Prinsipputtalelse

Merverdiavgiftsloven § 6-6 - Fritak for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier – Skattedirektoratets fellesskriv 26. juni 2015

  • Publisert:
  • Avgitt 26.06.2015

Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2014 ble det vedtatt å frita leasing av elbiler og omsetning av elbilbatteri fra merverdiavgift, jf. endringer i merverdiavgiftsloven (mval.) § 6-6. Finansdepartementet har bestemt at fritaket for leasing skal avgrenses til utleie av kjøretøy hvor leieperioden i henhold til skriftlig avtale er minst 30 dager. Forskriften ble vedtatt 25. juni 2015, og trer i kraft 1. juli 2015. 

Fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-6 er begrenset til kjøretøyer som bare bruker elektrisitet til fremdrift. Kravet om "bare" elektrisitet til fremdrift, innebærer blant annet at såkalte hybridbiler, som benytter både elektromotor og forbrenningsmotor, faller utenfor fritaket. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 5 første ledd bokstav i og som er registreringspliktig etter vegtrafikkloven.

Avgrensing 

Som ved omsetning av elbil, må det avklares hvilket utstyr som kan leies ut sammen med elbilen uten avgiftsberegning. Når det gjelder omsetning av elbiler, har departementet i brev av 26. august 2002 til Toll- og avgiftsdirektoratet blant annet uttalt følgende om hvilket utstyr som omfattes av fritaket: 

"Når det gjelder den nærmere avgrensning av fritaket gir verken ordlyden eller forarbeidene noen direkte veiledning for når "utstyret" ikke lenger er å anse som en selvstendig vare, men som en del av kjøretøyet. Det kan i denne forbindelse tenkes flere mulige momenter ved vurderingen, hvor fysisk, påbudt eller en mer funksjonell tilknytning av "utstyret" til elbilen kan være naturlige momenter. Med funksjonell tilknytning menes at "utstyret" står i rimelig sammenheng med bruken som kjøretøy. F.eks. vil utstyr som jekk, ekstra sett med hjul som leveres sammen med kjøretøyet – og som det ikke betales særskilt vederlag for – omfattes av fritaket. Det må i tvilstilfeller kunne tas hensyn til hva som gir en mest mulig praktikabel regel.

Det er ikke mulig å gi en uttømmende liste over hvilket "utstyr" som må anses som en del av kjøretøyet. Vurderingen må derfor foretas konkret ved at det tas utgangspunkt i de avgrensningskriterier som er nevnt over. Selv om det tas utgangspunkt i disse kriteriene ender en likevel opp i en vurdering av hva som er naturlig eller rimelig at følger med et kjøretøy, hvor det også tas hensyn til hva som er vanlig standard. Det presiseres likevel at vurderingen av "vanlig standard" ikke er avgjørende dersom "utstyret" klart må anses som en del av kjøretøyet. At en kjøper f.eks. velger elbilen levert med spesielle felger – utover vanlig standard – endrer ikke det faktum at disse må anses som en del av kjøretøyet."

Skattedirektoratet antar at samme betraktningsmåte må legges til grunn ved avgjørelsen av hva som skal anses som omfattet av avgiftsfritaket for leasing av elbil. 

Som ved salg, må det utstyr som omfattes av fritaket bli utleid sammen med kjøretøyet fra samme utleier og det må ikke bli betalt et særskilt leievederlag for dette. Vurderingen må foretas konkret ved at det tas utgangspunkt i de avgrensingskriteriene som nevnt i ovennevnte brev. 

Merverdiavgiftsfritaket kan medføre at også andre ytelser som ikke har direkte sammenheng med utleien, tas inn som en del av kontrakten. Dette kan for eksempel gjelde, redningstjenester, avgifter, avtale om dekkhotell mv. Slike tilleggsytelser skal ikke inngå i fritaket. Forsikringstjenester er regulert i FMVA § 4-2-2.

Overgangsregler 

Merverdiavgiftsloven § 22-1 regulerer situasjonen der avgiftsreglene endres eller merverdiavgiftssatsene reguleres. Nærmere regler om dokumentasjon av omsetning i slike tilfeller er gitt i merverdiavgiftsforskriften. 

Ved løpende levering av tjenester, er det bare tjenester som er levert etter ikrafttreden av det nye regelverket, som skal behandles etter de nye bestemmelsene. Dette gjelder også for allerede inngåtte kontrakter.

Fritak for omsetning av batterier til kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift 

I henhold til mval. § 6-6 annet ledd er omsetning av batteri til kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift fritatt for merverdiavgift. Enkelte batterier kan imidlertid brukes både i rene elbiler og i såkalte hybridbiler. Det er kun batterier til kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift som skal kunne omsettes uten avgiftsberegning. 

En selger eller importør av batterier vil således kunne være i den situasjon at han ikke vet hvilken type kjøretøy batteriene til sist vil bli brukt i. Skattedirektoratet antar at det kun er når selger eller importør positivt vet at batteriet faktisk skal benyttes i kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, at fritaket vil komme til anvendelse. I de tilfeller dette er usikkert, skal merverdiavgift beregnes. 

En nærmere regulering av fritaket for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier er tatt inn i merverdiavgiftsforskriften hhv. § 6-6-1 og 6-6-2.

Tidligere § 6-6-1 og 6-6-2 slås sammen og blir ny § 6-6-3. 

Skattedirektoratet har 25. juni 2015 gjort følgende endringer i forskrift 15. desember 2009 nr. 1540 til merverdiavgiftsloven (merverdiavgiftsforskriften): 

§ 6-6-1 skal lyde: 

§ 6-6-1 Leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift Med leasing av kjøretøy som nevnt i merverdiavgiftsloven § 6-6 første ledd menes utleie av kjøretøy hvor leieperioden i henhold til skriftlig avtale er minst 30 dager. 

§ 6-6-2 skal lyde: 

§ 6-6-2 Batteri til kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift Fritak etter merverdiavgiftsloven § 6-6 annet ledd skal dokumenteres med salgsdokument eller annen dokumentasjon hvor det fremgår at batteriet skal installeres i et kjøretøy som bare bruker elektrisitet til fremdrift. 

Ny § 6-6-3 skal lyde: 

§ 6-6-3 Kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift 

(1) Fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-6 tredje ledd omfatter det tidligere registrerte kjøretøyet slik det er tatt inn av selgeren med utstyr, påbygg mv. Dersom det ikke betales særskilt vederlag omfatter fritaket også 

a) utstyr og påbygg som monteres på eller installeres i kjøretøyet i den utstrekning det er påbudt i kjøretøyforskriftene for vedkommende type, merke og årsmodell eller er nødvendig for å bringe kjøretøyet i vanlig stand og til de spesifikasjoner som er vanlige for vedkommende type, merke og årsmodell 

b) bensin og annet drivstoff som leveres på tank, påfylt smøreolje, reservehjul og verktøy som vanligvis følger med kjøretøy, 

c) deler og andre varer som går med under arbeid som nevnt i annet ledd bokstav a. 

(2) Fritaket omfatter følgende arbeid for selgerens regning: 

a) reparasjon, vedlikehold og klargjøring av kjøretøy og utstyr som nevnt i første ledd bokstav a 

b) montering og installering av utstyr og påbygg som nevnt i første ledd bokstav a 

II 

Forskriften trer i kraft 1. juli 2015.