Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Skattekort til arbeidsgiver

Reetablering av dagens Altinn II-skjemaer

  • Publisert:
  • Oppdatert: 23.04.2025

I forbindelse med at dagens Altinn (Altinn II) skal stenges i juni 2026, så vil også tjenestene for henting av skattekort for arbeidsgivere reetableres og moderniseres.

Det er to måter arbeidsgiverne kan hente skattekort på i dag:

Uten lønnssystem – RF-1307

Skatteetaten har laget en ny løsning for å bestille skattekort uten lønnssystem.

I en overgangsperiode er det fortsatt mulig å bruke RF-1307 for henting av skattekort.

Fra lønnssystem – RF-1211

Dagens integrasjon mot RF1211 vil bli erstattet av egne API’er hos Skatteetaten.

Arbeidet med å lage disse API’ene startet i 2025, og målet er å ha dette klart til test i løpet av første halvår 2025.

Skatteetaten vil forsøke å lage disse API’ene på en slik måte at disse blir så like dagens løsning mot RF-1211 som praktisk mulig.

Skatteetaten kommer ikke til å lage SOAP-versjoner av disse API’ene, kun REST-API’er.

Skatteetaten kommer til å bruke fellesfunksjonalitet i nye Altinn (Altinn 3) på de reetablerte tjenestene (autentisering via Maskinporten, autorisasjon og tilgangspakker, og felles arbeidsflate via Dialogporten).

Les mer informasjon om reetableringen av Skatteetatens tjenester her.