Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Bindende forhåndsuttalelse

Velferdstiltak for de ansatte (skatteloven § 5-15 annet ledd jf. FSFIN § 5-15-6 første ledd)

  • Publisert:

Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt februar 2003 (BFU 2/03)

På bakgrunn av de opplysninger som er gitt i anmodningen, legges det til grunn at Firmaet årlig har en "Ansattur". Turen har tradisjonelt vært et weekendopphold på hotell i Norge for den ansatte med familie. Disse turene har hatt en kostnadsramme på ca. NOK 5 000 pr. person /NOK 10 000 pr. par (inkludert mindreårige barn). Det har ikke vært innkrevet egenandel på disse turene.

I 2003 vurderes det å legge "Ansatturen" til utlandet. Avreise er planlagt 1. mai 2003 med retur 4. mai 2003. De ansatte skal kunne ta med seg ektefelle/samboer. Ledsager må betale en egenandel på NOK 3 000. I tillegg skal lunsjer, inngangsbilletter til museer og musikal betales for egen regning. Det er antatt at turen vil koste ca. NOK 7 500 pr. person, hvorav ledsageren betaler en egenandel på NOK 3 000. Totalt pr. par er kostnaden følgelig NOK 12 000. Sammenlignet med tidligere turer er kostnaden således ikke mye høyere. Her må også den generelle prisstigningen tas i betraktning. Kostnadene overstiger heller ikke det som er vanlig i arbeidslivet for et tilsvarende opphold i Norge. Turen blir videre ikke uforholdsmessig dyr fordi den går til utlandet (ref. priser på norske høyfjellshotell).

Turen går fra dagtid torsdag til dagtid søndag. På grunn av det store antall ansatte som skal delta skal ned- og hjemreisen fordeles på flere flyavganger. Fredagen må de ansatte (og i de fleste tilfeller også ledsageren) ta en fridag eller avspasere (torsdag er 1. mai og således en helligdag). Dette medfører at arbeidsgiverens totale kostnader for reisen blir vesentlig lavere enn om reisen medførte at samtlige måtte ta fri en dag med lønn (i tillegg til tapt inntjening for bedriften). Ligningspraksis om at turen ikke skal vare mer enn 2-3 dager må således sees i sammenheng med det faktum at det her ikke brukes arbeidsdager til reisen.

Det anføres at fordel ved naturalytelser, i form av reiser, i utgangspunktet er skattepliktig inntekt for den ansatte, med mindre fordelen består i en naturalytelse som oppfyller vilkårene i regelen om "Skattefri arbeidsinntekt" i Finansdepartementets forskrift til skatteloven av 19. november 1999 nr. 1158 (FSFIN):

§ 5-15-6. Enkelte andre naturalytelser mv. (1) Naturalytelser som kan anses som rimelige velferdstiltak for alle eller en betydelig gruppe ansatte i bedriften, for eksempel rimelig mat i bedriftskantine, bruk av bedriftshytte, tilstelninger o l, regnes ikke som skattepliktig inntekt.

Det gjelder ingen spesielle restriksjoner ved avholdelse av tilstelninger i utlandet. Dette har sin bakgrunn i at skatteregler som favoriserer hotellnæringer mv. lokalisert i Norge, bryter med EØS-avtalens regler om ikke-diskriminering og de fire friheter.

Det avgjørende tema vil etter innsenders oppfatning være om det er tale om et rimelig velferdstiltak. De ansatte har også tidligere skattefritt kunnet ta med seg familie på slike reiser. Det vises til Gjems-Onstads bok Norsk Bedriftsskatterett 5. utgave s. 394:

Men skattemyndighetene må kanskje godta en langhelg for de ansatte i Paris el l dersom totalprisen ikke blir verre enn på et norsk hotell med reise. I Norge har grensen vært satt ved 2-3 dager. De ansatte har skattefritt kunnet ta med seg familie.

Det er i tillegg opplyst at det er vanlig i bransjen med såkalte "Ansatturer" etter en periode med meget stort arbeidspress.

Innsender er på denne bakgrunn av den oppfatning at reisen til utlandet er en ordning som faller inn under reglene for skattefrie velferdstiltak. Det bes om Skattedirektoratets syn på dette.

Skattedirektoratets vurderinger

Skattedirektoratet skal ta stilling til om en langweekend tur til utlandet er å anse som et skattefritt velferdstiltak for skattyter som er ansatt i Firmaet.

Skattedirektoratet legger til grunn at tilbudet om langweekend tur til utlandet gjelder samtlige ansatte i firmaet med ledsagere. Videre er det opplyst at deltakerne reiser som en gruppe, bor på samme hotell og deltar på de samme arrangementer, enkelte ganger fordelt på to alternativer. Det blir arrangert felles middager. Programmet vil også inneholde rundturer, besøk i museer og kjente steder, samt operabesøk og revy. Noe av tiden vil stå til deltakernes frie disposisjon.

Det er antatt at turen vil koste ca. NOK 7 500 pr. person, hvorav ledsageren betaler en egenandel på NOK 3 000. I tillegg skal lunsjer, inngangsbilletter til museer og musikal betales for egen regning (gjelder både ansatt og ledsager). Totalt pr. par er kostnaden følgelig NOK 12 000.

Det vil ikke bli arrangert lignende velferdstiltak i løpet av 2003. Avreise blir på dagtid fra Norge 1. mai 2003 og hjemreise på dagtid 4. mai 2003.

Velferdstiltak kan omtales som tiltak som gjennomføres for å øke trivselen og samhørigheten på arbeidsplassen. Fordel ved velferdstiltak er i utgangspunktet skattepliktig inntekt for den ansatte som fordel vunnet ved arbeid, jf. skatteloven § 5-1 første ledd.

Med hjemmel i skatteloven § 5-15 annet ledd kan Finansdepartementet bestemme at mindre naturalytelser og andre mindre fordeler skal være skattefrie. Departementet har i FSFIN § 5-15-6 første ledd, som er referert ovenfor, angitt at naturalytelser som anses som velferdstiltak er skattefrie, hvis velferdstiltaket i tillegg er rimelig. I tillegg kommer vilkåret om at tiltaket må gjelde for alle eller en betydelig del av de ansatte.

Dette innebærer et krav om at tiltaket etter sin art må kunne anses som et velferdstiltak. I tillegg må tiltaket anses som rimelig. Ved vurderingen av om velferdstiltaket er rimelig, må man bl. a. legge vekt på om velferdstiltaket er vanlig og verdien av det enkelte velferdstiltak.

Når det gjelder vurderingen av om velferdstiltaket er vanlig, kan det vises til forarbeidene til ny skattelov av 1999, se Ot. prp. nr. 86 (1997-98) s. 52 venstre spalte hvor det under

" Til § 5-12 Naturalytelse" står:

…..ytelser av typisk sosial og velferdsmessig art med grunnlag i en bedrifts ønske om å skape trivsel på og tilknytning til arbeidsplassen. Fordel ved slike tiltak er gjennomgående fritatt for skattlegging etter særskilte fritaksbestemmelser eller ligningspraksis, såfremt tiltaket er rimelig hensett til hva som er vanlig i arbeidslivet eller bransjen og ikke bare gjelder for bedriftens eiere eller et fåtall ansatte.

Innsender har opplyst at det er vanlig i bransjen med såkalte "Ansatturer" etter perioder med meget stort arbeidspress. Kriteriet om at velferdstiltaket er vanlig i bransjen, må derfor anses oppfylt her.

I Lignings-ABC 2002 side 1183 flg. er det gitt nærmere retningslinjer for hva som kan ytes av velferdstiltak uten at de ansatte skal skattlegges for fordeler av slike tiltak.

Det er på side 1186 under pkt. 3.14 gitt uttalelser om tilstelninger og weekendopphold. Det heter her bl.a.:

" Enkeltstående tilstelninger, som julebord, jubileumsfest for runde år i bedriften mv. vil være skattefrie velferdstiltak for de ansatte. Er tilstelningen i samme geografiske område som bedriften ligger, vil det normalt ikke være aktuelt å vurdere prisen per deltaker for å vurdere om fordelen er rimelig.

Slike tilstelninger vil også være skattefrie om det gjøres i form av et 2-3 dagers helgeopphold på hotell. Ved vurderingen av om slike turer skal anses som rimelige velferdstiltak legges arbeidsgivers totale kostnader for reisen til grunn. Også opphold i utlandet kan være rimelig velferdstiltak dersom kostnadene ikke overstiger det som er vanlig i arbeidslivet for et tilsvarende opphold i Norge.

Lengre opphold enn 3 dager på hotell vil alltid være skattepliktige, selv om det skjer samlet for hele bedriften. Dette gjelder selv om reisen blir billigere enn et 2-3 dagers helgeopphold. ..."

Det er på side 1185 under pkt 3.8 Feriereise bl.a. uttalt:

"Fordel ved at arbeidsgiveren kjøper feriereise for ansatte, med eller uten familie, eventuelt refunderer kostnadene, er alltid skattepliktig inntekt for den ansatte. Flere dagers opphold på hotell i Norge eller i utlandet vil f.eks. være skattepliktig. Slike reiser kan ikke anses som velferdstiltak selv om reisen foretas som fellesreise for alle eller flere ansatte,..."

Etter det som er opplyst skal den aktuelle reisen gå til utlandet og vil vare fra 1. - 4. mai 2003. Den 1. mai er offentlig høytidsdag og fridag for de ansatte. De som skal være med må ta fri eller avspasere 2. mai. Kostnaden pr. ansatt vil være ca. kroner 7.500,-. Dersom ektefelle skal være med vil kostnaden pr. par være ca. kroner 12.000.

Etter Skattedirektoratets oppfatning har begrepet "weekendopphold" eller "helgeopphold" det samme innhold. Slike opphold må oppfattes som begrenset til den normalt arbeidsfrie perioden knyttet til søndagen. Dette innebærer at helgeopphold kan strekke seg fra fredag ettermiddag til mandag morgen, eventuelt fra lørdag ettermiddag dersom lørdag er arbeidsdag. Skattedirektoratet kan ikke se at det er grunnlag for å strekke praksis til også å omfatte langhelger som strekker seg over flere dager enn ovenfor angitt. Dette må gjelde selv om hellig (utenom søndagen) eller høytidsdager inngår i perioden.

Følgelig må den reise som er angitt å vare fra 1. - 4. mai 2003 anses som en feriereise for de ansatte, og ikke som en skattefri velferdsreise. Arbeidsgivers dekning skal i slike tilfeller fullt ut regnes som lønn. Dette gjelder også om dekningen delvis refererer seg til kostnader for medfølgende ektefelle.

Konklusjon

Langweekend i utlandet fra 1. - 4. mai 2003 dekket av arbeidsgiver Firmaet anses som et skattepliktig velferdstiltak for skattyter, jf. FSFIN § 5-15-6 første ledd.