Skjema RF-1167

Næringsoppgave 2

Aksjeselskaper og andre foretak som utarbeider årsregnskap etter regnskapsloven eller IFRS (internasjonal regnskapsstandard), skal levere Næringsoppgave 2 som vedlegg til skattemeldingen eller selskapsmeldingen.

Logg inn og fyll ut RF-1167:

Lever Næringsoppgave 2

Næringsdrivende og aksjeselskap må logge inn og levere skattemeldingen og alle skjema elektronisk.

Papirskjemaet kan brukes av næringsdrivende til forberedelser og som støtte ved utfylling.

Selskaper som ikke hadde noen aktivitet i fjor må likevel levere følgende skjema:

Personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak) har årsregnskapsplikt hvis foretaket i året har hatt eiendeler med samlet verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk.

Personlig næringsdrivende og andre som ikke har årsregnskapsplikt leverer i stedet Næringsoppgave 1 eller Næringsoppgave 5.

Utenlandsk selskap og andre næringsdrivende som har skattekommune 2312 Utland, skal levere RF-1045 Regnskapsutdrag.

Foretak som bruker IFRS eller forenklet IFRS må i tillegg levere RF-1269.

Utenlandsk aksjeselskap og andre næringsdrivende som utarbeider årsregnskap etter regnskapsloven eller IFRS (internasjonal regnskapsstandard), skal levere Næringsoppgave 2.

Viktig informasjon

Foretaket som har fått tilskudd fra kompensasjonsordningen for næringslivet i perioden mars-desember 2020, må oppgi tilskuddet som inntekt i næringsoppgaven.

  • Post 3410 i Næringsoppgave 1 (RF-1175)
  • Post 3410 i Næringsoppgave 2 (RF-1167)
  • Post 3410 i Næringsoppgave 5 (RF-1368)
  • Post 3410 i Næringsrapport skatt
  • post 2.09 i Næringsoppgave for billedkunstnere (RF-1242) 

Andre skattepliktige tilskudd grunnet korona skal føres i næringsoppgaven post 3400. 

Du må tidfeste tilskuddet til måneden foretaket søkte for. 

Det betyr for eksempel at tilskudd for desember 2020, skal medtas i næringsoppgaven for 2020, selv om det er søkt og utbetalt tilskudd i 2021. 

Søknader for perioden mars-august hvor det innvilgede støttebeløpet overstiger kroner 15 000 per periode, skal bekreftes av revisor eller autorisert regnskapsfører.

Hjelp til utfylling

Skjema på papir

Tidligere års skjema og rettledning

 

 

 

Du kan bruke de eldre utgavene som støtte dersom du trenger å endre noe i tidligere innsendte skattemeldinger.

Dersom du oppdager feil eller mangler i skattemeldingen for inntektsårene 2017, 2018 eller 2019, skal du ikke sende klage. Du skal i stedet endre opplysningene selv. Endringen gjør du ved å sende inn et nytt fullstendig oppgavesett for inntektsåret du vil endre. Det er ikke tilstrekkelig å sende inn korrigerte enkeltskjema.

Slik korrigerer du

Du sender inn et nytt fullstendig oppgavesett fra ditt fagsystem via Altinn. 

Hvis endringene skal gjøres direkte i Altinn, finner du tidligere innsendte oppgavesett i "Arkiv" i Altinn. Velg "Lag ny kopi" og korriger aktuelle skjema. Signer og send alt inn på nytt. Du behøver ikke å informere Skatteetaten om at du har endret.

Logg inn her for sende inn et nytt fullstendig oppgavesett:

Innsending av ny skattemelding for inntektsåret 2016 og tidligere, blir behandlet som klage (anmodning om endring). Legg ved en forklaring på hvorfor skattemeldingen ønskes endret.