Skjema RF-1167

Næringsoppgave 2

Aksjeselskaper og andre foretak som utarbeider årsregnskap etter regnskapsloven eller IFRS (internasjonal regnskapsstandard), skal levere Næringsoppgave 2 som vedlegg til skattemeldingen eller selskapsmeldingen.

Utsatt frist

Leveringsfristen for skattemelding for 2019 for næringsdrivende og selskaper utsettes fra 31. mai til 31. august. Det er ikke mulig å søke om ytterlig utsettelse. Vi oppfordrer likevel til å rapportere pliktige opplysninger så tidlig som mulig.

Ektefeller til de som har utsatt frist har samme frist. Det samme gjelder deltakere i selskap med deltakerfastsetting.

Logg inn og fyll ut RF-1167:

Lever Næringsoppgave 2

Næringsdrivende og aksjeselskap må logge inn og levere skattemeldingen og alle skjema elektronisk.

Næringsdrivende og selskaper kan bruke papirskjemaet til forberedelser og som støtte ved utfylling.

 

Selskaper som ikke hadde noen aktivitet i fjor må likevel levere følgende skjema:

Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) har årsregnskapsplikt hvis foretaket i året har hatt eiendeler med samlet verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk.

Personlig næringsdrivende og andre som ikke har årsregnskapsplikt leverer i stedet Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 5.

Utenlandsk selskap og andre næringsdrivende som har skattekommune 2312 Utland, skal levere RF-1045 Regnskapsutdrag.

Foretak som bruker IFRS eller forenklet IFRS må i tillegg levere RF-1269.

Utenlandsk aksjeselskap og andre næringsdrivende som utarbeider årsregnskap etter regnskapsloven eller IFRS (internasjonal regnskapsstandard), skal levere Næringsoppgave 2.

Hjelp til utfylling

Skjema på papir

Tidligere års skjema og rettledning

 

Du kan bruke de eldre utgavene som støtte dersom du trenger å endre noe i tidligere innsendte skattemeldinger.

Oppdager du feil eller mangler skal du sende inn et nytt fullstendig oppgavesett for tidligere år. Det er ikke tilstrekkelig å sende inn korrigerte enkeltskjema. Logg inn her for sende inn et nytt fullstendig oppgavesett:

Slik korrigerer du

Du sender inn et nytt fullstendig oppgavesett fra ditt fagsystem via Altinn. Hvis endringene skal gjøres direkte i Altinn, finner du tidligere innsendte oppgavesett i "Arkiv" i Altinn. Velg "Lag ny kopi" og korriger aktuelle skjema. Signer og send alt inn på nytt. Du trenger ikke å informere Skatteetaten om at du har endret.