Har ikke fått barnebidrag

Hvis du har rett på bidrag og ikke mottar dette, kan vi følge opp saken for deg. Du kan også ha rett på bidragsforskudd.

Hvis den bidragspliktige ikke betaler bidraget til deg, kan vi kreve inn bidraget for deg. Dette ber du om hos NAV via deres søknadsskjema for bidragsmottaker.

Søke om bidragsforskudd

Du kan også søke om bidragsforskudd hos NAV hvis barnebidraget ikke blir betalt. Får du bidragsforskudd, skal innkreving av bidraget alltid skje gjennom oss. 

Gå til søknadsskjema hos NAV:

Søk om bidragsforskudd

Ikke alle har krav på bidragsforskudd

For å kunne motta bidragsforskudd, må du tilfredsstille visse kriterier, for eksempel hvor mye du tjener. 

Når kommer bidraget?

Fristen for å betale barnebidrag er den 25. hver måned. Datoen for når du får utbetalt barnebidraget, vil imidletid kunne variere.

Dersom du ikke har mottatt barnebidraget og du er innvilget bidragsforskudd, kommer det i starten av den påfølgende måneden.

 

Hvis den bidragspliktige ikke betaler

Vi vil følge det opp for deg, men vær oppmerksom på at prosessen tar tid.

Hvis den bidragspliktige ikke betaler, sender vi purring neste måned.

Dersom denne purringen ikke blir betalt, sender vi både en andre purring og et varsel om tvangsinnkreving til den som er bidragspliktig.

Dersom du ikke har mottatt noe bidrag etter at den bidragspliktige har fått purringer, kan vi tvangsinnkreve bidraget.

Da vil vi først vurdere trekk i lønn eller ytelse hos den som skal betale bidrag. 

Ved trekk i lønn eller ytelse, skal den bidragspliktige ha tilstrekkelige midler til livsopphold og øvrige nødvendige utgifter. Din økonomi som bidragsmottaker vil ikke være med i denne vurderingen.

Dersom vi ikke finner lønn eller ytelse hos den bidragspliktige, som vi kan trekke fra, vil vi vurdere andre tiltak for tvangsinnkreving. Dette kan for eksempel være å ta pant i eiendom, løsøre og andre verdier.