Det du ser på denne siden er en test-versjon. Denne er under arbeid, og testes og kvalitetssikres nå internt i Skatteetaten.
Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
REALT Slik gjør du
Prosessveiledere til REALT-sidene. Under arbeid.
Slik tar du som er regnskapsfører, revisor eller rådgiver i bruk våre reetablerte tjenester
Her er de nødvendige stegene for å kunne ta i bruk følgende av Skatteetatens reetablerte tjenester:
- aksjonærregisteroppgaven
- tredjepartsopplysninger
- a-ordningen
- tjenester på skatteområdet (søknad utsatt frist, skattekort til arbeidsgiver)
Sjekklisten er laget for deg som bruker et system for rapportering til Skatteetaten (for eksempel et regnskapssystem eller lønn- og personalsystem). Hvis du fyller ut skjemaer fra Skatteetaten manuelt, kan du se bort fra punkt 3 "ha dialog med din systemleverandør".
Tilgangspakker erstatter dagens Altinn-roller. Mer informasjon om tilgangspakker (digdir.no) og Tilgangspakker - brukerreise (digdir.no). En oversikt over hvilke ressurser (dvs. tjenester/skjema) som er knyttet til hvilke tilgangspakker, vil bli lagt ut på våre nettsider.
I en overgangsperiode vil dagens Altinn-roller også kunne brukes på reetablerte tjenester. Frem til tilgangspakker tilgjengeliggjøres for delegering, kan du vente med å gjennomføre punkt 1. Vi anbefaler alle å lese informasjon som gis om tilgangspakker og gjennomføre punkt 1 så fort dette blir mulig.
Den nye løsningen for klientdelegering er planlagt å være ganske lik dagens løsning i Altinn for de som gjør delegeringer direkte i Altinn. Med den vil det være mulig å styre hvem i regnskaps- eller revisjonsvirksomheten som kan utføre handlinger på vegne av hvilke kunder.
Løsningen der man laster ned og opp delegeringsfiler, erstattes med en API-basert løsning der delegeringer gjøres fra et system. Mer informasjon vil bli lagt ut på Digitaliseringsdirektoratets samarbeidsportal utover høsten.
Hvis du ikke er revisor- eller regnskapsførerselskap må delegering gjøres manuelt, etter samme fremgangsmåte som i dag (se Delegering av tilgangspakker i punkt 1).
Hvis du bruker et system for rapportering (for eksempel et regnskapssystem eller lønn- og personalsystem) anbefaler vi deg å ha dialog med din systemleverandør for å finne ut når du kan ta i bruk de reetablerte tjenester i systemet ditt, og hvordan systembruker skal settes opp for deg.
Systembruker er en ny standard for tilgangsstyring ved utveksling av data mellom bruker (for eksempel regnskapsfører), sluttbrukersystem (for eksempel regnskapssystem) og offentlig sektor (for eksempel Skatteetaten). Informasjon om systembruker ble publisert i Skatteinfo (side 17-18). Systembruker erstatter dagens virksomhetsbruker.
Din systemleverandør kan enten be deg godkjenne systembruker direkte i systemet du bruker, eller du kan gjøre dette selv via Altinn.
Sikre at riktige personer i din virksomhet har tilgang til systemet for å kunne utføre arbeidsoppgavene de skal gjøre.
Her er noen tips til hva du bør gjøre deg kjent med, slik at du er best mulig forberedt på endringene som kommer utover høsten 2025.
Du vil etter overgangen til nye Altinn ha to innbokser, en i Altinn og en på innlogget side (Min side) på Skatteetaten. De to innboksene vil se litt forskjellig ut, men begge samler sendinger og tilbakemeldinger i én visning – en såkalt dialog.
- Ny innboks Altinn:
Alle meldinger og kvitteringer for sendte skjema i dagens Altinn flyttes til den nye innboksen. Historikken din blir bevart, og i en overgangsperiode har du tilgang til både den gamle og den nye innboksen. - Ny innboks Skatteetaten:
Innboksen vil bli synkronisert med innboksen i nye Altinn, men hos Skatteetaten vil du bare se informasjon om Skatteetatens tjenester.
Innboksen til Skatteetaten vil ikke inneholde historiske data fra dagens Altinn innboks, men kun nye innsendinger og dialoger.
Jobbe i eget system
Det tilrettelegges for plattformuavhengig tilgang til innsendinger og dialoger, og systemleverandører kan hente dialoger og tilgjengeliggjøre disse i sine systemer. Sjekk med din systemleverandør om de har planer om å tilrettelegge for å vise meldinger og kvitteringer fra Skatteetaten direkte i systemet ditt.
Du skal nå kunne sende inn opplysninger til Skatteetaten gjennom ditt (fag)system.
Slik tar din virksomhet i bruk de nye tjenestene
Her er nødvendige steg som virksomheter må ta for å bruke Skatteetatens reetablerte tjenester, som omfatter:
- aksjonærregisteroppgaven
- tredjepartsopplysninger
- a-ordningen
- tjenester på skatteområdet (søknad utsatt frist, skattekort til arbeidsgiver)
Sjekklisten er laget for deg som bruker et system for rapportering til Skatteetaten (for eksempel et regnskapssystem eller lønn- og personalsystem).
Har du et eget system for å rapportere til Skatteetaten, og ønsker å integrere det mot Skatteetatens tjenester kan du også følge sjekkliste for sluttbrukersystemleverandører.
Banker som har løsning for samtykkebasert lånesøknad oppfordres til å holde seg oppdatert på endringer i samtykkeløsningen.
Tilgangspakker vil erstatte dagens Altinn-roller. Mer informasjon om tilgangspakker (digdir.no). Oversikt over hvilke ressurser (dvs. tjenester/skjema) som er knyttet til hvilke tilgangspakker, vil bli lagt ut på våre nettsider.
I en overgangsperiode vil dagens Altinn-roller også kunne brukes på de nye tjenestene. Vi anbefaler alle å følge med på informasjon som gis om tilgangspakker og ta de i bruk så snart de blir tilgjengelige.
Hvis din virksomhet eller organisasjon bruker et system for rapportering (for eksempel et regnskapssystem eller lønn- og personalsystem), anbefaler vi deg å ha dialog med din systemleverandør for å finne ut når du kan ta i bruk de reetablerte tjenester i systemet ditt og hvordan systembruker skal settes opp for deg.
Hvis du fyller ut skjemaer fra Skatteetaten manuelt, kan du se bort fra dette punktet.
Systembruker er en ny standard for tilgangsstyring ved utveksling av data mellom sluttbruker (for eksempel regnskapsfører), sluttbrukersystem (for eksempel regnskapssystem) og offentlig sektor (for eksempel Skatteetaten).
Din systemleverandør kan enten be deg godkjenne systembruker direkte i systemet du bruker, eller du kan gjøre dette selv via Altinn
Sikre at riktige personer i din virksomhet har tilgang til systemet for å kunne utføre arbeidsoppgavene de skal gjøre.
Her er noen tips til hva du bør gjøre deg kjent med, slik at du er best mulig forberedt på endringene som kommer utover høsten 2025.
Du vil etter overgangen til nye Altinn ha to innbokser, en i Altinn og en på innlogget side (Min side) på Skatteetaten. De to innboksene vil se litt forskjellig ut, men begge samler sendinger og tilbakemeldinger i én visning – en såkalt dialog.
- Ny innboks Altinn:
Alle meldinger og kvitteringer for sendte skjema i dagens Altinn flyttes til den nye innboksen. Historikken din blir bevart, og i en overgangsperiode har du tilgang til både den gamle og den nye innboksen. - Ny innboks Skatteetaten:
Innboksen vil bli synkronisert med innboksen i nye Altinn, men hos Skatteetaten vil du bare se informasjon om Skatteetatens tjenester.
Innboksen til Skatteetaten vil ikke inneholde historiske data fra dagens Altinn innboks, men kun nye innsendinger og dialoger.
Jobbe i eget system
Det tilrettelegges for plattformuavhengig tilgang til innsendinger og dialoger, og systemleverandører kan hente dialoger og tilgjengeliggjøre disse i sine systemer. Sjekk med din systemleverandør om de har planer om å tilrettelegge for å vise meldinger og kvitteringer fra Skatteetaten direkte i systemet ditt.
Du skal nå kunne sende inn opplysningerdata til Skatteetaten gjennom ditt (fag)system.