og fått delegert rollen som gir fullmakt til å signere skattemeldingen i Altinn.

I øvrige tilfeller kan skattemeldingen leveres på papir. 

Dersom du har behov for å få tilsendt skattemeldingen for personlig næringsdrivende som er død før leveringsfristen, og du ikke har tilgang til denne i Altinn, kan du sende en henvendelse vedlagt skifteattest og eventuell fullmakt.

Henvendelsen med nødvendig dokumentasjon gjøres via kontaktskjema eller per post til adresse:

Skatteetaten
Postboks 9200 - Grønland
0134 OSLO

Innlevering av skattemelding for næringsdrivende som er død kan ikke sendes elektronisk, men må sendes per post til:

Skatteetaten
Postboks 430, Alnabru
0614 Oslo

Det kan i noen tilfeller ta litt tid før man får tilsendt etterspurt skattemelding. Vil du få behov for utsatt leveringsfrist, kan du søke om det.