Viktig informasjon

I 2024 (inntekståret 2023) må alle selskap levere skattemelding gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Informasjonen på denne siden kan derfor være utdatert, men vi oppdaterer innholdet i god tid før du skal levere skattemeldingen i 2024. Les mer om ny skattemelding for næringsdrivende.

Skattemelding for selskap

I 2024 (inntekståret 2023) må selskap levere skattemelding/selskapsmelding gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

Det er ikke lenger mulig å bruke de gamle skjemaene i Altinn.

Bli kjent med den nye skattemeldingen/selskapsmeldingen

Tidligere leverte selskaper en skattemelding, en næringsoppgave og flere vedleggsskjemaer.

Nå er alt samlet i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen.

Vi har laget en oversikt over innholdet og strukturen i den nye skattemeldingen, selskapsmeldingen og næringsspesifikasjonen. 

I oversikten finner du temaer og felt som viser hva Skatteetaten kan trenge av opplysninger fra deg som leverer skattemeldingen/selskapsmeldingen. 

 

Alle vedleggsskjemaer og næringsoppgaver er erstattet av en næringsspesifikasjon og en skattemelding/selskapsmelding. Næringsspesifikasjonen og skattemeldingen/selskapsmeldingen er temabasert. Det er en omlegging vi kjenner fra skattemeldingen for lønnstakere og pensjonister. Data som naturlig hører sammen, er samlet. Utgangspunktet for dette er regnskapsoppstillingen.

Poster, felter og temaer

Vi har laget oversikter som viser hvor postene i de tidligere RF-skjemaene passer inn i den nye skattemeldingen/selskapsmeldingen og næringsspesifikasjonen.  

Oversiktene er laget spesielt for tjenesteleverandører, regnskapsførere, revisorer og andre profesjonelle aktører. 

Se oversikt over poster, felter og temaer i ny skattemelding 

 

Med ny skattemelding er det også laget en ny måte for revisor å signere på.  

I SKD-meldingen Revisors plikter i forbindelse med signering av signaturpliktige opplysninger i næringsspesifikasjon og skattemelding
finner du en beskrivelse av hvilke forhold revisor signerer på i skattemeldingen eller selskapsmeldingen, og i næringsspesifikasjonen. 

En ny valideringstjeneste gir umiddelbar tilbakemelding og veiledning ved ulogiske tall og differanser i skattemeldingen. På den måten kan feil rettes før innsending.

Så langt det er praktisk mulig, vil Skatteetaten gjenbruke den informasjonen vi allerede har, blant annet ved å tilby opplysninger Skatteetaten har på utkastet til skattemeldingen/selskapsmeldingen. Hvis opplysningene i utkastet stemmer, kan du bruke disse når du sender skattemeldingen.

Blant annet får du opplysninger du tidligere rapporterte i RF-1053, delvis forhåndsutfylt i skattemeldingen per prosjekt. Les mer om fradrag i skatt for forskning og utvikling 

Slik leverer du

Fristen for å levere skattemelding for næringsdrivende er hvert år 31. mai. For foretak som driver petroleumsvirksomhet, er fristen 30. april. 

All utfylling og innsending av skattemeldingen/selskapsmeldingen og næringsspesifikasjonen må skje gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

Du får kvittering på innsendt skattemelding i foretakets innboks i Altinn. Noen systemer tilrettelegger for at du kan signere i systemet. Hvis ikke, kan du alltid signere i Altinn.

Hvis du skal endre skattemeldingen/selskapsmeldingen du har sendt inn, kan du kun gjøre dette fra et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. 

Hvis du skal endre i eldre skattemeldinger, skal du endre i det formatet du leverte den på. Det betyr at hvis du leverte de gamle RF-skjemaene det året du ønsker å endre, er det disse du skal bruke når du du sender inn endret skattemelding. Brukte du ny løsning, så må du endre i den nye løsningen.

I arkivet i Altinn kan du se på opplysningene du har sendt inn i skattemeldingen/selskapsmeldingen og næringsspesifikasjon for selskap. 

Disse rollene støttes i den nye løsningen:

Skatteforhold for privatpersoner (A0282) (ikke for aksjeselskap)
Begrenset signeringsrett (SISKD)
Regnskapsfører med signeringsrett (A0239)
Regnskapsførere uten signeringsrett (A0240)
Ansvarlig revisor (A0237)
Revisormedarbeider (A0238)
Revisorattesterer (A0298)
Kontaktperson NUF (KNUF)

Disse rollene støttes ikke i den nye løsningen:

Revisorrettighet (REVAI)
Regnskapsmedarbeider (REGNA)
Utfyller/innsender (UTINN)

I gammel løsning var det mulig å delegere roller til enkeltskjema. Siden alt nå er samlet i en skattemelding/selskapsmelding og en næringsspesifikasjon, kan du ikke delegere roller til enkelte deler av disse. Hvis du har en slik enkeltrolle knyttet til et RF-skjema, og skal jobbe med ny skattemelding, må du få tildelt en av rollene som støttes i ny skattemelding. 

Rollen definerer om du har rettighet for å skrive/lese/signere. Innsendingen av skattemeldingen/selskapsmeldingen vil fortsatt gå gjennom Altinn. 

  • Hvis du har en av disse rollene i dag, trenger du ikke å gjøre noe. Du kan sende skattemelding og næringsspesifikasjon. 
  • Hvis du ikke har en av disse rollene i dag, og du skal sende skattemelding og næringsspesifikasjon for en skattepliktig, må du sørge for å få tildelt en av rollene slik at du får rettigheter. 

Du finner informasjon om roller og rettigheter hos Altinn. Det er også Altinn du må kontakt hvis du lurer på noe om tildeling og delegering av roller og rettigheter. 

Logg inn på altinn.no som foretaket og åpne arkivet. Her finner du en versjon du kan skrive ut eller lagre som en PDF hvis du ønsker det.

Det kan også hende du kan skrive ut eller lagre direkte i systemet ditt. Sjekk med din systemleverandør.

Hjelp og støtte til systemleverandører og samarbeidspartnere

Ønsker du tilgang til teknisk dokumentasjon for skattemeldingen, informasjon om hvordan du kan teste systemet ditt eller andre nyttige tips, finner du dette på skattemeldingen sin side på GitHub:

Du finner også informasjon om ny skattemelding på Altinn digitalisering.