Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Prinsipputtalelse

NAV-kontor anses som offentlig servicekontor, jf. merverdiavgiftsloven § 3-9(2)

  • Publisert:

Finansdepartementet har i brev av 13. april 2011 til Arbeidsdepartementet sluttet seg til Skattedirektoratets vurdering i brev av 23. mars 2011 om at NAV-kontor må anses som ”offentlig servicekontor” etter merverdiavgiftsloven § 3-9(2).

Arbeidsdepartementet har etter initiativ fra Arbeids- og velferdsdirektoratet fremmet spørsmål om rekkevidden av unntaket i merverdiavgiftsloven § 3-9(2), idet NAV-kontor etter direktoratets syn ikke faller helt naturlig inn under ordlyden ”offentlige servicekontor”. Finansdepartementet er med bakgrunn i denne oppfatningen anmodet om å sørge for at lovteksten i merverdiavgiftsloven § 3-9(2) endres eller presiseres, slik at det blir klart at omsetning av tjenester mellom kommune og stat knyttet til etablering eller drift av NAV-kontor er unntatt fra merverdiavgiftsloven.

Departementet var enig med Skattedirektoratet i at et NAV-kontor utfører arbeidsoppgaver for både statlige og kommunale etater. Et NAV-kontor vil derfor utgjøre et "offentlig servicekontor", ettersom det er avgjørende for om noe kan betegnes som et "offentlig servicekontor" er realiteten, det vil si kontorets formål og oppgaver.

Finansdepartementet kom til at et NAV-kontor omfattes av unntaket i Merverdiavgiftsloven § 3-9 annet ledd, og at det ikke er behov for å endre nevnte bestemmelse for å få presisert dette.